comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 08 Març 2017 a les 08:57

El 2016, el temps de paraula de les dones en el conjunt dels informatius de les principals televisions i ràdios catalanes es va quedar en el 28,7% del total, segons un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. Per mitjans, als informatius de TV3 les dones van disposar del 31,1% del temps dedicat a les declaracions; a TVE Catalunya, el 29,8%; a 8tv, el 25,8%; a Catalunya Ràdio, el 26,4%, i a RAC1 el 24,7%.

Una altra dada simptomàtica de l'estudi és que, en el conjunt d'informatius, el 21,6% del temps de paraula de les dones va correspondre a un rol associat l'esfera privada (és a dir, aliè a una activitat pública i sense representar una activitat professional o social), mentre que en els homes aquest percentatge va ser del 10,4%.

L'informe del CAC analitza el Telenotícies migdia i vespre de TV3; L'informatiu migdia de TVE Catalunya; el programa 8 al dia de 8tv; i els informatius Catalunya migdia de Catalunya Ràdio i 14/15 de RAC1.

Representació segons el rol

Un altre aspecte abordat pel Consell en relació amb la presència de les dones en els mitjans audiovisuals fa referència a la condició sota la qual parlen. Les dades indiquen que els homes copen els rols professionals, com ara el món de la sanitat, la cultura, la política, l'economia i la religió, mentre les dones només els superen en el rol d'actors ocasionals (54,1% a 45,9%), que es refereix a declaracions de persones que no en tenen assignat d'específic.

La mitjana de tots els rols és del 28,7% per a elles i del 71,3% per ells. En el cas de les dones, només hi ha dos àmbits en què superen la mitjana (a banda del d'actors ocasionals): món associatiu (36,5%) i universitats i ensenyament (29,2%). La pitjor presència l'obtenen en l'àmbit de l'Església catòlica (5,3%), religions i esglésies no catòliques (9,1%) i organitzacions empresarials (13,7%).

Temps de paraula de les polítiques

L'informe del CAC presta una especial atenció al rol polític. En aquest camp, les dones tenen un 24,8% del temps de paraula (gairebé 4 punts per sota de la mitjana) i els homes el 75,2%. Així doncs, durant el 2016, de cada 4 minuts de declaracions polítiques en el conjunt dels informatius catalans, 3 minuts les van fer homes i 1 minut dones.

Per cadenes, les dones assoleixen el 24,1% del temps de paraula en l'àmbit polític en els informatius de TV3; el 27,7% a TVE Catalunya; el 22,2% a 8tv; el 26,3% a Catalunya Ràdio, i el 24,3% a RAC1.

La presència de dones polítiques s'incrementa altres formats com són els debats, amb una mitjana del 41,6%. En aquest cas, la diferència entre mitjans és notable. El percentatge és del 47,3% a TV3; del 39,5% a TVE Catalunya; del 18,2% a 8tv; del 40,1% a Catalunya Ràdio, i del 29% a RAC1.

En canvi, la presència de dones polítiques a entrevistes es queda en una mitjana del 27,6%. Aquí el percentatge és del 29,4% a TV3; el 36,5% a TVE Catalunya; el 28,6% a 8tv; el 25,8% a Catalunya Ràdio, i el 26,6% a RAC1.

Representació per temàtica

Finalment, l'informe del CAC analitza els àmbits temàtics sobre els quals parlen els homes i les dones als principals informatius de televisió i ràdio catalans. El resultat és que elles tenen menys presència en temps de paraula que ells en tots i cadascun dels àmbits temàtics. Només en el camp de l'educació les dones obtenen un percentatge comparable al dels homes (49,4% a 50,6%). En l'àmbit de societat les dones també superen el llindar del 40% (el 42 a 58%).

Per la seva part, les temàtiques on les dones tenen un menor temps de paraula en el conjunt dels informatius analitzats són ciència i tecnologia (21,4%), economia i negocis (22,5%) i crònica política (23,1%).

El CAC demana una representació igualitària i sense estereotips

Per tot plegat, i amb motiu del Dia Internacional de les Dones, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya insta els mitjans de comunicació a continuar treballant per aconseguir una representació de les dones en els mitjans "igualitària i lluny d'estereotips sexistes". En aquest sentit, l'ens regulador apunta que, tenint en compte les dades de 2016, "tot i que s'ha avançat encara hi ha molt camí a recórrer".

A banda, el CAC subratlla la "necessitat de tenir cura" de la imatge de les dones polítiques que es difon als mitjans i a les xarxes socials. En aquest sentit, fa una crida a la "representació inclusiva" de les dones en la política, amb un tractament informatiu igualitari al dels homes polítics. "Cal fer-les visibles, donar-los veu i no analitzar-les des del punt de vista personal o recórrer a banalitats com la forma de vestir, els trets físics, la vida privada o les emocions", especifica l'ens.

El Consell de l'Audiovisual també recorda als mitjans la importància "d'aplicar la perspectiva de gènere i de tractar les dones amb tot el reconeixement i el respecte, lluny d'estereotips, fent-ne visibles les aportacions en tots els àmbits de la societat i considerant la seva experiència com una font rellevant".

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

NacióDigital torna a liderar el rànquing de diaris digitals en català

NacióDigital ha recuperat el primer lloc en la classificació de diaris digitals en català [...]

El Parlament tomba una comissió d'investigació sobre l'espionatge a periodistes

El ple del Parlament ha rebutjat la creació d'una comissió d'investigació sobre el presumpte [...]

Enderrock llança una revista digital per al País Valencià

El Grup Enderrock ha posat en marxa una edició de la revista digital musical EDR específica [...]

Duart deixarà la CCMA per tornar a Interior

El president en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Brauli Duart, [...]

La revista d'Ana Rosa Quintana tanca després de 17 anys

La revista AR impulsada per Ana Rosa Quintana s'acomiadarà el 15 de juny amb el seu número [...]

Telefónica integrarà els continguts de Netflix

Les plataformes televisives de Telefónica a Europa i l'Amèrica Llatina incorporaran els [...]

L'APE crea un premi de periodisme econòmic

L'Associació de Periodistes Europeus ha posat en marxa el Premi de Periodisme Econòmic Carlos [...]

El Govern balear crea una borsa de treball per a periodistes

La Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques de les Illes Balears ha [...]

El CAC obre un espai web sobre la tramitació de la legislació europea sobre l'audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert un apartat al seu web que permet seguir la [...]

Es gesta el magazín digital de periodisme en profunditat La Mira

La Mira és nou projecte de periodisme en profunditat que preveu la seva sortida al setembre. [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.