comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

MÓN

Redacció | Actualitzat el 25 Setembre 2018 a les 20:50

El president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, Roger Loppacher, ha tornat a demanar que s'actualitzi la llei catalana a la nova Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual, i que ho faci "el més aviat possible" davant la imminent aprovació del nou marc normatiu comunitari.

Per adaptar la llei catalana, Loppacher ha exposat 15 punts clau que al seu parer s'han de tenir en compte a l'hora de dur a terme la modificació:

1. Ampliar l'abast de la regulació, incorporant a la normativa els nous actors que preveu la nova Directiva: les plataformes d'intercanvi de vídeos, les xarxes socials i les plataformes de difusió en directe (live streaming). Garantir la identificació i la rendició de comptes d'aquests nous actors davant l'autoritat reguladora.

2. Preveure mecanismes per garantir la protecció de les persones usuàries, i de manera molt especial dels menors, en els nous serveis (no accés a continguts nocius, il·legals i perjudicials, filtres d'edat, senyalització dels continguts, estandardització dels mecanismes de control parental per a tots els dispositius i plataformes).

3. Establir mesures per fer front als continguts que fomentin el discurs de l'odi, denigrin la integritat humana o facin apologia del terrorisme. Establir mesures per combatre la desinformació i les notícies falses (fake news).

4. Adoptar mesures contra la desigualtat per raó de gènere, el sexisme i els estereotips.

5. Garantir la transparència i la rendició de comptes dels algoritmes de recomanació per tal d'afavorir l'accés a la diversitat de continguts i el pluralisme, i evitar el risc de bombolles informatives (filter bubble).

6. Garantir, en aplicació del que preveu la nova Directiva, l'oferta del 30% d'obres de producció europea, i en especial catalana, en els catàlegs dels serveis audiovisuals sota demanda. Establir mesures per garantir la prominència d'aquests continguts en l'oferta del serveis esmentats.

7. Establir mesures per garantir la presència prominent dels continguts en llengua catalana, definits, com preveu la nova Directiva, com a continguts d'interès general, en els nous serveis audiovisuals.

8. Adaptar les missions i la prestació del servei públic audiovisual al nou entorn digital i garantir-ne un finançament adequat, tot reafirmant-ne la importància i la contribució a la societat (en termes de pluralisme, credibilitat, foment de la llengua i la cultura catalanes, foment de la indústria, etc.). Establir mecanismes de transparència i rendició de comptes del servei públic, com ara el value for money i el public value test.

9. Reforçar les mesures encaminades al foment de la producció audiovisual i explorar noves formes d'explotació dels drets de les obres audiovisual per tal d'incentivar-ne la competitivitat i la internacionalització.

10. Revisar la normativa aplicable a la publicitat. Preveure la flexibilització que inclou la nova Directiva pel que fa als mitjans audiovisuals tradicionals i establir les noves formes de publicitat en els nous actors. Garantir-ne la identificació com a comunicació comercial. Establir mesures especials en la publicitat d'aliments i begudes alcohòliques amb sal, sucres, greixos, greixos saturats o àcids grassos trans, que no s'ajusten a les directrius nutricionals nacionals o internacionals.

11. Reafirmar la importància de l'educació en comunicació, entesa com una responsabilitat compartida pels diversos actors implicats (regulador, govern, escola, professorat, mitjans públics i privats, noves plataformes, professionals de la informació, etc.). Fomentar l'esperit crític de la ciutadania, i en especial dels menors, envers els continguts que consumeixen i dotar-la de les eines necessàries perquè s'autoprotegeixi.

12. Preveure mesures per reforçar els mitjans locals i de proximitat, importants per tal com apropen la informació a la ciutadania i com a elements de cohesió social i territorial, en el nou entorn digital. Explorar mecanismes de col·laboració publicoprivada per tal fomentar la presència de continguts de servei públic, i en llengua catalana, en el nou entorn audiovisual digital.

13. Preveure eines efectives de regulació per combatre les emissores que emeten sense llicència.

14. Promoure nous mètodes de regulació adaptats al nou escenari audiovisual digital. Afavorir la coregulació amb els nous actors mitjançant l'adopció de codis de conducta i la senyalització dels continguts. Desenvolupar una regulació participativa, fomentant, entre d'altres, les consultes públiques.

15. Reforçar les capacitats dels organismes reguladors i dotar-los de les eines suficients per tal que puguin vetllar de manera eficaç pels drets de les persones usuàries en el nou entorn. Afavorir la col·laboració entre autoritats de regulació.

El president del CAC entén que, amb una actualització ràpida de la llei, Catalunya continuaria sent pionera en l'adaptació de la normativa audiovisual a la nova realitat del sector i en la defensa dels drets de les persones usuàries, i molt especialment dels menors, en aquest nou entorn digital.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornen les vagues a TV3, ara per recuperar les 35 h setmanals

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, va [...]

Convocats els 30ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha obert la convocatòria de la 30a edició [...]

Malarrassa redueix la periodicitat a quinzenal

El periòdic gratuït Malarrassa de Terrassa aquest octubre ha passat d'una periodicitat [...]

Prisa i Vocento s'alien en la venda de publicitat programàtica

Els grups Prisa i Vocento han arribat a un acord per crear una plataforma conjunta de venda [...]

Prensa Ibérica ultima el llançament de Neomotor

El proper 26 d'octubre es posarà en marxa Neomotor, un nou mitjà multimèdia de Prensa Ibérica [...]

Entra en vigor la nova instrucció sobre la presència de llengua i cultura catalanes a TV i ràdios

La modificació de la Instrucció general sobre la presència de la llengua i la cultura [...]

La Generalitat treu a licitació la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei de [...]

Els beneficis d'Imagina van créixer un 10,3% el 2017

Imagina Media Audiovisual (matriu de Mediapro) va tancar el 2017 amb un benefici net de [...]

El festival Zoom premia Mercedes Milà, Laura Rosel i 'Polònia'

El Festival Internacional de Ficció Televisiva i Formats Zoom d'Igualada ha començat a [...]

Torrelles de Llobregat licita la gestió integral del butlletí municipal

L'Ajuntament de Torrelles de Llobregat ha obert el procés de licitació per adjudicar els [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.