L’any 2015, la premsa comarcal catalana va tenir un benefici d’explotació (Ebit) de 828.000 euros, un creixement del 7,4% respecte els 771.000 euros positius de l’exercici anterior. Així ho indica l’estudi El model de la premsa comarcal, realitzat per Media Hotline amb dades de les principals capçaleres per a l’ACPC (les que conformen la tarifa conjunta).

El treball indica que la premsa comarcal va tenir uns ingressos d’explotació conjunts de 24,929 milions d’euros, un creixement del 2,1% en comparació el 2014 (el que va representar una caiguda de l’1,7%). Aquest increment es produeix gràcies als ingressos publicitaris publicitat, que augmenten un 2,6% (passen de 14,077 milions a 14,443), mentre que els de la venda d’exemplars cauen un 0,9% (de 9,332 milions a 9,248).

Per la seva part, per primer cop en molts anys no es van retallar les despeses d’explotació, que van ser de 24,102 milions d’euros, un 1,6% més que els 23,731 milions de l’exercici anterior.

El resultat brut d’explotació sense amortitzacions ni impostos (Ebitda) de 2015 va ser d’1,205 milions d’euros, una millora del 5,9% respecte els 1,138 milions de 2014.

Agafant totes els associats de l’ACPC, els ingressos són de 26.873.800 euros, un augment de l’1,6% en comparació el 2014, dels quals 16.102.000 euros són de la difusió (+2,3%) i 9.407.300 de la difusió (-0,8%). Del total d’ingressos, un 97% prové de les edicions en paper (baixa sis dècimes respecte el 2014) i el 2,6% de les digitals (les puja).

Lideratge territorial

El model de la premsa comarcal indica que, actualment, l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal agrupa 126 publicacions (11 menys que en l’anterior treball, totes impreses), 91 en format paper i 35 en digital, les quals ocupen 831 persones (5 menys), de les quals el 74% a la redacció en l’elaboració del producte. En conjunt, compten amb 531.000 lectors en paper, un 1,3% més, i 1,6 milions d’usuaris únics mensuals, un increment del 33,3%.

A més, es difonen 109.942 exemplars per número (un 1,5% menys), el 54% per subscripció i el 33% per venda a quioscos, i un 81% dels lectors és exclusius i no consumeix mitjans generalistes. 

El treball remarca que una de les fortaleses del sector és el lideratge territorial. La penetració de la premsa en paper d’informació general de pagament entre la població és del 30,8% al Barcelonès, el Baix Llobregat i el Vallès Occidental, mentre que a les altres 39 comarques puja fins al 44,1%.

Per la seva part, la penetració dels digitals se situa en el 21,5 i el 15,8%, respectivament, cosa que s’atribueix a la menor cobertura de banda ampla en les 39 comarques.

Així, dels 531.000 lectors que l’estudi atorga a la premsa comarcal, 514.000 corresponen a les 39 comarques, un increment del 4,1%, mentre que el creixement global és de l’1,3%.

El model de la premsa comarcal assenyala que el repte és “seguir sent els dinamitzadors de la vida comarcal, mantenint i reforçant la importància del format paper a la vegada que es desenvolupen més els formats digitals per augmentar els ingressos per aquesta via”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram