El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de contribucions d’articles per a la secció monogràfica del número 44 de la publicació científica de comunicació Quaderns del CAC, que es publicarà el juliol de 2018.
En aquesta edició, la revista anual estarà dedicada a les notícies falses, les bombolles informatives i els algoritmes, elements autònoms que, arran del seu nivell de “cooperació” actual, formen un “autèntic sistema de construcció de realitats paral·leles”, segons el CAC. El termini per a la presentació de treballs finalitza el 16 d’abril.
Els articles poden tractar sobre aspectes comunicatius; periodístics; legislatius i regulatoris; polítics i socials; econòmics, i tecnològics, els quals es poden combinar. En la convocatòria, el CAC també posa exemples de temes a abordar:
- Tipificació de conceptes: notícies falses, postveritat, desinformació.
- Les fake news com a eina d’influència política.
- La legislació i el paper de l’Estat davant les fake news i la transparència dels algoritmes.
- L’ús de les fake news en les situacions polítiques o socials polaritzades.
- Guerra de frames a la comunicació política polaritzada.
- Les fonts d’informació a l’era de les xarxes.
- El tractament dels fets i la veritat en els discursos informatius.
- Recursos de detecció i denúncia de notícies falses.
- Credibilitat dels diferents suports de difusió de notícies.
- Aspectes discursius de les notícies falses i la desinformació.
- Mecanismes de producció i difusió de notícies falses.
- Desinformació i viralitat.
- Biaixos emprats pels algoritmes per decidir quins temes tenen interès periodístic.
- Riscos per a la privacitat dels individus.
- Problemes ètics d’autoria i responsabilitat editorial.
- Les bombolles informatives i la sectarització del consum de continguts.
- Empobriment de la diversitat de dieta mediàtica de continguts.
- Caracterització de les bombolles informatives.
- Els bots en la generació de continguts.
- La problemàtica de la responsabilitat editorial a les xarxes.
- Riscos de l’automatització en la producció de notícies.
- Les fake news com a negoci.
- Funció dels bots en la viralització.
A banda, el Consell de l’Audiovisual també anima a participar en la secció miscel·lània Articles de Quaderns del CAC, dedicada a la publicació de la recerca en curs sobre comunicació i cultura audiovisual. En aquest cas, la convocatòria per rebre contribucions resta permanentment oberta.