comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Marian Antón | Actualitzat el 23 Octubre 2018 a les 15:36

Doctora en Comunicació, Patricia Coll forma part de l'equip d'investigadors STReaM de Blanquerna i imparteix classes de màrqueting i comunicació en diverses universitats, entre les quals hi ha la UOC. Treballa de responsable de comunicació externa a l'Institut Marquès i col·labora com a periodista amb El País Retina, The New Barcelona Post i Wolters Kluwer. A més, acaba de publicar el llibre Marketing y comunicación en la nueva economía (Editorial UOC).

Com ha canviat la comunicació des que vas començar a treballar en aquest sector?
Vaig començar al final del mil·lenni passat! Òbviament, en més de dues dècades, el sector ha anat evolucionant fins a transformar-se radicalment. La digitalització i la interconnectivitat han comportat un canvi de paradigma total en comunicació. No solament és un canvi tecnològic: també és un canvi en el nostre model de societat. És realment apassionant treballar en l'àmbit de la comunicació en una època com l'actual, en què cada dia és diferent. Tot canvia i la nostra professió també, al ritme accelerat a què la societat es transforma.

Realment hi ha un límit entre màrqueting i comunicació avui?
Com més va, menys. En el terreny de les marques i la comunicació corporativa, les fronteres són molt difuses, sobretot en camps d'actuació recents com el màrqueting d'influenciadors (influencer marketing) o el màrqueting de continguts.

A quins reptes s'enfronten ara els professionals d'aquest sector?
A molts. La visió analítica és un dels reptes principals. Avui podem basar la presa de decisions en comunicació en dades i, per tant, hem de ser analítics per saber-les interpretar.

En el teu llibre defenses que la formació contínua és clau. Què significa tenir un enfocament growth hacking?
Sí, en efecte. La clau per poder evolucionar al mateix temps que ho fa la nostra professió és l'aprenentatge constant. El que ahir va funcionar pot ser que avui ja no funcioni, o sigui que sempre s'ha d'anar provant i aprenent. Tenir un enfocament de growth hacker –de pirata del coneixement, com de vegades s'anomena– significa tenir com a objectiu el creixement. Per aconseguir-ho, creativitat i anàlisi són fonamentals.

Ens podries posar algun exemple dels que esmentes a l'obra?
En el llibre apareixen més d'una desena de casos pràctics de marques de la nova economia, cada un com a exemple d'un dels camps d'actuació de la comunicació i el màrqueting que actualment considerem més significatius. M'estimaria més esmentar-los tots, perquè tots són interessants: la marca (branding) de 8wires i de Badi; la publicitat i la comunicació interna de Wallapop; les relacions públiques de Cabify; el màrqueting d'influenciadors de Fotocasa i InfoJobs; el màrqueting de continguts de Westwing; les relacions amb inversors de Glovo; la comunicació de crisi d'Uber; la responsabilitat social corporativa d'Holaluz, i la visió global de la comunicació de ByHours. Tots són interessants i inspiradors.

En quins sectors et sembla que ara s'innova més en comunicació?
En l'ecosistema d'empreses emergents, perquè com que es tracta d'empreses noves i natives digitals, poden innovar i arriscar més. No obstant això, cada vegada es detecta una actitud semblant en tota mena d'organitzacions, que s'adonen que s'hi han de posar si no es volen quedar enrere.

Una empresa que consideres una referència o una campanya concreta...
Qualsevol de les marques que apareixen en el llibre són referents actualment de la comunicació.

I una de les que consideres que han quedat enrere i que s'hi haurien de posar...
Totes. Cada dia comences de zero. Cada dia comences de zero en comunicació: el que ahir funcionava, avui segurament ja no funciona, o sigui que ningú no es pot relaxar.

En l'obra també fas referència a alguns casos d'influenciadors. Quan són una inversió rendible per a les empreses en les seves campanyes?
Avui dia hi ha un debat sobre aquest tema. De fet, ara preparo un article sobre si el màrqueting d'influenciadors és una bombolla a punt d'explotar. Les xifres mostren que la inversió per part de les marques en influenciadors creix exponencialment, però, alhora, també hi ha professionals i empreses que han alertat de pràctiques poc ètiques per part d'alguns, com la compra de seguidors, per exemple.

Quin consell donaries als estudiants de Comunicació per enfrontar-se al món laboral?
Que els apassioni la feina, en gaudeixin i aprenguin cada dia.

Marian Antón, periodista.

Entrevista publicada a UOC News.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

TV3 estrena una sèrie per a Instagram Live

El proper diumenge a la nit s'estrena PoliAmor, una sèrie de ficció que s'emetrà en directe a [...]

Tarragona licita la gestió de la publicitat institucional als mitjans

L'Ajuntament de Tarragona ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei [...]

Enrique Lozano, nou director de la consultoria televisiva GECA

Mediapro ha fitxat Enrique Lozano com a director general de Gabinete de Estudios de la [...]

El CAC posa en marxa el programa d'educació mediàtica per a les escoles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha posat en marxa el programa d'alfabetització [...]

8tv decideix suprimir els informatius i quedar amb una graella enllaunada

El Grup Godó té coll avall la decisió d'eliminar a finals d'any els dos espais informatius de [...]

Premien la 'independència judicial' del periodista José María Brunet

L'Associació Judicial Francisco de Vitoria ha decidit guardonar el periodista José María [...]

L'ACPC celebra el 5è Dia de la Premsa Comarcal

El Movistar Centre de Barcelona acull aquest divendres al matí la cinquena edició del Dia de [...]

La UPV publica una guia per al tractament de la violència masclista en els mitjans

La Unió de Periodistes Valencians ha publicat el Manual d'estil per al tractament de la [...]

Ignacio Ybarra rellevarà Santiago Bergareche en la presidència de Vocento

A partir de l'1 de gener, Ignacio Ybarra assumirà la presidència de Vocento en substitució de [...]

Manuel Balsera, nou director general d'AMC per al sud d'Europa

AMC Networks International (AMCNI) ha nomenat a Manuel Balsera nou director general d'AMC [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.