comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 17 Març 2014 a les 22:33

Les portades dels quatre principals diaris espanyols parlen per sí soles. En dos anys, el 69% de les informacions que han publicat sobre el procés sobiranista tenien connotacions negatives, mentre que les positives s’han limitat a l’1%. Així ho indica l’informe L’actualitat catalana a les portades de la premsa espanyola (2011-2013) de Mèdia.cat.

El document, realitzat per Maria Manyosa i Vera Giró, analitza 2.912 portades de l’ABC, El Mundo, El País i La Razón publicades entre el 20 de novembre de 2011, quan el PP va guanyar les eleccions estatals, fins a la mateixa data del 2013. A banda del procés sobiranista, l’informe també examina el tractament de la gestió econòmica i la corrupció als Països Catalans.

El diari que presenta una visió més negativa del procés sobiranista és La Razón, que també és el que li ha dedicat més peces de portada, amb un 32% de les notícies. En concret, un 83% de les informacions de portada sobre el sobiranisme aparegudes al diari de Planeta desprenen connotacions negatives, un 17% es consideren neutres i el 0% són positives.

Per la seva part, l’ABC ha publicat un 81% d’informacions negatives sobre el procés, un 18% neutres, i un 1% positives, mentre que els percentatges d’El Mundo són del 60, el 38 i el 2%, respectivament.

Quant a El País, ha publicat un 48% d’informacions en portada sobre el procés negatives, un 49% neutres i un 3% de connotacions positives, segons destaquen les autores.

Catalunya lidera el nombre de peces a portada

De les 2.912 portades analitzades, en un 60% hi han aparegut una o més informacions relacionades amb qualsevol temàtica d’actualitat dels Països Catalans, el que suposa un total de 2.484 notícies. El Mundo ha estat, amb 955 peces, el mitjà que ha dedicat més notícies en portada a aquests territoris, mentre que El País (amb 566 informacions), l’ABC (491) i La Razón (472) queden a força distància.

Catalunya és el que ha protagonitzat més informacions de portada, 1.868, seguida de les Illes Balears, amb 451 (la meitat d’El Mundo, principalment per la cobertura del cas Nóos, i el País Valencià, amb 212 informacions.

Del total de notícies publicades en portada pels quatre mitjans analitzats, el 22% posaven el seu focus en la corrupció, el 21% se centraven en el procés sobiranista, i el 13% en la gestió econòmica.

Les Balears lideren les informacions de corrupció

Quant a la corrupció, El Mundo és el diari que més ha tractat aquest aspecte, amb un total de 277 notícies a portada, a força distància d’El País (106), La Razón (96) i l’ABC (93). Les Illes Balears lideren el rànquing sobre el tema, amb 318 informacions (bàsicament pel cas Nóos), seguides de Catalunya, amb 196, i el País Valencià, amb 82. Destaca que El Mundo, ABC i La Razón hagin donat força més rellevància a les informacions sobre corrupció al Principat que a les del País Valencià.

El Govern català centra les notícies econòmiques

Pel que fa al tractament de la gestió econòmica dels governs català, valencià i balear, el diari que ha parat més esment ha estat El País (16% de les notícies), seguit de prop per ABC i La Razón (15%), i ja més lluny per El Mundo (8%). Els quatre diaris han centrat les noticies de portada sobre gestió econòmica a les accions del Govern de Catalunya (un 82% de les informacions) que, en un 58% dels casos, les presentaven de forma molt crítica (xifra que baixa fins al 43% en el cas del País Valencià).

Del total de notícies a portada sobre matèria econòmica, un 82% fan referència a Catalunya, i d’aquestes un 15% la relaciona amb procés sobiranista. La Razón ha estat el mitjà que més ha relacionat els dos aspectes: de les 83 notícies sobre gestió econòmica que ha publicat, 30 parlaven alhora de gestió econòmica i del procés sobiranista. Pel que fa al País Valencià, només El País dedica una important cobertura al rescat de la Generalitat, mentre que la gestió econòmica del govern balear passa gairebé desapercebuda i torna a ser el diari de Prisa qui més la tracta amb, però, només amb cinc articles.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Constituïda la comissió de control parlamentari de la CCMA

El Parlament va constituir dimecres les set primeres comissions de la 12a legislatura, entre [...]

Raimon Masllorens repeteix com a president de PROA

La junta directiva de PROA (Productors Audiovisuals Federats) ha ratificat per unanimitat la [...]

La sèrie 'Treufoc' d'IB3 guanya el Premi Pello Sarasola de la FORTA

La sèrie de producció pròpia Treufoc d'IB3 ha estat guardonada amb Premi Pello Sarasola que [...]

Esport3 actualitza l'aplicació mòbil

L'app Esport3, l'aplicació d'informació esportiva dels mitjans de la CCMA, ha estat renovada [...]

À Punt Ràdio estrena informatiu matinal

VÍDEO | A les 7 h, ha arrancat Les notícies del matí , el primer informatiu de ràdio [...]

YouTube retira o condiciona l'accés a set vídeos que inciten a la violència masclista

Google, propietària de la plataforma YouTube, ha suprimit tres vídeos i ha condicionat [...]

El 'Més 324' arriba als 500 programes consolidat

Aquest dijous l'espai Més 324 arriba als 500 programes, i ho fa consolidat com un referent en [...]

Els professionals de TVE porten la 'manipulació' informativa a l'Eurocambra

El Consell d'Informatius de TVE ha portat al Parlament Europeu les seves reiterades denúncies [...]

Es posa en marxa un projecte per prevenir l'assetjament a periodistes a les xarxes

L'International Press Institute ha posat en marxa un projecte per identificar les eines que [...]

La nova TV valenciana inicia les emissions en proves

Estem d'enhorabona!Així han començat les emissions en proves de la televisió d'À Punt [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.