comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Núria Bigas Formatjé | Actualitzat el 23 Setembre 2016 a les 13:28

La política publicitària de YouTube ha canviat aquest setembre. Aquest fet fa trontollar l’imperi dels youtubers, veritables ídols de masses de la popular plataforma de vídeo. A partir d’ara, si s’utilitzen insults, un llenguatge vulgar o obscè o hi ha escenes suggeridores o acudits verds, YouTube considerarà que hi ha contingut inadequatvetarà els ingressos als creadors i suspendrà els canals que infringeixin reiteradament les seves polítiques.

“Si els youtubers es deixen ‘domesticar’ per la política restrictiva de YouTube, probablement perdran seguidors, fet que s’acabarà traduint en una pèrdua d’ingressos”, explica Ferran Lalueza, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. ”Aquests canvis –afegeix– són un parany per als youtubersfacin el que facin, perdran; per això s’han rebel·lat”.  

Els youtubers reconeguts, els que han fet de penjar vídeos el seu ofici i benefici, reben ingressos en relació amb el nombre de visites i la inserció de publicitat al començament de cada vídeo. “Ara hauran d’escollir entre guanyar diners respectant les restriccions o deixar de guanyar-ne mantenint la llibertat total de què havien gaudit fins ara”, afirma Lalueza. Amb els canvis en el Programa d’obtenció d’ingressos, YouTube es reserva el dret que no rebin cap tipus de retribució encara que els seus vídeos tinguin milions de visites.

Adéu a YouTube?

La llibertat d’expressió, la incorrecció política i la transgressió permanent atrauen el públic a aquesta plataforma que ja suma més de mil milions d’usuaris. “La clau de l’èxit de YouTube és precisament la seva aproximació informal, desenfadada, propera i en certa manera ‘antitelevisiva’ al públic”, afirma Toni Roig, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

“És una plataforma on es gaudeix de molta més llibertat que la que ofereixen altres xarxes com Facebook o Instagram”, afirma Lalueza. Fins ara, els criteris de YouTube s’aplicaven d’una manera laxa i donava marge de flexibilitat a youtubers amb un estil comunicatiu directe, incorrecte i a vegades irreverent, afegeix Roig, com ara Wismichu, Auronplay i El Rubius, entre altres.

Promou l’autocensura

No han trigat a arribar les queixes i la sàtira de molts youtubers que consideren que s’està limitant la seva llibertat d’expressió en favor de les marques. Amb l’etiqueta #YoutubeIsOver (YouTube s’ha acabat), El Rubius, Philip DeFranco i Dalas Review, entre altres, apel·len a la llibertat d’expressió i titllen de censura la nova política. Per a Roig, aquests canvis en la plataforma són una forma de censura, on es propicia l’autocensura. En comptes d’eliminar el vídeo, amb l’escàndol social i mediàtic consegüent, la plataforma opta per una estratègia més obliqua: tocar el tema dels anunciants. “Si el youtuber vol tenir anunciants i guanyar diners, haurà de complir amb la nova normativa i evitar, en un acte d’autoregulació o autocensura, determinats tipus de continguts inapropiats”.

Buscar l’equilibri entre la transgressió i l’autocontrol

“Molt probablement, els youtubers consolidats continuaran la seva activitat”, considera Roig. No emigraran a cap més plataforma, o no ho faran massivament, afegeix Lalueza, qui recorda que, a mitjà termini, no hi ha cap plataforma de vídeo que faci ombra a YouTube. “Posaran a prova els nous límits, tesaran la corda, però no la trencaran, sinó que acabaran acomodant-s’hi”, especula Lalueza. “Miraran de trobar un equilibri entre els vídeos més transgressors (que els donen notorietat i influència) i els més autocontrolats (els que no espanten les marques comercials i que els generen ingressos)”, explica. 

Segons Roig, el missatge d’autocontrol calarà entre els creadors emergents o els que es troben en un punt mitjà (amb força seguidors, però lluny d’estar consolidats). “Aquests sentiran més pressió per complir els requisits per posicionar-se i monetitzar el seu treball”, conclou.  

Núria Bigas Formatjé, periodista. Article publicat a UOC News / Foto: Karl Jonsson.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i Col·legi insten els mitjans a seguir les recomanacions sobre la cobertura d'atemptats

Arran de l'atemptat a Barcelona i Cambrils, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el [...]

Tornem el 31 d’agost

Amb motiu de les vacances d’estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

Educació en comunicació: l'assignatura pendent

"Resulta inconcebible que en la cultura de la imatge i de les narratives audiovisuals [...]

Consens parlamentari per modificar la governança de la CCMA i el CAC

Tots els grups parlamentaris han acordat de manera unànime tornar al consens a l'hora [...]

La difusió dels diaris en paper es redueix un 9,65%

La pèrdua de difusió dels diaris impresos persisteix. El 2016, a Catalunya, les Illes Balears [...]

À Punt cerca continguts audiovisuals d’entreteniment, culturals i divulgatius

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, la mercantil encarregada del funcionament d'À [...]

IB3 integra les redaccions d'esports de ràdio i televisió

La direcció d'IB3 ha decidit apostar per la convergència de mitjans i el model [...]

La diversitat en les indústries culturals centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 43 de Quaderns del CAC, que [...]

betevé treu a concurs un programa sobre persones amb discapacitat

betevé ha obert una convocatòria per escollir un projecte audiovisual sobre persones amb [...]

En marxa el 5è concurs de guió de projectes transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han posat en marxa la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.