comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Núria Bigas Formatjé | Actualitzat el 23 Setembre 2016 a les 13:28

La política publicitària de YouTube ha canviat aquest setembre. Aquest fet fa trontollar l’imperi dels youtubers, veritables ídols de masses de la popular plataforma de vídeo. A partir d’ara, si s’utilitzen insults, un llenguatge vulgar o obscè o hi ha escenes suggeridores o acudits verds, YouTube considerarà que hi ha contingut inadequatvetarà els ingressos als creadors i suspendrà els canals que infringeixin reiteradament les seves polítiques.

“Si els youtubers es deixen ‘domesticar’ per la política restrictiva de YouTube, probablement perdran seguidors, fet que s’acabarà traduint en una pèrdua d’ingressos”, explica Ferran Lalueza, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. ”Aquests canvis –afegeix– són un parany per als youtubersfacin el que facin, perdran; per això s’han rebel·lat”.  

Els youtubers reconeguts, els que han fet de penjar vídeos el seu ofici i benefici, reben ingressos en relació amb el nombre de visites i la inserció de publicitat al començament de cada vídeo. “Ara hauran d’escollir entre guanyar diners respectant les restriccions o deixar de guanyar-ne mantenint la llibertat total de què havien gaudit fins ara”, afirma Lalueza. Amb els canvis en el Programa d’obtenció d’ingressos, YouTube es reserva el dret que no rebin cap tipus de retribució encara que els seus vídeos tinguin milions de visites.

Adéu a YouTube?

La llibertat d’expressió, la incorrecció política i la transgressió permanent atrauen el públic a aquesta plataforma que ja suma més de mil milions d’usuaris. “La clau de l’èxit de YouTube és precisament la seva aproximació informal, desenfadada, propera i en certa manera ‘antitelevisiva’ al públic”, afirma Toni Roig, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC.

“És una plataforma on es gaudeix de molta més llibertat que la que ofereixen altres xarxes com Facebook o Instagram”, afirma Lalueza. Fins ara, els criteris de YouTube s’aplicaven d’una manera laxa i donava marge de flexibilitat a youtubers amb un estil comunicatiu directe, incorrecte i a vegades irreverent, afegeix Roig, com ara Wismichu, Auronplay i El Rubius, entre altres.

Promou l’autocensura

No han trigat a arribar les queixes i la sàtira de molts youtubers que consideren que s’està limitant la seva llibertat d’expressió en favor de les marques. Amb l’etiqueta #YoutubeIsOver (YouTube s’ha acabat), El Rubius, Philip DeFranco i Dalas Review, entre altres, apel·len a la llibertat d’expressió i titllen de censura la nova política. Per a Roig, aquests canvis en la plataforma són una forma de censura, on es propicia l’autocensura. En comptes d’eliminar el vídeo, amb l’escàndol social i mediàtic consegüent, la plataforma opta per una estratègia més obliqua: tocar el tema dels anunciants. “Si el youtuber vol tenir anunciants i guanyar diners, haurà de complir amb la nova normativa i evitar, en un acte d’autoregulació o autocensura, determinats tipus de continguts inapropiats”.

Buscar l’equilibri entre la transgressió i l’autocontrol

“Molt probablement, els youtubers consolidats continuaran la seva activitat”, considera Roig. No emigraran a cap més plataforma, o no ho faran massivament, afegeix Lalueza, qui recorda que, a mitjà termini, no hi ha cap plataforma de vídeo que faci ombra a YouTube. “Posaran a prova els nous límits, tesaran la corda, però no la trencaran, sinó que acabaran acomodant-s’hi”, especula Lalueza. “Miraran de trobar un equilibri entre els vídeos més transgressors (que els donen notorietat i influència) i els més autocontrolats (els que no espanten les marques comercials i que els generen ingressos)”, explica. 

Segons Roig, el missatge d’autocontrol calarà entre els creadors emergents o els que es troben en un punt mitjà (amb força seguidors, però lluny d’estar consolidats). “Aquests sentiran més pressió per complir els requisits per posicionar-se i monetitzar el seu treball”, conclou.  

Núria Bigas Formatjé, periodista. Article publicat a UOC News / Foto: Karl Jonsson.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La nova SER Catalunya es posa en marxa

La Cadena SER ha estrenat aquest dilluns una nova marca per a Catalunya que desdobla la seva [...]

Els periodistes de TVE demanen el retorn immediat de l'informatiu de La 2

El Consell d'Informatius de TVE ha reclamat la tornada "immediata" de La 2 noticias, que no [...]

Els professionals de la CCMA reclamen al Parlament que compleixi les seves resolucions

El ple del Parlament va aprovar dimarts dues mocions on s'insta el Govern a renovar el [...]

Les pimes catalanes premien 'Els matins' de TV3

La patronal PIMEC va lliurar dijous a la nit la 31a edició dels Premis Pimes que atorga [...]

El festival Zoom convoca el 2n Talent Campus de formats televisius

El Festival Internacional de Ficció Televisiva i Formats Zoom ha posat en marxa la segona [...]

Eduardo Zulueta, nou president d'AMC Networks International

El directiu Eudardo Zulueta ha estat nomenat nou president d'AMC Networks International, [...]

L'audiència d'À Punt TV creix

À Punt Media ha fet públiques les primeres dades d'audiència quatre mesos després d'iniciar [...]

La revista Geo tanca després de 31 anys

El grup Zinet Media (l'antic G+J España) ha decidit tancar la revista divulgativa Geo després [...]

L'Acadèmia de TV obre la convocatòria als 18ens premis Talento

L'Acadèmia de les Ciències i les Arts de Televisió ha obert la convocatòria de la 18a edició [...]

Els ultres tornen a amenaçar els periodistes pel 9 d'Octubre

Grups d'ultradreta van increpar, insultar i amenaçar diversos professionals de la informació [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.