comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 02 Març 2017 a les 16:40

La Plataforma en Defensa de la Llibertat d'Informació ha impulsat un decàleg que pretén servir de base per consensuar estratègies comuns per combatre la proliferació i els efectes de l'anomenada postveritat, ja que considera que les notícies falses "són una amenaça per a la llibertat d'informació i per a la democràcia".

Per aquest motiu, la PDLI fa una crida a la societat civil, Estat, partits polítics, mitjans de comunicació, periodistes i empreses tecnològiques a "enfrontar-se amb fermesa a aquesta lacra en defensa d'un entorn informatiu fiable i responsable".

Contra la postveritat: 10 fórmules per fer front a les notícies falses

1. Tots els actors de la cadena informativa estan cridats a combatre, i no fomentar, la difusió de notícies falses: encara que el primer responsable de la difusió de notícies falses és qui les fabrica, tots els actors de la cadena de producció i distribució de continguts han d'estar compromesos en actuar contra la seva propagació.

2. Cal arribar a una definició consensuada, sota els principis de la llibertat d'informació i expressió, sobre què s'ha de considerar mentida o notícia falsa i què no, de manera que es protegeixin formes d'expressió legítimes com la sàtira o la crítica social.

3. Els mitjans s'han de comprometre a informar de la font, autor, data i procedència dels continguts que elaboren o dels que es facin ressò.

4. Des dels poders públics es promouran campanyes 'd'alfabetització mediàtica i digital' que millorin les competències dels ciutadans en aquesta matèria. A més, s'impulsaran eines que permetin al públic, per si mateix, verificar la fiabilitat d'un contingut, capçalera o lloc web.

5. Les empreses de distribució de continguts, que s'han de considerar com a empreses informatives pel volum que representen les notícies en el seu flux d'activitat, han de desenvolupar mecanismes que penalitzin i no premiïn les mentides, així com eines que permetin filtrar-les del torrent de continguts que es comparteixen.

6. Els mitjans de comunicació i els periodistes són responsables de complir les seves obligacions ètiques en l'exercici de la seva funció. Els codis deontològics han d'incloure sancions que penalitzin males pràctiques i la difusió de falsedats que deslegitimen el periodisme. La rectificació de continguts erronis serà d'acord a les exigències més estrictes. Els mitjans i periodistes, a més, donaran eines a la seva audiència perquè corregeixi les informacions que siguin inexactes.

7. El periodisme de "codi obert" és un dels millors antídots contra la publicació de notícies falses. Els mitjans facilitaran, en la major mesura possible, la traçabilitat de les seves informacions i continguts: mostrant les fonts, com s'ha obtingut la informació, el mètode d'elaboració i l'autoria.

8. Les tècniques de verificació de continguts, promogudes tant des dels mitjans com des d'organitzacions, han de complir els estàndards internacionals consensuats en aquesta matèria. Entre d'altres: apartidisme i igualtat en l'aplicació de tècniques de fact-checking; transparència en les fonts; transparència en els recursos i en qui promou la iniciativa; transparència en la metodologia i honestedat en la publicació de correccions.

9. Totes les formes de comunicació han de ser responsables en combatre, i no promocionar, la difusió de continguts falsos. Les campanyes promocionals, siguin comercials, polítiques o de qualsevol tipus d'organització, evitarà aquestes pràctiques en la seva estratègia comunicativa.

10. Les iniciatives promogudes pels estats i les organitzacions polítiques seran respectuoses amb els estàndards internacionals sobre protecció de la llibertat d'expressió i informació. En particular, s'evitarà el dret penal com a instrument per combatre les notícies falses i qualsevol forma d'ingerència política en el normal funcionament dels mitjans.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El fotoperiodista Bernardino Hernández guanya el 14è Premi Miguel Gil Moreno

El fotoperiodista mexicà Bernardino Hernández ha estat distingit amb la 14a edició del Premi [...]

El Mobile World Capital Barcelona licita el servei de gabinet de premsa

La Fundació Barcelona Mobile World Capital Foundation ha obert el procés de licitació per a [...]

La plataforma en HbbTV de RTVE, Atresmedia i Mediaset arrencarà el 14 de juny

La plataforma conjunta de continguts amb tecnologia HbbTV que impulsen RTVE, Atresmedia i [...]

Les polítiques digitals guanyen pes en el nou Govern

El nou president de la Generalitat, Quim Torra, va signar dissabte el decret que estructura [...]

Anna Figuera serà la dircom del president Torra

La periodista Anna Figuera Raichs serà la directora de comunicació del nou president de la [...]

Els professionals de TV3 i Catalunya Ràdio plantaran cara si s'activa el 155

No és el primer cop que els professionals alcen la veu quan els atacs contra els mitjans de [...]

Els premis Laus guardonen la trajectòria comunicativa del Sónar

La junta de l'Associació de Directors d'Art i Dissenyadors Gràfics del Foment de les Arts i [...]

'La Marató' de TV3 tanca la recaptació amb 9,7 milions

La 26a edició de La Marató de TV3 va tancar definitivament el període de recaptació de [...]

Josep Gifreu guanya el Premi Irla amb un assaig sobre la 'batalla mediàtica en els fets d'octubre'

El quart poder i la independència. La batalla mediàtica en els "fets d'octubre" del Procés, [...]

Els dominis .cat reculen per la repressió de l'1-O

El .cat compta amb 107.652 dominis, una reducció del 2,25% respecte als 110.129 de l'any [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.