cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Anna Torres Garrote | Actualitzat el 12 Febrer 2018 a les 14:30

 

El consum de cinema a Espanya és del 0,7% des de fa anys, segons l'estudi Marco general de los medios en España 2017 de l'Associació per a la Recerca dels Mitjans de Comunicació (AIMC). És estable, però no té pas la salut que podria tenir. Tot i això, té una gran aliada: la tecnologia. Conceptes nous com ara vídeo a la carta (video on demand, VOD), multisuport (crossmedia), transmèdia, finançament col·lectiu (crowdfunding), experiències immersives, cinema de realitat virtual i realitat augmentada són realitats noves que neixen amb les tecnologies de la informació i la comunicació (TIC) i que ajuden a incrementar el consum de pel·lícules i sèries. En aquest nou marc, el sector demana nous rols professionals. Conscients d'això, la UOC ha dissenyat un grau d'Estudis de Cinema que donarà resposta a la demanda de formació de professionals polivalents i capaços d'adaptar-se als canvis que s'han anat produint en tota la cadena de valor de la indústria cinematogràfica arran de la digitalització. El títol serà de tres anys (180 ECTS) i s'oferirà a partir del curs que ve.

Les TIC han tret el cinema de les sales de projecció i l'han convidat a entrar a les llars, on es consumeix a la carta i per internet. Els agents tradicionals es veuen forçats a repensar els models de negoci i les estratègies de distribució, programació i producció a causa dels efectes provocats per les noves tecnologies, per les noves formes de consumir de manera ubiqua i en pantalles múltiples, i per les noves dinàmiques establertes per actors com Netflix, YouTube, Amazon o Hulu. Es tracta d'"estratègies disruptives de distribució, programació o producció que impacten tant en el negoci del cinema com en el de la televisió i que tenen efectes directes en els perfils professionals antics i nous", explica Jordi Sánchez Navarro, director dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

Com indica el Llibre blanc de l'audiovisual de Catalunya de 2017, "la rapidesa dels canvis que es produeixen en el sector audiovisual explica que la demanda de perfils professionals per les empreses i les institucions es renovi contínuament. Aquest fet requereix una resposta del sistema educatiu, que s'ha d'adaptar progressivament a les necessitats de formació emergents en el mercat".

En aquest context, el grau d'Estudis de Cinema neix amb l'objectiu de "cobrir la necessitat de creació i formació constant de perfils vells i nous nascuts de la confluència de les noves tecnologies i els continguts en el sector audiovisual", explica la seva directora, Judith Clares.

Noves professions del sector audiovisual

En un sector en transformació i estretament relacionat amb l'escenari digital, com s'indica en l'informe Empleos del futuro en el sector audiovisual de la Fundació Atresmedia Corporación i PWC, destacaran les professions relacionades amb l'anàlisi d'audiències i les dades massives (big data) o l'agregació de continguts vinculats a ofertes de vídeo a la carta (VOD), eixos clau de les noves ofertes de transmissió lliure (OTT) i de la televisió de pagament. Són "continguts que considerem necessari incorporar en el grau per a conèixer-los i reflexionar-hi, i també els relacionats amb la creació i les noves narratives transmèdia i continguts específics entorn de la distribució de continguts audiovisuals per a noves plataformes VOD i dispositius de mobilitat", explica Clares.

L'informe detalla que els nous llocs de treball seran en les àrees de continguts, màrqueting i transmèdia, que destacaran els que estiguin relacionats amb l'àmbit digital i el desenvolupament multiplataforma, i que seran perfils especialitzats.

Bons temps per al cinema

Segons l'informe Entertainment and Media Outlook 2017-2021. España de PWC, "el renaixement del sector del cinema continuarà durant els pròxims cinc anys. La crisi econòmica i la pirateria van portar a una caiguda significativa dels ingressos de taquilla. Els ingressos generats pel segment van caure fins a 519 milions d'euros el 2013. Des de llavors, el cinema ha mostrat símptomes de recuperació i el 2016 ha arribat a aconseguir uns ingressos de 621 milions d'euros, i s'espera que creixin fins a arribar a 729 milions d'euros el 2021, a raó d'una taxa de creixement acumulada equivalent de 3,2% en els pròxims cinc anys. Això portarà a assolir el 2019 la mateixa situació d'ingressos que el sector tenia deu anys enrere, en una situació de precrisi".

Aquest creixement s'assolirà, en gran part, per l'augment considerable del consum de cinema digital a la llar (14%); és molt rellevant el 25% de creixement que aporta el consum de vídeo a la carta (VOD), apunta el mateix estudi.

La UOC ja ofereix un màster de Cinema Fantàstic amb el Festival de Sitges

Actualment, un vintena estudiants es formen amb el Màster de Cinema Fantàstic i Ficció Contemporània, una de les novetats del curs actual creat per la UOC i Sitges Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya.

Per a Jordi Sánchez Navarro, director dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i d'aquest màster, és clau que els professionals es reciclin i reinventin constantment per tal que facin pel·lícules que "sorprenguin, espantin, emocionin i entusiasmin" els espectadors. D'altra banda, han de poder plantejar bons guions i dissenyar la preproducció d'un producte cinematogràfic.

En aquest sentit, tant el màster de Cinema Fantàstic i Ficció Contemporània com el nou grau d'Estudis de Cinema són apostes clares de la UOC per la creativitat en l'àmbit del cinema, en un moment en què, com explica Sánchez Navarro, "en totes les formes de la comunicació, i molt especialment en el cinema i els mitjans audiovisuals, d'aquí a cinc anys apareixeran serveis i formes de fer de les quals ara no tenim ni idea". En aquest context, "s'obre un escenari molt prometedor per als creadors cinematogràfics i audiovisuals, especialment en el petit format, com mostra el fet que el vídeo s'hagi convertit en el recurs més important i efectiu de la xarxa", afirma Sánchez Navarro.

Anna Torres Garrote, periodista.

Article publicat a UOC News.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

El Museu Picasso licita l'atenció al públic

La Fundació Museu Picasso de Barcelona ha obert un procés de licitació per adjudicar la [...]

Barcelona i l'ISE segellen l'arribada de la fira audiovisual

El Saló de Cent de Barcelona ha acollit aquest dijous la presentació oficial de l'acord per [...]

Barcelona serà la ciutat convidada a l'off del Festival del Llibre d'Edimburg

L'Unbound del Festival Internacional del Llibre d'Edimburg (11-27 d'agost), ha convidat [...]

Xavier Puig, nou director de l'Orquestra Simfònica del Vallès

Xavier Puig serà el nou director de l'Orquestra Simfònica del Vallès a partir de l'1 de [...]

Ripollet licita el servei de formació i dinamització cultural

El Patronat Municipal de Cultura de Ripollet ha obert el procés de licitació per a [...]

Premiades amb la Creu de Sant Jordi nombroses personalitats i entitats de la cultura

El Govern ha acordat atorgar la Creu de Sant Jordi a 31 persones i 24 entitats que han [...]

Vinyet Panyella és nomenada comissària del centenari del Palau Maricel de Sitges

El Govern ha aprovat el nomenament de Vinyet Panyella i Balcells com a comissària dels actes [...]

Imma Colomer rep el 44è Premi Margarida Xirgu

L'actriu Imma Colomer va rebre aquest dilluns el Premi de Teatre Memorial Margarida Xirgu com [...]

L'ICEC obre la 2a convocatòria d'ajuts a la distribució de llargmetratges

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la segona convocatòria per a la [...]

Neix un festival literari sobre natura

El MUHBA Vil·la Joana - Casa Verdaguer de la Literatura de Barcelona acollirà el 20 i el 21 [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.