El Consell de l’Audiovisual, el Col·legi de Periodistes i el Departament de Treball, Afers Socials i Famílies han elaborat el codi Recomanacions sobre el tractament de les persones lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals (LGBTI) als mitjans audiovisuals, per tal de fomentar la visibilitat d’aquest col·lectiu mitjançant una presència normalitzada i no estereotipada.

Els impulsors del document volen que esdevingui una eina de treball i de guia, principalment per als professionals dels mitjans de comunicació, però també per a les productores audiovisuals i de l’àmbit de la publicitat.

La guia la guia incorpora un glossari per aclarir els conceptes principals relacionats amb la construcció social del gènere i facilitar l’ús adequat dels termes, així com una llista d’expressions que cal evitar i les expressions inclusives corresponents.

El document també disposa d’un apartat de recursos amb una relació d’entitats i associacions de persones LGBTI, així com de grups de recerca universitaris experts en el tema, a qui adreçar-se com a font d’informació. També s’hi inclou una bibliografia de referència sobre les persones LGBTI i els mitjans de comunicació.

Finalment, davant la detecció de continguts inadequats, discriminatoris o estigmatitzants de les persones LGBTI als mitjans de comunicació, es facilita el contacte amb les institucions competents per expressar suggeriments, queixes o consultes.

La guia presenta 19 recomanacions dividides en quatre apartats:

Llenguatge

  • Utilitzar un llenguatge inclusiu sense expressions discriminadores ni ridiculitzadores.
  • Conèixer i emprar acuradament els conceptes d’identitat de gènere i orientació sexual i afectiva.
  • Visibilitzar les dones i els homes transgèneres i respectar l’ús del gènere escollit.
  • No tractar la transidentitat i la intersexualitat com a patologies.
  • Donar visibilitat a les persones LGBTI infrarepresentades.
  • Emprar un llenguatge precís i un to neutre que no permeti dobles lectures.
  • Fer servir un tracte normalitzat i no indicar la condició de persona LGBTI si no es requereix per comprendre el missatge.

Recursos visuals: imatges i vídeos

  • Impulsar una representació gràfica i audiovisual plural i no estereotipada de les persones LGBTI.

Informació

  • Fomentar una visió realista de les persones LGBTI i evitar donar-ne una perspectiva estereotipada i negativa.
  • Evitar l’espectacularització i la banalització de la informació.
  • Facilitar l’accés als mitjans de les entitats de persones LGBTI.
  • Difondre les activitats i les reivindicacions dels col·lectius LGBTI.
  • Informar sobre les agressions i els recursos a l’abast de les persones agredides per raó de la seva orientació sexual i afectiva, identitat de gènere o expressió de gènere.
  • Ús de fonts institucionals i de persones expertes en informacions relacionades amb les persones LGBTI.

Ficció, entreteniment i publicitat

  • Impulsar la presència normalitzada de les persones LGBTI com a personatges de sèries, pel·lícules, programes d’entreteniment i anuncis.
  • Fugir de representacions estereotipades i simplistes.
  • Mostrar la diversitat de famílies existents a la societat.
  • Trobar l’equilibri entre els límits de l’humor i el respecte a les persones LGBTI.
  • Potenciar la reflexió quan es representin personatges intolerants.

L’elaboració de la guia dona resposta a l’article 15 de la Llei per garantir els drets LGBTI i per eradicar la LGBTIfòbia, aprovada el 2014, el qual estableix que el CAC ha de vetllar perquè els mitjans no vulnerin els principis d’aquesta normativa, en el sentit que han de tractar amb normalitat la diversitat afectivosexual, la diversitat familiar, i la identitat i l’expressió de gènere, tot mostrant referents positius, i, finalment, establir recomanacions sobre els usos lingüístics i el tractament i l’ús de les imatges amb relació a l’homosexualitat, la bisexualitat, la transidentitat i la intersexualitat.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram