La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals podria tancar l’any amb un dèficit de 21 milions d’euros respecte al pressupost, segons ha alertat la seva vicepresidenta, Núria Llorach, en la darrera sessió de control parlamentària del curs. Una quantitat que, per llei, l’ens hauria de compensar l’exercici següent.

Aquesta nova “inestabilitat pressupostària” a la qual s’enfronta la CCMA prové de dues amenaces diferents. Per una banda, la Corporació pronostica una davallada de 9 milions d’euros en la facturació publicitària respecte al previst, una deriva que Llorach considera “extremadament preocupant”.

L’altre factor desestabilitzant és el canvi de criteri que l’Agència Tributària fa de la Llei de l’IVA implementada el 2015 i que afecta a tots els mitjans públics de l’Estat (excepte RTVE). Núria Llorach ha explicat que, de moment, Hisenda no ha obert cap procediment contra la CCMA per aquesta causa (sí ho ha fet a d’altres ens), però sí té pendent d’abonar 5,4 milions d’euros des de desembre de 2016. Per aquest motiu, la Corporació calcula que al final d’any l’impagament podria pujar a 12 milions.

“Aquesta vegada, la interpretació que fa Hisenda és la pitjor de les possibles i la repercussió econòmica seria molt més gran que en l’anterior intent” del període 2012-2014, ha alertat Llorach. Segons ha dit, l'”efecte lateral” del canvi de criteri li podria suposar a la Generalitat un sobre cost de 48,5 milions d’euros anuals.

El conjunt de 21 milions d’euros de dèficit que es preveuen per al tancament de 2017 superen “totes les partides juntes de producció aliena, doblatges i coproduccions”, ha remarcat la presidenta en funcions de la Corporació.

Davant d’aquesta situació, Núria Llorach ha assenyalat que, si el Parlament no incrementa els recursos de la CCMA per fer front a la reducció d’ingressos, “només” quedaria l’opció d’aplicar una nova retallada en continguts audiovisuals i en despeses de funcionament. Amb tot, ha advertit que aquesta seria una mesura “suïcida” per a la competitivitat dels mitjans públics de la CCMA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram