comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 08 Març 2017 a les 08:57

El 2016, el temps de paraula de les dones en el conjunt dels informatius de les principals televisions i ràdios catalanes es va quedar en el 28,7% del total, segons un informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya. Per mitjans, als informatius de TV3 les dones van disposar del 31,1% del temps dedicat a les declaracions; a TVE Catalunya, el 28,8%; a 8tv, el 25,8%; a Catalunya Ràdio, el 26,4%, i a RAC1 el 24,7%.

Una altra dada simptomàtica de l'estudi és que, en el conjunt d'informatius, el 21,6% del temps de paraula de les dones va correspondre a un rol associat l'esfera privada (és a dir, aliè a una activitat pública i sense representar una activitat professional o social), mentre que en els homes aquest percentatge va ser del 10,4%.

L'informe del CAC analitza el Telenotícies migdia i vespre de TV3; L'informatiu migdia de TVE Catalunya; el programa 8 al dia de 8tv; i els informatius Catalunya migdia de Catalunya Ràdio i 14/15 de RAC1.

Representació segons el rol

Un altre aspecte abordat pel Consell en relació amb la presència de les dones en els mitjans audiovisuals fa referència a la condició sota la qual parlen. Les dades indiquen que els homes copen els rols professionals, com ara el món de la sanitat, la cultura, la política, l'economia i la religió, mentre les dones només els superen en el rol d'actors ocasionals (54,1% a 45,9%), que es refereix a declaracions de persones que no en tenen assignat d'específic.

La mitjana de tots els rols és del 28,7% per a elles i del 71,3% per ells. En el cas de les dones, només hi ha dos àmbits en què superen la mitjana (a banda del d'actors ocasionals): món associatiu (36,5%) i universitats i ensenyament (29,2%). La pitjor presència l'obtenen en l'àmbit de l'Església catòlica (5,3%), religions i esglésies no catòliques (9,1%) i organitzacions empresarials (13,7%).

Temps de paraula de les polítiques

L'informe del CAC presta una especial atenció al rol polític. En aquest camp, les dones tenen un 24,8% del temps de paraula (gairebé 4 punts per sota de la mitjana) i els homes el 75,2%. Així doncs, durant el 2016, de cada 4 minuts de declaracions polítiques en el conjunt dels informatius catalans, 3 minuts les van fer homes i 1 minut dones.

Per cadenes, les dones assoleixen el 24,1% del temps de paraula en l'àmbit polític en els informatius de TV3; el 27,7% a TVE Catalunya; el 22,2% a 8tv; el 26,3% a Catalunya Ràdio, i el 24,3% a RAC1.

La presència de dones polítiques s'incrementa altres formats com són els debats, amb una mitjana del 41,6%. En aquest cas, la diferència entre mitjans és notable. El percentatge és del 47,3% a TV3; del 39,5% a TVE Catalunya; del 18,2% a 8tv; del 40,1% a Catalunya Ràdio, i del 29% a RAC1.

En canvi, la presència de dones polítiques a entrevistes es queda en una mitjana del 27,6%. Aquí el percentatge és del 29,4% a TV3; el 36,5% a TVE Catalunya; el 28,6% a 8tv; el 25,8% a Catalunya Ràdio, i el 26,6% a RAC1.

Representació per temàtica

Finalment, l'informe del CAC analitza els àmbits temàtics sobre els quals parlen els homes i les dones als principals informatius de televisió i ràdio catalans. El resultat és que elles tenen menys presència en temps de paraula que ells en tots i cadascun dels àmbits temàtics. Només en el camp de l'educació les dones obtenen un percentatge comparable al dels homes (49,4% a 50,6%). En l'àmbit de societat les dones també superen el llindar del 40% (el 42 a 58%).

Per la seva part, les temàtiques on les dones tenen un menor temps de paraula en el conjunt dels informatius analitzats són ciència i tecnologia (21,4%), economia i negocis (22,5%) i crònica política (23,1%).

El CAC demana una representació igualitària i sense estereotips

Per tot plegat, i amb motiu del Dia Internacional de les Dones, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya insta els mitjans de comunicació a continuar treballant per aconseguir una representació de les dones en els mitjans "igualitària i lluny d'estereotips sexistes". En aquest sentit, l'ens regulador apunta que, tenint en compte les dades de 2016, "tot i que s'ha avançat encara hi ha molt camí a recórrer".

A banda, el CAC subratlla la "necessitat de tenir cura" de la imatge de les dones polítiques que es difon als mitjans i a les xarxes socials. En aquest sentit, fa una crida a la "representació inclusiva" de les dones en la política, amb un tractament informatiu igualitari al dels homes polítics. "Cal fer-les visibles, donar-los veu i no analitzar-les des del punt de vista personal o recórrer a banalitats com la forma de vestir, els trets físics, la vida privada o les emocions", especifica l'ens.

El Consell de l'Audiovisual també recorda als mitjans la importància "d'aplicar la perspectiva de gènere i de tractar les dones amb tot el reconeixement i el respecte, lluny d'estereotips, fent-ne visibles les aportacions en tots els àmbits de la societat i considerant la seva experiència com una font rellevant".

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Les productores valencianes d'AVANT s'adhereixen a PROA

Productors Audiovisuals Federats (PROA) segueix creixent amb la suma de l'Associació [...]

Jair Domínguez: "Cal demostrar als nens que es pot fer humor de tot"

Jair Domínguez (Figueres, 1980) és guionista, escriptor i músic. Va formar part de La segona [...]

Els mitjans que necessita Catalunya, a debat

El Congrés Participatiu Catalunya i Futur organitza aquest dimecres la taula Els mitjans de [...]

Tarragona acull el 10è cicle 'Experiència de periodista'

L'Antiga Audiència de Tarragona acull durant tres setmanes la desena edició del cicle de [...]

La Generalitat licita la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el de gestió [...]

Orient Hontai Capital oficialitza l'adquisició del 53,5% de Mediapro

El fons d'inversió Orient Hontai Capital ha oficialitzat la compra del 53,5% de [...]

El fotoperiodista Manu Brabo exposa els conflictes de l'Orient Mitjà a l'Hospitalet

La Sala Polivalent del Mercat de La Florida de l'Hospitalet de Llobregat acull fins al 25 de [...]

Zeta entra en l'accionariat de la plataforma de màrqueting d''influencers' Fheel

El Grupo Zeta ha tancat un acord de media for equity amb Fheel pel qual entra en [...]

Mèdia.cat, nominat als Premis Llibertat d'Expressió de l'Index on Censorship

L'Observatori crític dels mitjans Mèdia.cat ha estat nominat en la categoria d'activisme [...]

Mediapro acusa la Guàrdia Civil d'atacar les llibertats de creació, informació i pensament

El grup Mediapro ha carregat contra l'informe de la Guàrdia Civil que presenta la producció i [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

ICUB districte cultural
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.