La iniciativa #OnSónLesDones, impulsada a principis de juny per visibilitar la invisibilització de les dones en els espais d’opinió i tertúlies dels mitjans catalans, es va presentar oficialment aquest dijous en un Col·legi de Periodistes ple de gom a gom. En l’acte es va fer públic un manifest obert a adhesions que reclama més veus de dones als mèdia, ja que són el 51% de la població però la seva representació és molt inferior.

El col·lectiu palesa aquesta descompensació amb dades de diferents mitjans i espais compilades de l’1 al 21 de juliol. Aquestes indiquen que als diaris impresos (La Vanguardia, El Periódico, Ara i El Punt Avui) només el 17% dels articles d’opinió van ser escrits per dones en el període indicat, mentre que en els digitals analitzats (Nació Digital, VilaWeb i El Nacional) el percentatge va pujar fins al 23%.

Per la seva part, a les tertúlies de televisió (Els matins i Divendres de TV3, 8 al dia de 8tv, L’illa de Robinson d’El Punt Avui TV) la representació de les dones també es va situar en el 23% en aquestes tres setmanes de juliol, mentre que en les de ràdio (El matí de Catalunya Ràdio, El món a RAC1, L’oracle de Catalunya Ràdio i Via lliure de RAC1) va ser un punt inferior, del 22%.

Es tracta d’uns percentatges molt similars als obtinguts en l’estudi de 2013 realitzat per l’Observatori Cultural de Gènere i l’Associació de Dones Periodistes de Catalunya, tot i les diferències (aquell era un treball amb una mostra més àmplia, malgrat no incloure els digitals).

En les dades presentades aquest dijous, la representació de l’opinió de les dones varia força segons els espais/mitjans analitzats (de més a menys veus femenines): El matí de Catalunya Ràdio 35%; Els matins 33%; Nació Digital 28%; VilaWeb 26%; Divendres i L’oracle 25%; Ara 20%; La Vanguardia 19%; El Periódico i El món a RAC1 17%; El Nacional 15%; 8 al dia 13%; L’illa de Robinson 12%; El Punt Avui 11%, i Via lliure 9%.

Les xifres estan extretes del recompte sistemàtic diari que realitza el col·lectiu #OnSónLesDones, format per una cinquantena de professionals de diferents àmbits, en el marc de la campanya per visibilitzar la subrepresentació de les dones en els espais d’opinió dels mitjans.

Propostes

Davant l’argumentari utilitzat per justificar aquesta infrarepresentació (al bingo del quadre, en clau d’humor), #OnSónLesDones presenta diferents propostes per combatre-la.

Per una banda, insta els mèdia a aplicar criteris de paritat amb una “especial atenció” als espais de generació d’opinió, tot recordant l’aplicació de la Llei per a la igualtat efectiva de dones i homes aprovada el juliol de 2015, aplicable tant als mitjans públics com als privats subvencionats.

El col·lectiu també recomana als mitjans que avisin amb més antelació les persones convidades (per facilitar la participació d’aquelles amb tasques de cura) i que expliquin quan demanen la col·laboració d’una dona què es valora que pot aportar el seu punt de vista al debat.

Altres suggeriments són la instauració d’una “cultura de respecte i de no interrupcions” en les tertúlies, i la inclusió de garanties en la moderació dels articles que impedeixin publicar comentaris masclistes. També es proposa fer saber a les dones col·laboradores que se’ls donarà suport en cas de rebre atacs sexistes, ja sigui a través de les xarxes socials o per part d’altres tertulians.

#OnSónLesDones igualment recomana ampliar la cartera de contactes amb persones expertes fent ús dels cercadors especialitzats existents, com el de l’Institut Català de les Dones o els dels webs de les universitats. A banda, el col·lectiu també s’ofereix per facilitar la cerca de dones expertes.

Una altra recomanació als mitjans és equilibrar els seus equips de direcció, sobrerepresentada pels homes, ja que entén que la poca proporció de dones en els equips directius queda reflectida en els espais d’opinió, entre d’altres.

Finalment, #OnSónLesDones fa una crida als homes a no participar en espais d’opinió on només hi hagi homes.

Manifest

Cada vegada que engeguem la televisió, la ràdio o obrim un diari hi ha una probabilitat molt alta que hi trobem un home. Si hi ha diverses persones opinant, les ràtios solen ser de quatre homes per cada dona, i en alguns casos la presència de dones és simplement inexistent.

En una societat plural i diversa, que fem créixer i on participem de manera activa en tots els espais, per què la nostra veu és invisible i inaudible? Com es pot explicar que, sent les dones el 51% de la població, als mitjans la proporció sigui marcadament inferior de manera continuada i consistent?

Amb la campanya #OnSónLesDones volem fer visible el problema: no hi ha cap mena de justificació per a la sobrerepresentació actual dels homes. Acceptar que només opinin ells és acceptar que la nostra opinió és menys vàlida. Al segle XXI aquesta idea és inacceptable.

Al nostre blog, a Facebook i a Twitter hi trobareu un seguiment diari dels espais d’opinió dels principals mitjans de comunicació de Catalunya. Les dades demostren el que ens deia la simple percepció: estem subrepresentades.

Als qui diuen que el que cal valorar són les qualificacions, sense importar que la persona sigui home o dona, els diem que hi estem totalment d’acord. I que, a més, també pensem que és estadísticament improbable que el 80% dels millors opinadors puguin provenir d’un 49% de la població. Fins ara molts factors han contribuït a fomentar aquest desequilibri: ha arribat l’hora de treballar conjuntament per equilibrar la balança.

Si als mitjans busquem la pluralitat ideològica, no podem oblidar tampoc la pluralitat de vivències de gènere que, en una societat com la nostra, marquen decisivament el lloc que acabem ocupant al món.

Cada 8 de març, els mitjans de comunicació ens recorden que les dones estem en franca posició de discriminació amb relació als homes. Els convidem, doncs, a pensar-hi la resta de l’any i a canviar allò que és a les seves mans: oferir espais d’opinió més igualitaris.

Conscients que la dinàmica costa de canviar, volem posar-hi el nostre gra de sorra facilitant els contactes de dones professionals de diversos camps que, de ben segur, estaran disposades a ser-hi.

Volem uns mitjans més plurals. Us hi sumeu?

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram