El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha constatat un cop més que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals segueix complint amb les missions de servei públic que li assigna la llei. Així ho determina l’informe de control corresponent al 2015, el qual conclou que la CCMA “incorpora de manera generalitzada l’observança de les missions de servei públic amb l’aplicació de criteris de qualitat, pluralisme i diversitat”.

Com ja és habitual darrerament, i a diferència de l’informe de 2014, l’estudi d’enguany ha rebut els vots favorables dels tres consellers nomenats a proposta de CDC i ERC (Roger Loppacher, Yvonne Griley i Salvador Alsius) i el vot contrari dels de PP (Daniel Sirera), PSC (Carme Figueras) i UDC (Eva Parera), de manera que s’ha acabat aprovant gràcies al vot de qualitat del president Loppacher.

En un vot particular, els tres consellers discrepants argumenten el seu posicionament perquè, asseguren, el CAC “no es pot limitar als controls quantitatius de pluralisme, sinó que també hauria d’analitzar aspectes qualitatius i de discurs”. A més, reclamen incorporar en l’anàlisi les tertúlies dels mitjans de la CCMA.

Pluralisme polític

L’informe del CAC destaca que la celebració de tres eleccions el 2015 va incidir en la presència i la distribució del temps de paraula de forces polítiques i governs, així com en l’actualitat informativa que van configurar els informatius.

D’aquesta manera, la presència dels actors polítics en temps de paraula en els teleinformatius de 2015 va representar el 52,4% del total (4,7 punts més que el 2014), i el 58,8% als informatius de Catalunya Ràdio (+1,9).

A més, tant als informatius diaris de TV3 com de Catalunya Ràdio, la presència conjunta de les forces polítiques va ser superior a la dels governs: 62,3% per als partits a la televisió (10,4 punts més que el 2014) i 56% a la ràdio (+9,4). Els dos increments s’expliquen, en part, pels tres processos electorals.

El document del CAC assenyala que tant a TV3 com a Catalunya Ràdio totes les forces polítiques relacionades amb la representació parlamentària van obtenir presència en els informatius i en debats i entrevistes. I com en els tres anys precedents, el PSC+PSOE va ser la principal força política en temps de paraula en els informatius de TV3 i de Catalunya Ràdio.

Quant a les entrevistes, el PSC+PSOE també va ser el partit amb més intervencions a ambdós mitjans, mentre que CiU ho va ser al 3/24. Quant als debats, les forces amb més participacions van ser el PSC+PSOE a TV3; Ciutadans i la CUP al 3/24, i ERC i PSC+PSOE a Catalunya Ràdio, segons el document.

Presència de dones

El CAC assenyala que s’observa una “lleugera tendència” a l’alça pel que fa a la presència de les dones en els informatius de TV3. El 2015, el percentatge va ser del 26,5%, quatre dècimes superior a l’any anterior (26,1%), i 3,3 punts més que el 2011 (23,2%). Per la seva part, a Catalunya Ràdio, la presència de les dones va ser inferior, tot i que el creixement és major, passant del 22,3% de 2014 al 24,5%.

L’ens regulador, però, constata que “encara s’està lluny de la plena igualtat”, ja que només un de cada quatre inserts en els informatius diaris i menys d’una de cada tres intervencions en debats o entrevistes correspon a dones, malgrat tenir un pes superior en l’esfera privada.

Pel que fa a la ficció de producció pròpia de Televisió de Catalunya, l’informe indica que les dones representen el 42,7% del total de personatges principals i secundaris.

Quant a la resta de programació, el CAC destaca que TV3 va tractar la promoció activa de la igualtat entre dones i homes a través de programes de tipologies diverses amb espais que visibilitzaven les seves aportacions o punts de vista, com Som dones o Campiones.

Per altra banda, l’informe observa una presència inferior de les dones en la majoria de programes culturals que inclouen entrevistes (Via llibre, Ànima, Sala33 i Tria33).

Diversitat

El Consell de l’Audiovisual no troba grans diferencies en les dades de 2015 respecte les de l’any anterior pel que fa a la representació de la diversitat en els informatius, a banda d’una disminució de la presència d’actors no polítics a causa de les eleccions.

Quant a les persones que participen en debats o són entrevistades a TV3, sí observa un increment de les persones “percebudes com a no blanques” (que passen del 4 al 5,4%) i les immigrades (del 6,7 al 10,2%).

Accessibilitat

L’informe assenyala que TV3 va subtitular la majoria de la programació, que va ser superior al 99% en les emissions de ficció en el conjunt dels canals, pràcticament com l’any anterior. En la programació audiodescrita, però, es va experimentar un augment “significatiu” d’hores en relació al 2014: el 25% a TV3, el 32% al canal 33, i el 27% al Super3.

Motor de la indústria audiovisual

El treball del CAC conclou que les obres de producció catalana van incrementar durant el 2015 la seva participació en les emissions de TVC i van suposar el 81,5% del temps a TV3 (un increment de 4,6 punts respecte el 2014), el 71,2% al 33 (+3,7), el 56,9% a Esport3 (+0,4) i el 19,8% al Super3 (+3,6). La majoria d’aquestes obres són producció pròpia, incloent-hi la producció associada.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram