L’ofegament econòmic al qual s’enfronta Televisió de Catalunya, que aquest any ha de retallar la despesa en més de 30 milions d’euros i que a partir de juny podria quedar-se pràcticament sense producció externa, amenaça amb conseqüències gravíssimes per a tota la indústria audiovisual del país, que ocupa unes 15.000 persones. Si TV3 atura la compra de producció aliena es produirà la “tempesta perfecta”, alertava divendres en roda de premsa el president de Productors Audiovisuals Federats (PROA), Raimon Masllorens.

Pla de xoc

Per sortir de l’atzucac, PROA ha presentat un pla de xoc que compta amb el suport de Productors Audiovisuals de Catalunya (PAC), Guionistes Associats de Catalunya (GAC), DonesVisuals i l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC).

El pla de xoc demana al nou Govern de la Generalitat una aportació extraordinària de pressupost per fer front a la nova despesa en IVA i així “garantir la viabilitat i la supervivència” de TV3. En aquest sentit, es recorda que els partits que van participar en el debat electoral organitzat per PROA (tots menys el PP) es van mostrar partidaris de la mesura. “Som conscients que vivim una situació d’extrema complexitat i dificultat, però si no intervenen amb rapidesa, TV3 s’enfonsarà i el sector audiovisual català desapareixerà”, assenyalen les productores.

En paral·lel, PROA, PAC, GAC, DonesVisuals i AADPC exigeixen al Govern espanyol la “modificació urgent” de la Llei de l’IVA pel que fa als mitjans públics, “de la mateixa manera” que es va fer en el sector del transport i en el cultural. Així, apel·len a “la sensibilitat que han demostrat fins ara amb la salut de l’economia catalana i de les seves empreses”, tot recordant que l’impost tindrà “una afectació desproporcionada” i suposarà “la desaparició de moltes empreses de l’audiovisual i la pèrdua de molts llocs de treball”.

El document també reclama un consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals “amb poder i autoritat per liderar un canvi de model i fer front comú amb tots els actors del sector audiovisual”. En aquest sentit, es recorda que els actuals consellers finalitzen el mandat al març, el que es considera “un problema evident per afrontar les greus tensions actuals i per fer propostes de futur”.

El pla de xoc també proposa la constitució “urgent” d’una mesa de treball amb representants del sector i del Govern per elaborar i presentar “el més ràpidament possible” un pla estratègic d’actuació. L’objectiu seria “redefinir el model audiovisual” de la CCMA i de la resta del sector “garantint-ne la viabilitat futura per als pròxims set anys”.

Moratòria

PROA, amb el suport de PAC, GAC, DonesVisuals i AADPC, també demana a la direcció de la Corporació una “moratòria” de les retallades i que esperi a prendre una decisió com a mínim a la formació d’un nou Govern. “Davant l’agressió evident que ve del Ministerio de Hacienda, la pitjor resposta seria el suïcidi”, assenyalen.

“Prescindir de programes, com és el cas de Tarda oberta, i anunciar que no es renovaran algunes de les peces claus de la graella, implica assumir que l’audiència caurà en picat i, amb ella, també la publicitat”, recalquen les productores. “Això, l’any que ve, implicaria una retallada de 40 milions d’euros més, amb el perill que en dos o tres anys s’hagi de tancar TV3 com va passar al País Valencià amb Canal 9”, alerten.

“Creiem que no poden, de manera unilateral, deixar de complir el mandat de ser motor de l’audiovisual català, cancel·lar contractes en vigor ni incomplir la llei del 6% d’inversió en coproduccions”, adverteixen a l’actual consell de govern de la Corporació.

Implicació de sindicats i plantilla

Finalment, PROA reclama als partits i sindicats que van donar més suport a la plantilla en els conflictes laborals viscuts a la CCMA “la mateixa sensibilitat” amb els treballadors afectats per les retallades de programació externa. “El fet que no estiguin contractats directament per TV3 no els ha de convertir en treballadors de segona”, assenyalen. A més, també demana la “implicació” de la plantilla de la Corporació per conjuntament “trobar noves solucions que evitin la desaparició de la nostra televisió”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram