Jordi Fortuny, a l’esquerra, durant la presentació de l’estudi al Citilab.

La possible premsa de referència al Baix Llobregat i l’Hospitalet. Aquest és el títol d’un estudi elaborat pel periodista Jordi Fortuny amb la pretensió d’analitzar el panorama de la premsa comarcal i establir si és possible un mitjà de referència a la zona. L’informe, que va ser presentat a finals del mes passat al Citilab de Cornellà en el marc de les trobades del congrés El Baix Llobregat a debat, conté diverses imprecisions sobre la xarxa de periòdics Línia que el Grup Comunicació 21 edita al Baix Llobregat.

L’empresa editora publica quatre edicions de periodicitat mensual a la comarca. Es tracta de Línia Nord –que cobreix les poblacions del nord de la comarca, donant especial importància a Martorell–, Línia Tres –Esplugues, Sant Joan Despí i Sant Just Desvern–, Línia Mar –aplega els municipis de la costa del Baix: Castelldefels, Gavà, Viladecans i el Prat– i Línia Cornellà. Amb tot, un projecte que aposta per vertebrar comunicativament un territori molt divers, extens i amb diferències sociològiques i urbanes.

Dit això, en primer lloc, l’informe barreja les capçaleres certificades per OJD amb les que no ho estan, i aquest és un element cabdal pel que fa a la credibilitat de les difusions en paper. Totes les edicions Línia estan auditades per OJD, sent les úniques que compleixen aquest requisit a la comarca, juntament amb 30 Graus.

En segon terme, l’estudi de Fortuny conté informació errònia, ja que indica que els Línia s’editen a Mollet del Vallès, quan la seu del Grup Comunicació 21 està ubicada a la ciutat de Barcelona. A més, a la llista de mitjans que presenta no s’especifiquen els municipis que cobreix Línia Nord –que són Martorell, Sant Andreu, Esparreguera, Olesa, Abrera, Sant Esteve i Collbató–, quan en la resta de publicacions sí que es detalla. Però no només això, sinó que a més etiqueta Línia Nord amb l’epígraf Baix Llobregat, cosa que pot provocar confusió.

L’anàlisi ignora Línia l’H

A més, tot i que no forma part del Baix Llobregat, el Grup Comunicació 21 edita un periòdic mensual a l’Hospitalet, Línia l’H. Una publicació amb 9.126 exemplars mensuals certificats que l’estudi ni tan sols cita, tot i que sí que n’inclou d’altres que s’editen o que cobreixen la segona ciutat de Catalunya. De fet, a les conclusions de l’informe es destaca positivament el fet de donar cobertura informativa a l’Hospitalet, assegurant que això pot ajudar a convertir una publicació en una de referència a la comarca.

L’informe situa El Far i El Llobregat com els millors posicionats en aquesta cursa, justament pel fet que cobreixen l’Hospitalet –com també ho fa Línia–. Tanmateix, aquestes dues publicacions s’encarten a l’interior d’un diari generalista, a diferència de les edicions de Grup Comunicació 21.

Per altra banda, a l’informe s’inclouen les edicions de Línia en l’apartat de publicacions locals impreses, considerant-les “d’àmbit local” i que de vegades “miren d’abastar uns quants municipis” per tal de “fer tirades més grans” i ser “més atractives com a suport publicitari”. Malgrat això, no dubta a classificar La Bústia de Martorell –que cobreix només el nord del Baix Llobregat– com a periòdic comarcal perquè, segons afirma, “reuneix totes les altres característiques que es poden demanar a un periòdic comarcal”, sense especificar quines són.

Imprecisions sobre el panorama digital

Per últim, l’estudi també repassa els mitjans digitals que donen cobertura informativa de la comarca. Aquí Fortuny enumera cinc mitjans digitals –El Far, El Llobregat, La Premsa del Baix, elBaix.cat i Llobregatdigital.cat–, tres dels quals tenen edició en paper, però no menciona cap de les edicions digitals de Línia: linianord.cat, liniamar.cat, liniatres.cat, liniacornella.cat i linialh.cat, operatives des del 2014.

Seguint amb el panorama digital a la comarca, l’estudi enumera alguns diaris online, com ara montserrati.cat, una adreça que porta a un web sota la capçalera ‘Portal Comarcal del Montserratí’ –la pretesa comarca que alguns col·lectius i partits volen crear al nord del Baix– amb notícies sense cap relació amb aquest àmbit, en anglès –a l’estudi s’especifica que està escrit en català– i desactualitzades.

Per tot plegat, aquest estudi conté imprecisions, apreciacions subjectives i opinables que el manquen del necessari rigor tècnic que precisa un informe d’aquestes característiques, i més quan l’autor és l’editor d’una publicació competidora del Grup Comunicació 21 a Gràcia, Barcelona.

El projecte de Línia al Baix Llobregat representa la iniciativa comunicativa més potent que s’ha fet en els últims anys a la comarca, tant en difusió com en edicions, paginació i volum d’informació publicada, i forma part d’una planificació per anar cobrint el territori amb edicions locals professionalitzades i amb estructures empresarials. I tot plegat apostant completament pel català a les seves pàgines.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram