comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 05 abril 2017 a les 10:37

El Consell de la Informació de Catalunya ha conclòs que TV3 ha vulnerat el Codi Deontològic de la professió al permetre que Helena Garcia Melero i Lluís Marquina fessin publicitat comercial (de Caprabo i BBVA, respectivament) al programa Divendres. La decisió, presa per unanimitat dels seus membres, dóna la raó al Sindicat de Periodistes de Catalunya, que havia presentat una queixa al respecte.

En concret, segons el CIC, TV3 vulnera el criteri 7 del Codi Deontològic: "Com a norma general, els professionals de la informació han d'evitar qualsevol situació de conflicte d'interessos, ja sigui d'àmbit polític, comercial, econòmic, financer o familiar, que posi en qüestió la credibilitat i imparcialitat de la seva funció".

L'organisme també recorre al document Periodistes que fan publicitat: un conflicte d'interessos, elaborat l'any passat per ampliar i posar al dia el punt sobre la relació entre informació i publicitat. "Els professionals de la comunicació que treballin en programes, diaris o formats informatius en qualsevol suport no han de fer publicitat comercial d'empreses o productes. Tampoc no han de fer publicitat de productes de la seva pròpia empresa", assenyala.

Marquina i Melero fan tasques informatives

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va sol·licitar que es desestimés la queixa de l'SPC perquè, al seu parer, no s'havia produït cap vulneració. Entre d'altres, argumentava que Lluís Marquina i Helena Garcia Melero "no estan fent programes informatius d'actualitat", de manera "no els hi és d'aplicació" el Codi Deontològic.

El Consell de la Informació, però, ho rebat. Per una banda, remarca que Marquina és periodista especialitzat sobre temes de tecnologia al Telenotícies, de manera que "la seva tasca sí és informativa". "Si bé el programa on fa la publicitat és Divendres, el públic el vincula amb els informatius", afegeix.

En el cas d'Helena Garcia Melero, actualment presentadora a Divendres, el CIC recalca que és coneguda com a periodista d'informatius i que "ben bé se li podria encomanar de nou que fes aquesta tasca a la cadena". A més, recorda que Divendres té un format que barreja opinió, informació i entreteniment, de manera que Melero "no és aliena al tractament de la informació que es fa al programa".

Així doncs, l'organisme conclou que l'activitat publicitària que la periodista desenvolupa "pot entrar en conflicte amb el tractament de determinats temes i amb la relació de TV3 amb algunes fonts perquè existeixen els interessos de les empreses anunciants".

Actuar preventivament

El CIC recorda que "la tasca del periodista és de gatekeeper, de guardabarrera que selecciona la informació, dona pas a uns continguts i en frena l'aparició d'altres. La seva existència mateixa fa que les fonts d'informació es posicionin d'una manera o una altra respecte el mitjà. Això fa que no es pugui pensar en només jutjar la tasca d'un periodista per si ha comès una vulneració amb fets concrets. S'ha d'entendre que la sola presència d'un periodista d'informació en el format publicitari ja qüestiona la independència informativa del mitjà i el situa (a ell i al propi periodista) en el terreny del dubte", argumenta en la resolució.

"Cada mitjà ha d'actuar amb prudència per no permetre que mai la tasca d'un periodista en relació a la publicitat pugui sembrar el dubte sobre la independència de criteri en la selecció de notícies i el tractament informatiu que se'ls dona", afegeix el Consell. Per aixo, demana actuar amb antelació a una possible vulneració i, per tant, que "no hi hagi periodistes que facin publicitat i que participin al mateix temps en la tasca informativa, en qualsevol nivell dels equips que la fan possible".

Necessitat d'un text legal

En les seves al·legacions, la CCMA assenyala que la normativa "no estableix limitacions sobre qui pot fer publicitat o no", i afegeix que "si ni el legislador europeu, espanyol i català ha legislat al respecte, es desprèn que hi ha suficients garanties ja per aquesta diferenciació entre contingut editorial i publicitat".

Sobre aquesta valoració, el Consell de la Informació diu que actualment la normativa "no arriba a protegir la ciutadania de totes les males pràctiques professionals", i que l'evolució del tractament dels diferents gèneres periodístics i els formats en els mitjans audiovisuals "obliga a plantejar-se el comportament ètic més enllà d'allò que la Llei ja regula".

Així doncs, el CIC considera que "es fa necessària la redacció d'un text legal on es digui ben clarament que els professionals dedicats a la informació no han de participar en activitats publicitàries, ni promogudes pel mitjà on treballen ni per tercers exceptuant la publicitat de la pròpia programació o de causes de caire altruista com les benèfiques i solidàries, en les quals prima l'interès públic".

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i CST produiran continguts per detectar conductes de risc dels menors davant les pantalles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el Consorci Sanitari de Terrassa han signat un [...]

Sindicats i direcció d'El Periódico acorden 135 baixes

El comitè d'empresa d'El Periódico i la direcció del Grupo Zeta han tancat un acord per a [...]

À Punt estrena Consell de la Ciutadania

El passat dilluns es va constituir el Consell de la Ciutadania d'À Punt Mèdia, l'òrgan [...]

TV3HD abandona el MUX de Godó i es trasllada al de la CCMA

El canal TV3HD s'ha incorporat al múltiplex de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals [...]

El CAC convoca els premis a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 30a edició dels [...]

La URV i Repsol renoven la Càtedra d'Excel·lència en Comunicació

La Universitat Rovira i Virgili i Repsol han renovat el conveni de col·laboració que ambdues [...]

OJD llança un servei per auditar les campanyes de publicitat exterior digital

L'empresa auditora Introl ha posat en marxa el servei de certificació de campanyes [...]

infoLibre s'apropa als beneficis

L'editora d'infoLibre va reduint les pèrdues any rere any. El 2017 ha tancat amb un resultat [...]

Los 40 recupera el lideratge de la ràdio musical

Los 40 torna a ser l'emissora musical més escoltada a Catalunya, trencant gairebé tres anys [...]

Rècords de RAC1 i 'El matí de Catalunya Ràdio' a l'EGM

La primera onada de 2018 de l'Estudi General de Mitjans certifica el bon moment de la ràdio [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.