Des de que va començar la crisi econòmica, el 2014 ha estat el primer any en què la inversió publicitària en ràdio a Catalunya ha augmentat. En concret, l’any passat es van facturar 44,097 milions d’euros, un 2,55% més que els 43,002 milions de 2013, segons un informe de Media Hotline per a l’Associació Catalana de Ràdio. Amb tot, el creixement de 2014 respecte l’any anterior a Catalunya és menor que a l’Estat, on augmenta un 3,1%.

Respecte el 2007 (el darrer en què la inversió va créixer), quan la facturació de les ràdios catalanes va ser de 75,353 milions, la reducció ha estat del 41,48%.

Pel que fa a la participació de la ràdio en la inversió publicitària del conjunt de mitjans catalans, aporta un 14,2% dels 311,3 milions, tres dècimes menys que el 2013, però tot i així 3,6 punts més que el 2007, quan aportava el 10,6% d’un total 711,6 milions.

La inversió només puja a Barcelona

Per demarcacions, els mitjans radiofònics de Barcelona són els únics que ingressen més que el 2013. En concret, 38,893 milions, un 10,57% més. En canvi, la facturació a Tarragona és de 2,249 milions (-25,28); a Girona, d’1,631 (-38,82%), i a Lleida d’1,367 milions (-36,42%).

Des del 2009, la davallada en inversió publicitària en ràdio a la demarcació de Barcelona és del 14,34%, mentre que a Tarragona és del 50,09%, a Girona del 67,92%, i a Lleida del 49,65%.  

Això fa que, en la facturació global, el pes de les emissores de la demarcació de Barcelona sigui molt major; en concret, s’enduu el 88,2% del pastís publicitari (6,4 dècimes més que el 2013), mentre que Tarragona es queda en el 5,1% (cau 1,9 punts); Girona, el 3,7% (baixa 2,5 punts), i Lleida el 3,1% (també en perd 1,9).

Si comparem els percentatges de 2014 amb els de 2009, les diferències són més grans. Barcelona ha incrementat la seva porció publicitària en 9,6 punts, mentre que a la resta l’ha disminuït: Tarragona en 2,7 punts ; Girona en 5,5 punts, i Lleida en 1,6 punts.  

Finalment, per tipologia d’emissores les generalistes abasten el 61,3% del mercat publicitari, dos punts més que el 2013, i les temàtiques els baixen fins al 38,7%. Respecte el 2007, les ràdios generalistes han incrementat la quota de mercat en sis punts, mentre que les temàtiques els han perdut. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram