comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Núria Bigas Formatjé | Actualitzat el 23 Setembre 2016 a les 13:28

La política publicitària de YouTube ha canviat aquest setembre. Aquest fet fa trontollar l’imperi dels youtubers, veritables ídols de masses de la popular plataforma de vídeo. A partir d’ara, si s’utilitzen insults, un llenguatge vulgar o obscè o hi ha escenes suggeridores o acudits verds, YouTube considerarà que hi ha contingut inadequatvetarà els ingressos als creadors i suspendrà els canals que infringeixin reiteradament les seves polítiques.

“Si els youtubers es deixen ‘domesticar’ per la política restrictiva de YouTube, probablement perdran seguidors, fet que s’acabarà traduint en una pèrdua d’ingressos”, explica Ferran Lalueza, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. ”Aquests canvis –afegeix– són un parany per als youtubersfacin el que facin, perdran; per això s’han rebel·lat”.  

Els youtubers reconeguts, els que han fet de penjar vídeos el seu ofici i benefici, reben ingressos en relació amb el nombre de visites i la inserció de publicitat al començament de cada vídeo. “Ara hauran d’escollir entre guanyar diners respectant les restriccions o deixar de guanyar-ne mantenint la llibertat total de què havien gaudit fins ara”, afirma Lalueza. Amb els canvis en el Programa d’obtenció d’ingressos, YouTube es reserva el dret que no rebin cap tipus de retribució encara que els seus vídeos tinguin milions de visites.

Adéu a YouTube?

La llibertat d’expressió, la incorrecció política i la transgressió permanent atrauen el públic a aquesta plataforma que ja suma més de mil milions d’usuaris. “La clau de l’èxit de YouTube és precisament la seva aproximació informal, desenfadada, propera i en certa manera ‘antitelevisiva’ al públic”, afirma Toni Roig, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

“És una plataforma on es gaudeix de molta més llibertat que la que ofereixen altres xarxes com Facebook o Instagram”, afirma Lalueza. Fins ara, els criteris de YouTube s’aplicaven d’una manera laxa i donava marge de flexibilitat a youtubers amb un estil comunicatiu directe, incorrecte i a vegades irreverent, afegeix Roig, com ara Wismichu, Auronplay i El Rubius, entre altres.

Promou l’autocensura

No han trigat a arribar les queixes i la sàtira de molts youtubers que consideren que s’està limitant la seva llibertat d’expressió en favor de les marques. Amb l’etiqueta #YoutubeIsOver (YouTube s’ha acabat), El Rubius, Philip DeFranco i Dalas Review, entre altres, apel·len a la llibertat d’expressió i titllen de censura la nova política. Per a Roig, aquests canvis en la plataforma són una forma de censura, on es propicia l’autocensura. En comptes d’eliminar el vídeo, amb l’escàndol social i mediàtic consegüent, la plataforma opta per una estratègia més obliqua: tocar el tema dels anunciants. “Si el youtuber vol tenir anunciants i guanyar diners, haurà de complir amb la nova normativa i evitar, en un acte d’autoregulació o autocensura, determinats tipus de continguts inapropiats”.

Buscar l’equilibri entre la transgressió i l’autocontrol

“Molt probablement, els youtubers consolidats continuaran la seva activitat”, considera Roig. No emigraran a cap més plataforma, o no ho faran massivament, afegeix Lalueza, qui recorda que, a mitjà termini, no hi ha cap plataforma de vídeo que faci ombra a YouTube. “Posaran a prova els nous límits, tesaran la corda, però no la trencaran, sinó que acabaran acomodant-s’hi”, especula Lalueza. “Miraran de trobar un equilibri entre els vídeos més transgressors (que els donen notorietat i influència) i els més autocontrolats (els que no espanten les marques comercials i que els generen ingressos)”, explica. 

Segons Roig, el missatge d’autocontrol calarà entre els creadors emergents o els que es troben en un punt mitjà (amb força seguidors, però lluny d’estar consolidats). “Aquests sentiran més pressió per complir els requisits per posicionar-se i monetitzar el seu treball”, conclou.  

Núria Bigas Formatjé, periodista. Article publicat a UOC News / Foto: Karl Jonsson.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El Consell aprova un pressupost de 36,8 milions per als mitjans de la CVMC

L'Executiu valencià ha donat el vistiplau al pressupost per al 2017 de la Societat de Mitjans [...]

IB3 retira la programació musical nocturna per "prudència"

La direcció d'IB3 ha retirat de la graella la programació musical que emetia de matinada, [...]

Promouen mocions als ajuntaments per reclamar l'espai de comunicació en català

La xarxa d'entitats Enllaçats per la Llengua s'ha fixat com a principal objectiu del segon [...]

Antoni Armengol presenta el llibre 'Mestre de l'entrevista'

El Col·legi de Periodistes de Catalunya acull aquest dilluns a les 19 h, la presentació del [...]

Es presenten 8.889 candidatures per a 62 llocs de treball a la CVMC

Les borses per a la contractació laboral temporal de diferents categories professionals i [...]

El Congrés aprova escollir el president de RTVE per concurs públic

El Congrés dels Diputats ha aprovat la proposició de llei per modificar el sistema d'elecció [...]

VilaWeb llança una edició nocturna imprimible

El proper 29 de juny, VilaWeb estrenarà un nou producte informatiu: VilaWeb Paper. Es tracta [...]

La Federació d'Editors internacionalitza els seus premis

La quarta edició dels premis de la Nit de les Revistes i la Premsa en Català presenten [...]

El Suprem avala que les 'telecos' fiancin RTVE

El Tribunal Suprem ha avalat que les operadores de telecomunicacions que ofereixen serveis [...]

Catalunya Ràdio fitxa Cristina Puig per a la tertúlia nocturna

Més moviments als mitjans audiovisuals de cara a la propera temporada. A partir de setembre, [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.