comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 31 Gener 2014 a les 16:30

Al llarg de l’any passat, la difusió dels diaris fets a Catalunya va decréixer una mitjana del 8,35% respecte el 2012, segons dades d’OJD. Aquesta davallada generalitzada es va produir principalment per la caiguda de les vendes a quiosc, del 14,45%, i en menor mesura per la reducció de la difusió per altres canals (subscripcions col·lectives i vendes en bloc a administracions i empreses), que va ser del 4,94%, i de les subscripcions individuals, de l’1,33%.

Si a les xifres dels diaris catalans hi sumem les registrades per les capçaleres de Madrid que es distribueixen a Catalunya, la caiguda del conjunt de la difusió encara va ser més pronunciada, del 10,10%. Més concretament, les vendes a quiosc van retrocedir un promig del 13,24%, la difusió per altres canals ho va fer un 12,60%, i les subscripcions un 1,92%.

Difusió total

Segons les dades d’OJD, durant l’any passat La Vanguardia es va mantenir com el diari amb una major difusió a Catalunya, amb una mitjana diària de 143.705 exemplars, un 11,10% inferior respecte el 2012.

A continuació trobem El Periódico, amb 91.976 exemplars de promig (-5,48%); El País, 28.004 (-16,07%); El Punt Avui, 24.358 (-7,72%); l’Ara, 13.527 (-3,66%); El Mundo, 10.695 (-8,47%); Segre, 9.954 (-5,15%); Diari de Tarragona, 9.731 (-4,55%); La Razón, 7.752 (-42,13%); Regió 7, 5.988 (-6,21%); Diari de Girona, 5.803 (-5,35%); ABC, 4.098 (-5,34%), i Diari de Terrassa, amb una mitjana de 3.340 exemplars diaris (-13,60%).

Vendes a quiosc

Com ja havíem vist amb les dades de gener a octubre, la major difusió del diari de Godó no és gràcies a les vendes a quioscos i llibreries, sinó al major nombre de subscriptors individuals i als altres canals de difusió.

En concret, El Periódico va liderar les vendes en establiments durant l’any passat amb una mitjana de 57.002 exemplars diaris, un 13,33% menys que el 2012, mentre La Vanguardia quedava per darrere amb 42.996 (-20,46%).

Tot seguit hi ha El País, amb 18.461 exemplars de promig (-13,24%); El Punt Avui, 9.915 (-4,01%); l’Ara, 9.569 (-8,31%); El Mundo, 7.920 (-3,48%); Diari de Tarragona, 4.413 (-10,22%); Segre, 4.348 (-7,27%); La Razón, 4.034 (+5,12%, l’únic que puja); ABC, 3.023 (-0,67%); Diari de Girona, 2.649 (-8,29%); Regió 7, 2.172 (-8,65%), i Diari de Terrassa, amb 1.511 exemplars (-17,95%).

Altres canals de difusió

La Vanguardia va ser amb diferència el diari que va gaudir d’una major difusió durant el 2013 mitjançant les vendes en bloc i les subscripcions col·lectives, amb 38.324 exemplars de mitjana diària. La xifra suposa una reducció del 13,46% respecte el 2012, en bona part per les fortes davallades de juliol, agost i desembre (del 28,58, el 40,53 i el 49,56%, respectivament).

El Periódico va ser el segon diari amb més difusió per altres canals, amb 29.377 exemplars (un 6,36% més que l’any anterior), però la resta va quedar a molta distància. Cal tornar a destacar que capçaleres com El Mundo i La Razón van tenir una major difusió extra que la majoria de diaris catalans, malgrat patir una considerable davallada.

En concret, La Razón va difondre a Catalunya per altres canals 3.595 exemplars de mitjana diària (-61,86%); El País, 3.116 (-39,22%); Diari de Tarragona, 3.057 (+5,01%); El Punt Avui, 1.697 (-5,27%); El Mundo, 1.694 (-24,58%); l’Ara, 1.568 (+8,46%); Regió 7, 1.392 (-0,41%); Segre, 1.351 (-1,60%); Diari de Girona, 1.221 (+7,17%); ABC, 808 (-17,46%), i Diari de Terrassa, 463 exemplars (-17,46%).

Subscripcions individuals

Pel que fa a les subscripcions individuals, La Vanguardia va seguir primera el 2013 amb 62.385 exemplars de mitjana diària (-1,46%), mentre la resta es va mantenir a molta distància: El Punt Avui, amb 12.746 exemplars (-10,71%); El País, amb 6.427 (-7,66%), i El Periódico, amb 5.597 (+42,71%).

Per darrere, Segre, amb 4.255 exemplars de promig (-4,02%); Regió 7, amb 2.424 (-7,10%); Diari de Tarragona, 2.260 (-4,54%); l’Ara, 2.390 (+10,70%); Diari de Girona, 1.932 (-8,10%), i Diari de Terrassa, 1.367 (-6,65%).

Els tres últims llocs en subscripcions individuals els van ocupar capçaleres de Madrid: El Mundo, amb 1.081 exemplars diaris de mitjana (-12,38%); l’ABC, amb un promig de 268 (-12,98%), i La Razón, amb 123 (-6,88%).

Aquí cal destacar l’alt percentatge de subscripcions individuals que manté la premsa comarcal catalana respecte la seva difusió total.

Els diaris espanyols cauen més que els catalans

En termes generals, el conjunt de les quatre capçaleres de Madrid que es distribueixen a Catalunya va patir una davallada més pronunciada que la dels diaris catalans, excepte en les vendes a quiosc i llibreries.

En concret, respecte l’any precedent, durant el 2013 els diaris catalans van difondre una mitjana diària de 308.381 exemplars, una reducció del 8,35%, mentre que els madrilenys, amb 50.549 exemplars de promig, van caure un 19,48%.

En la venda a establiments, però, les capçaleres catalanes, amb 134.574 exemplars de mitjana, van decréixer un 14,45%, mentre que les de Madrid, amb 33.438 exemplars, ho van fer menys, un 8,05%.

Quant a la difusió per altres canals, els diaris catalans van registrar un promig de 78.450 exemplars diaris, un 4,94% menys que el 2012, mentre que els de Madrid van retrocedir un 48,17% amb 9.213 exemplars de mitjana.

Finalment, en subscripcions individuals, el conjunt de les capçaleres catalanes també va patir una davallada menor, amb 95.356 exemplars de mitjana, un 1,33% inferior respecte el 2012, mentre que les de Madrid, amb 7.898 exemplars de promig, van caure un 8,51%.

Article elaborat en col·laboració amb el Butlletí de l’ACPG amb dades de Media Hotline.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i Col·legi insten els mitjans a seguir les recomanacions sobre la cobertura d'atemptats

Arran de l'atemptat a Barcelona i Cambrils, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el [...]

Tornem el 31 d’agost

Amb motiu de les vacances d’estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

Educació en comunicació: l'assignatura pendent

"Resulta inconcebible que en la cultura de la imatge i de les narratives audiovisuals [...]

Consens parlamentari per modificar la governança de la CCMA i el CAC

Tots els grups parlamentaris han acordat de manera unànime tornar al consens a l'hora [...]

La difusió dels diaris en paper es redueix un 9,65%

La pèrdua de difusió dels diaris impresos persisteix. El 2016, a Catalunya, les Illes Balears [...]

À Punt cerca continguts audiovisuals d’entreteniment, culturals i divulgatius

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, la mercantil encarregada del funcionament d'À [...]

IB3 integra les redaccions d'esports de ràdio i televisió

La direcció d'IB3 ha decidit apostar per la convergència de mitjans i el model [...]

La diversitat en les indústries culturals centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 43 de Quaderns del CAC, que [...]

betevé treu a concurs un programa sobre persones amb discapacitat

betevé ha obert una convocatòria per escollir un projecte audiovisual sobre persones amb [...]

En marxa el 5è concurs de guió de projectes transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han posat en marxa la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.