Mèdia.cat ha publicat l’informe Sirenes i taurons. El sexisme informatiu en els Jocs Olímpics de Rio de Janeiro, sobre la cobertura de la competició per part de la premsa esportiva dels Països Catalans en funció de la variable de gènere. El treball, realitzat per Sílvia Cabezas d’Alcalà, analitza la cobertura dels JJOO realitzada entre el 5 i el 21 d’agost per L’Esportiu, Mundo Deportivo, Sport i Superdeporte.

L’informe conclou que el tractament realitzat per L’Esportiu va ser “més neutral i respectuós”, i destaca que el mitjà va defugir del llenguatge sexista i no va fer esment de les intimitats dels esportistes.

En l’altre extrem es troba Superdeporte, que es caracteritza per “l’ús d’un vocabulari més groller, amb referències constants a la vida personal i, sobretot, sexual dels esportistes sense distinció de gènere”. A més, l’autora afirma que les seves informacions, lluny de parlar de la qualitat de la tècnica de l’esport, són “més pròpies de la premsa de crònica rosa”.

Més titulars per als esportistes masculins

L’informe de Mèdia.cat mostra com, en el seu conjunt, les quatre capçaleres van oferir més titulars dedicats a l’esport masculí (54,2%) que al femení (45,8%). Els percentatges canvien segons el mitjà: L’Esportiu és el que va dedicar més espai a les dones, amb el 53,1% dels titulars, i Superdeporte el que menys, amb un 33%. Per la seva part, Mundo Deportivo i Sport van empatar amb un 48,5% de titulars dedicats a l’esport femení.

Per altra banda, l’estudi indica que L’Esportiu no va dedicar cap notícia a la intimitat dels esportistes (ni dels homes ni de les dones), mentre que fins a un 13% dels titulars de Superdeporte ho feien en el cas dels homes i un 4% en el de les dones. Per la seva part, l’Sport i Mundo Deportivo van dedicar gairebé el 5% dels titulars a la intimitat de les dones esportistes. A més, l’Sport va obviar les privacitats masculines, mentre que Mundo Deportivo els va dedicar una mica més del 2%.

Perpetuació de la cossificació

Sirenes i taurons. El sexisme informatiu en els Jocs Olímpics de Rio de Janeiro també mostra que tant el llenguatge emprat per designar periodísticament les esportistes com les fotografies que acompanyen les informacions continuen “perpetuant els processos de cossificació i sexualització”. De nou sobresurt Superdeporte amb un 13% de les informacions, seguit d’Sport i Mundo Deportivo, amb un 6%, i L’Esportiu amb un 2%.

L’autora conclou que, malgrat que els percentatges “no són alarmants”, cosa que atribueix a un possible canvi en les dinàmiques dels periodistes i/o de les línies editorials, sí que “reforcen” la discriminació de gènere, el discurs masclista, sexista i patriarcal. 

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram