Un estudi del Consell de l’Audiovisual de Catalunya indica que l’11% dels anuncis de joguines de la darrera campanya de Nadal van mostrar nenes preocupades pel seu aspecte físic, amb accions com pintar-se les ungles, fer-se reflexos de colors en els cabells o aplicar-se tatuatges o cosmètics. Aquest percentatge duplica el de la campanya de Nadal anterior, quan va ser del 4,2%.

L’informe també conclou que el nombre d’estereotips de gènere presents en els anuncis de joguines va créixer fins al 34,7%, trencant la tònica descendent que es venia registrant des de l’any 2012. El màxim es va assolir el 2004, amb un 50,4% d’anuncis amb estereotips de gènere.

La representació dels estereotips de gènere en la publicitat de joguines durant la campanya de Nadal 2017-2018 analitza la campanya publicitària de joguines del 10 d’octubre al 6 de gener a TV3, Super3 i 8tv. En total s’examinen 236 espots de joguines diferents, la majoria dels quals (el 91,1%) van ser emesos pel canal infantil de Televisió de Catalunya, dels quals 82 tenien presència d’un o més estereotips de gènere. En concret, un 63,4% dels anuncis contenien estereotips femenins (52 espots) i el 36,6% (30), masculins.

L’anàlisi del nombre total de representacions d’estereotips que contenien aquests espots (un mateix anunci en podia tenir més d’una), també mostra que la majoria de les corresponien a estereotips femenins, i que ho feia de manera creixent. Així, del total de representacions, la proporció que s’associa amb al gènere femení va mostrar una tendència a l’augment: el 67,9% d’enguany va representar un increment respecte de les campanyes del 2016-2017 (66,7%) i el 2015-2016 (58,7%).

D’aquesta manera, les representacions d’estereotips que van aparèixer amb més freqüència van ser els femenins: nena que juga només amb nenes (22,4%) i nena que juga amb nina (18,7%).

Pel que fa als estereotips masculins, la publicitat de joguines va presentar tres representacions: nens que juguen només amb nens sense interaccionar amb nenes (51,2%), nens que juguen amb cotxes (37,2%) i nens que competeixen en el joc (11,6%). Aquests estereotips van aparèixer sobretot en dues tipologies de joguines: autopistes i accessoris (34,9%) i vehicles en miniatura (25,6%).

La publicitat estableix, també, una relació entre certes tipologies de joguines i les representacions d’estereotips de només un dels gèneres: les nines i accessoris i els jocs d’imitació de la realitat es vinculen al joc de les nenes; les autopistes i accessoris, els vehicles en miniatura i els jocs de punteria i habilitat, al dels nens.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram