comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Pro-Docs | Actualitzat el 02 Novembre 2017 a les 10:13

En Joan Salvat s'ha vist obligat a deixar la direcció del programa Sense ficció per decisions alienes al seu desig, un programa que ell mateix i el seu equip havien creat fa vuit anys, i que s'ha convertit en uns dels programes emblemàtics de la cadena. En Salvat posa fi a la seva trajectòria al capdavant del Sense ficció. Una trajectòria profundament creativa i amb una passió per la no-ficció sense prejudicis, amb ètica periodística, i amb un esperit obert a tot tipus d'històries, tant de dins com de fora de Catalunya.

Ja com a director durant quasi 25 anys del 30 minuts, en Joan, amb l'ajuda imprescindible de les productores i productors del seu equip, havia demostrat la creativitat instintiva i poc convencional, reconeixent i impulsant els talents d'un equip excepcional. Dos exemples d'entre molts serien: Balseros, nascut com a reportatge televisiu de Carles Bosch i Josep Maria Domènech per al programa, i amb la col·laboració d'una productora externa, que es va transformar (i com sempre, això no passa sense moltes complicacions i superant molts obstacles) en una pel·lícula documental nominada als Oscars; Els nens perduts de franquisme de Montse Armengou i Ricard Belis també demostrava com la passió i la creativitat desbordava els límits d'un programa que havia de lluitar a vegades amb les idees més restrictives de "serveis informatius".

Arrencar i consolidar el Sense ficció no deu haver estat gens fàcil, quasi bé semblava un salt al buit, després de l'èxit i el prestigi ja assolit pel 30 minuts. Un programa de documentals que aspirava a fer produccions properes, obrir una finestra per a les coproduccions catalanes, i oferir a l'audiència catalana el millor dels documentals internacionals. Més de 200 programes després, amb 80 coproduccions i una trentena de produccions properes, en Joan deixa el programa Sense ficció a dalt de tot, igual com va deixar el 30 minuts. És un programa quasi bé únic en el panorama de la televisió pública europea actual, un programa setmanal en el primer canal de la televisió pública catalana i en prime time, amb documentals eclèctics, que registra unes audiències que moltes vegades superen la mitjana de la cadena.

Per a les productores catalanes de documentals, el Sense ficció ha estat –amb les coproduccions, i especialment abans de les retallades dels pressupostos– un aliat important per a l'acceptació de noves idees i la creació de projectes d'èxit nacional i internacional. En Joan ha seguit amb el seu esperit obert, curiositat enorme, i ambició discreta però fèrria, i ha connectat programes de qualitat, humans i intel·lectuals, amb audiències grans. Els últims anys sembla que han crescut els obstacles per tot arreu. Mai és fàcil per a un productor, des de fora, entendre els problemes d'un director de programa, què pot o no pot entrar en el seu projecte. I no tots els productors tindran la mateixa valoració d'aquestes negociacions. Però és indiscutible l'enorme impacte d'en Joan Salvat en fer popular, viable, i creativament viu, el gènere documental a Catalunya.

Els productors, com a homenatge al seu llegat, seguirem explicant històries de no-ficció per l'audiència que esperem segueixi fidel a aquestes històries que en Joan Salvat a través del Sense ficció ha posat a les seves pantalles durant tots aquests anys.

Moltes gràcies, Joan!

Pro-Docs, Associació de Productors de Documentals de Catalunya.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La Generalitat licita la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el de gestió [...]

Orient Hontai Capital oficialitza l'adquisició del 53,5% de Mediapro

El fons d'inversió Orient Hontai Capital ha oficialitzat la compra del 53,5% de [...]

El fotoperiodista Manu Brabo exposa els conflictes de l'Orient Mitjà a l'Hospitalet

La Sala Polivalent del Mercat de La Florida de l'Hospitalet de Llobregat acull fins al 25 de [...]

Zeta entra en l'accionariat de la plataforma de màrqueting d''influencers' Fheel

El Grupo Zeta ha tancat un acord de media for equity amb Fheel pel qual entra en [...]

Mèdia.cat, nominat als Premis Llibertat d'Expressió de l'Index on Censorship

L'Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat ha estat nominat en la categoria d'activisme [...]

Mediapro acusa la Guàrdia Civil d'atacar les llibertats de creació, informació i pensament

El grup Mediapro ha carregat contra l'informe de la Guàrdia Civil que presenta la producció i [...]

La graella digital de Catalunya Ràdio es renova

Catalunya Ràdio manté l'aposta per la innovació i renova la seva graella digital per segon [...]

Tots els partits insten a internalitzar la plantilla de betevé aquest any

La Comissió de Presidència, Participació i Drets de Ciutadania de l'Ajuntament de Barcelona [...]

Els Premis Zapping distingeixen els valors de 'L'ofici de viure'

L'Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya (TAC) ha fet públics els [...]

L'ERO d'El Punt Avui es tanca amb una previsió de 65 baixes

La plantilla d'El Punt Avui ha aprovat el preacord sobre l'expedient de regulació d'ocupació [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

ICUB districte cultural
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.