comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

MÓN

Redacció | Actualitzat el 25 Octubre 2018 a les 10:50

L'Audiència Provincial de Barcelona ha revocat la sentència que condemnava El País a publicar un rectificació de l'article Una semana en la burbuja de TV3, publicat el 12 de novembre de 2017, que la cadena va denunciar perquè incloïa falsedats i inexactituds que considerava havien perjudicat la seva imatge. La televisió pública recorrerà la decisió.

La sentència de l'Audiència estima el recurs d'El País i afirma que és "un fet indiscutible" que el text signat per Íñigo Domínguez no era un reportatge informatiu (malgrat es va presentar en aquest format), sinó un article d'opinió en què l'autor "va realitzar una valoració o anàlisi crítica sobre el biaix polític i ideològic que va apreciar en la programació de la cadena pública TV3 durant una setmana de visionat".

Al modificar el gènere periodístic, l'Audiència de Barcelona considera que ja no existeix el dret a rectificació. "Si s'admetés rectificar les crítiques amb el pretext de rebatre suposats 'fets' al voltant del criticat s'estaria soscavant tot un gènere periodístic, ja que no es podria criticar un llibre, una pel·lícula o una trobada esportiva", argumenta.

Que els fets descrits en l'article continguin falsedats i inexactituds, tal com denunciava TV3, tampoc mereix rectificació. "Efectivament, s'invoca que determinats fets són inexactes, però amb la rectificació que s'interessa es pretén, més que rectificar un fet, completar el que es considera incomplet, reescrivint l'article d'opinió d'un periodista per arribar a una conclusió totalment oposada a la que va voler expressar".

Falsedats i inexactituds

La sentència de gener del Jutjat de Primera Instància condemnava El País a publicar un text de rectificació enviat pel director de TV3, Vicent Sanchis, tant en l'edició impresa com en la digital, amb una rellevància similar, amb el mateix tipus i mida de lletra i paginació.

L'article d'Íñigo Domínguez, que ocupava dues pàgines, entre d'altres deia que, el dia de la vaga general, TV3 amb prou feines havia proporcionat dades i parlat de seguiment desigual, cosa que la cadena va desmentir aportant nombrosos exemples.

L'autor també afirmava que TV3 "mai parlava de la fuga d'empreses", però en la denúncia es van demostrar que en aquells dies ho havien fet en més de 30 ocasions als Telenotícies i Els matins. A més, assegurava que els polítics de Ciutadans o del PSC no acostumen a sortir als informatius fins al minut 20, o que els partits espanyols o Espanya no existeixen a TV3, afirmacions que es van demostrar falses.

L'article també explicava que en l'InfoK d'aquella setmana s'havia utilitzat la imatge de Jordi Cuixart i Jordi Sànchez per explicar què és un pres polític, cosa que no era certa, ja que hi sortien dos periodistes del programa.

La sentència del Jutjat de Primera Instància també considerava que el text d'El País va donar dades inexactes quan explicava la cobertura de TV3 del cas dels professors de la Seu d'Urgell acusats d'incitar a l'odi o quan va parlar de la declaració de Carme Forcadell davant del Tribunal Suprem.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Comunicació21.cat s'atura per reformes

Comunicació21.cat quedarà inoperatiu i inaccessible temporalment des de divendres a la tarda [...]

El Consorci d'Educació de Barcelona licita els serveis de comunicació i premsa

El Consorci d'Educació de Barcelona ha obert el procés de licitació dels serveis de [...]

Marc Marginedas guanya el premi Luka Brajnovic de comunicació

La Facultat de Comunicació de la Universitat de Navarra ha distingit el periodista Marc [...]

La UIC Barcelona s'incorpora com a soci acadèmic al Col·legi de Publicitaris

El Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya i la Universitat Internacional [...]

La difusió dels diaris impresos cau un 7,32%

La davallada en la difusió dels diaris impresos no s'atura. De juliol de 2017 a juny de 2018, [...]

La Policia deté el fotoperiodista Carles Palacio per cobrir el tall de vies de l'AVE

⚠️ ALERTA. Quatre homes de paisà acaben de detenir el fotoperiodista @CarlesPalacio [...]

Convocats els 36ens premis Ortega y Gasset de periodisme

El diari El País ha obert la convocatòria de la 36a edició dels Premis Ortega y Gasset de [...]

El web Maldita Migración combat la desinformació sobre migrants i refugiats

Maldita.es ha posat en marxa un nou projecte, Maldita Migración, per lluitar contra els [...]

La Policia va demanar controlar un any de trucades de l'Agència Efe a Balears

La Policia espanyola va demanar al jutge Miguel Florit que sol·licités a les companyies [...]

Barcelona Activa licita els serveis de disseny gràfic i edició de peces de comunicació

Barcelona Activa ha obert el procés de licitació per adjudicar els serveis de disseny gràfic [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.