comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 22 Març 2017 a les 11:09

El Grup de Periodistes Ramon Barnils ha posat en marxa l'Observatori del discurs d'odi als mitjans, una eina per reflexionar sobre el relat i la construcció ideològica dels mèdia. L'objectiu és fomentar la bona tasca periodística entre els professionals i al mateix temps oferir recursos a la ciutadania per a una lectura en clau crítica dels mitjans.

L'Observatori s'ha estrenat amb un estudi on analitza vuit mitjans digitals situats en l'espectre ideològic de dretes, i en alguns casos altaveus de l'extrema dreta: Alerta Digital, Baluarte Digital, Dolça Catalunya, La Gaceta, Libertad Digital, Mediterráneo Digital, OK Diario i Periodista Digital.

Es tracta de digitals que, malgrat en general no són d'abast massiu, sí tenen cert impacte a les xarxes socials, actuen com a espai de generació d'opinió, i poden ser una influència per a altres mitjans.

L'objectiu de l'estudi era detectar com aquests mitjans fomentaven el discurs d'odi cap a col·lectius potencialment afectats pel racisme-xenofòbia, la islamofòbia, l'antigitanisme, i la catalanofòbia.

Evitar que 'contaminin' mitjans més massius

L'Observatori conclou que els digitals analitzats parteixen d'una màxima: "del prejudici en fan notícia". Per aquest motiu, adverteix que "cal estar-hi a sobre, cal observar i combatre els seus discursos de forma contundent i evitar que es converteixin en bancs de proves dels discursos excloents; és necessari tallar d'arrel una possible contaminació d'aquestes pràctiques a altres mitjans més massius".

En aquest sentit, ressalta que, dels mitjans analitzats, OK Diario i La Gaceta tenen una influència que "transcendeix" l'òrbita més conservadora. "En l'era dels mitjans digitals i l'anomenat clickbaiting, cal vigilar i combatre les pràctiques que puguin fomentar el discurs d'odi", reblen els autors de l'estudi.

Vuit estratègies discursives

L'Observatori ha detectat fins a vuit estratègies discursives emprades a l'hora de difondre, promoure o justificar el discurs d'odi, i alhora defensar els actors que el promouen.

  • Insults o injúries cap als col·lectius afectats per racisme/xenofòbia, islamofòbia, antigitanisme i/o catalanofòbia.
  • Reproducció no crítica dels discurs d'odi d'algun actors. Es vehiculen els arguments de polítics i activistes d'extrema dreta i de religiosos ultracatòlics sense rebatre i/o posar en context les seves declaracions.
  • Deslegitimació d'actors o accions que, al parer del mitjà, combaten el discurs d'odi o que defensen la no-discriminació. En aquesta estratègia també hi opera l'anomenat quadrat ideològic, ja que el mitjà tendeix a augmentar les accions negatives que protagonitzen aquests actors.
  • Tria o pesca d'informacions d'arreu del món que confirmin els prejudicis i estereotips del mitjà.
  • Visibilització de l'origen, el color de pell, l'ètnia, la cultura o la religió en informacions de delinqüència, abusos sexuals o terrorisme quan no és rellevant per la notícia.
  • Ús de fotografies o vídeos, a vegades titulats o editats, que confirmin els prejudicis o estereotips del mitjà.
  • Notícies opinatives, signades o no, fora de la secció d'opinió, amb les tesis que confirmen els prejudicis o estereotips del mitjà.
  • Generació de notícies que vehiculen la victimització dels "actors-nosaltres", identificats per aquests mitjans com a la població autòctona blanca.
  • Malgrat les diferències, l'estudi troba una "línia de continuïtat" (amb alguna excepció) en les estratègies que segueixen els vuit mitjans, a més d'una "certa coincidència" en els temes que cobreixen.

Predominen les informacions racistes-xenòfobes

L'estudi analitza 308 peces informatives (no d'opinió) publicades entre el 9 de gener i el 9 de febrer, i les conclusions són clares: els vuit mitjans contribueixen en diferents graus a fomentar el discurs de l'odi cap als col·lectius afectats pel racisme-xenofòbia, la islamofòbia, l'antigitanisme i la catalanofòbia.

De les notícies analitzades, en el 52% hi surten grups o persones afectades potencialment pel racisme i la xenofòbia; un 35% són informacions amb afectats per la islamofòbia, i en un 11% de notícies apareixen grups o persones afectades per la catalanofòbia i/o l'antigitanisme.

De les 308 peces analitzades, el 71% segueixen alguna de les estratègies esmentades de foment del discurs d'odi, i només el 29% es consideren neutres (que no mostren un to explícit a l'hora de vehicular els arguments del mitjà).

OK Diario, amb un 61% de notícies neutres i un 39% no neutres, és el mitjà de l'estudi amb més informacions que no recorren a les estratègies de discurs d'odi, seguit per Mediterráneo Digital (52% vs. 48%). En la resta, el percentatge de notícies no neutres es dispara: Baluarte Digital (23% vs. 77%), Alerta Digital (19% vs. 81%), La Gaceta (9% vs. 91%), Libertad Digital (8% vs. 92%), i Dolça Catalunya i Periodista Digital (ambdós amb el 100% d'informacions no neutres).

Pel que fa a les bones pràctiques, el treball de l'Observatori indica que són residuals, només amb 3 notícies de 308. I és que, per norma, en les informacions analitzades no hi ha context ni fonts procedents dels col·lectius afectats. Això s'acompanya amb un constant ús, implícit o explícit, del nosaltres i ells, creant respecte aquests últims un imaginari associat a l'enemic.

Recomanacions per evitar el discurs de l'odi

Arran de les pràctiques observades als mitjans, l'Observatori ha elaborat una llista de recomanacions adreçades tant a professionals del periodisme com a la ciutadania. Als perquè no reprodueixin les pràctiques dels mitjans analitzats i als segons per "detectar, aturar i deconstruir la difusió" de notícies discriminatòries.

Recomanacions per a periodistes

Temps - Evitar la pressa a l'hora de pensar i escriure una informació. Esquiva el periodisme ràpid o les lògiques de l'anomenada guerra pels clics.

Objectius - La informació que publiques beneficia algú, perjudica algú? Com t'ha arribat? Què vols transmetre?

El com - Quin tractament li vols donar a aquesta notícia? Quin enfocament?

Investigació/denúncia - Tens accés a informació que pot evitar la discriminació d'algú? Davant de situacions de discriminació, investiga i denuncia.

Fonts - Quina validesa li donem a una font que difon el discurs d'odi? S'ha de publicar, però amb context per contrarestar les seves tesis? Com contrarestar els seus arguments?

Fonts - Has anat a la font primària? És una notícia copiada d'algun altre mitjà o d'agències?

Les cometes - Hem posat en context les declaracions d'algú? Evitar l'abús de les cometes que acompanyen les cites literals. La veu de la persona periodista ha de ser-hi, ha de guiar els arguments.

Context - Hi ha dades sobre aquell fenomen? Acompanyem la informació amb context.

Llenguatge - Fer una aposta per expressions, denominacions que generin consens, no polèmica gratuïta.

Llenguatge - Evitar la terminologia provinent de les fonts policials o, si és inevitable, posar-la en context.

Opinió - Evitar barrejar opinió explícita amb informació; genera confusió a les persones lectores.

Impacte - Quin impacte potencial pot generar aquella notícia, donat el clima polític o social?

Aposta - Aquella notícia fa una aposta per la interculturalitat? Explica històries d'èxit que siguin un exemple a seguir. Dóna a conèixer històries de vida que generin empatia o que condueixin a l'activisme.

Recomanacions per a la ciutadania

Titulars - Cal qüestionar els titulars i els textos que revelen les característiques d'una persona (color de pell, origen, religió, etc.) en notícies on aquesta dada no només no és rellevant, sinó que contribueix a un estereotip o prejudici.

Totes les persones són... - Posar en dubte les generalitzacions o estereotips en relació a grups humans (persones d'orígens diversos, persones musulmanes, del poble gitano...): les comunitats no són monolítiques; les comunitats són diverses o heterogènies.

Contrast - Contrastar si aquella informació ha sortit en altres mitjans (convencionals o massius), de diferents espectres ideològics.

Cerca activa - Fer una recerca per fotografia per veure si aquella imatge ja s'havia fet servir en el passat.

Fonts - Revisar quines fonts té aquella notícia: són plurals? Parlen les persones afectades? Són només fonts policials?

Context - Avaluar si la notícia té dades de context (informació sobre les fonts, dades estadístiques, etc.).

Ús de vídeos i fotografies - Desconfiar dels vídeos o fotografies que estiguin editades o que tinguin titolets afegits pel mitjà.

La creació de l'observatori és un projecte del Grup de Periodistes Ramon Barnils i té el suport de la Direcció de Serveis de Drets de Ciutadania i Diversitat de l'Ajuntament de Barcelona, en el marc d'un projecte d'investigació de temes silenciats i foment d'una lectura crítica dels mitjans de comunicació, que inclou aquesta i altres iniciatives de l'entitat i de l'observatori Mèdia.cat.

 

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La CCMA justifica la manca de pla de cobertura del referèndum per respecte als professionals

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals no ha dissenyat un pla de cobertura de la [...]

Els mitjans demanen l'empara del Síndic de Greuges

Els editors de premsa, revistes i digitals han demanat empara al Síndic de Greuges de [...]

BAU organitza les 3eres jornades de disseny i comunicació

Dijous i divendres se celebra la tercera edició del BAU Design Forum, les jornades [...]

El Parlament renova el seu web

La cambra catalana ha renovat el portal parlament.cat per fer-lo més accessible. El nou web [...]

À Punt obre convocatòria per a la realització d'un magazín radiofònic

À Punt ha obert una convocatòria pública per seleccionar el magazín que endegarà les [...]

El periodisme català es manifesta en defensa de la llibertat de premsa

Diverses entitats i organitzacions periodístiques han convocat una concentració en defensa de [...]

40 anys de l'atemptat contra El Papus

Coincidint amb el 40è aniversari de l'atemptat feixista contra la revista satírica El Papus, [...]

El Col·legi de Periodistes exigeix respectar amb rigor el Codi Deontològic

La junta de govern del Col·legi de Periodistes de Catalunya recorda als professionals de la [...]

La CCMA continua en risc de dèficit per al 2017

El risc que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals tanqui l'exercici amb dèficit [...]

Convocats els ajuts per a la producció d'obres audiovisuals per a TV

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

1 Octubre - Referèndum
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.