comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Betlem Cañizar | Actualitzat el 06 abril 2018 a les 14:14

Bases per a un periodisme feminista és el fil conductor que va guiar el debat-presentació del diari Jornada a Ca la Dona el passat 21 de març.

La directora de la Jornada, Laia Altarriba, explica que es tracta d'un projecte de periodisme crític, independent dels grans grups de poder, feminista i cooperatiu destinat al públic generalista dels països catalans. Per això, l'objectiu no és competir sinó sumar-se als mitjans independents ja existents amb un diari que pugui ser present a quioscos, biblioteques o bars, per tal d'acostar al gran públic la informació des d'una perspectiva crítica i independent.

El 5 de maig és la data fixada per a la sortida: diària en versió PDF i de cap de setmana per a la seva edició en paper (esperant ser diària properament). Actualment en la seva versió digital es poden trobar ja articles i edicions de mostra en PDF.

La gran dificultat per a l'inici del diari és trobar els recursos econòmics suficients per a un mitjà d'aquest abast. Compten amb el capital de sòcies i de les actuals 2.000 subscripcions, així com una quantitat buscadament limitada (per sostenibilitat i independència) de subvencions. Però per assolir l'objectiu final de la publicació diària en paper, cal arribar progressivament a les 7.000 subscripcions.

La Jornada es defineix com a feminista i tracta que això es reflecteixi en la composició del consell editorial, l'equip de redacció, les diferents seccions i continguts del diari i, també, en unes condicions laborals que facilitin el temps de cura a les 29 persones a mitja jornada que formen l'equip.

Un mitjà així és possible, ara, gràcies a l'acumulació d'experiències prèvies, a la diversificació i força existent en el periodisme de base i crític actual, al creixement del món cooperatiu de base i transformador dels darrers anys. Mitjans com La Periódica, Pikara Magazine o La Independent en són un exemple.

En el cas de La Periódica, Fabiola Llanos explica que aquest mitjà és com la menstruació: arriba a les dones, té entitat pròpia, ve i marxa quan vol i com vol. Com tants altres projectes feministes, La Periódica se sosté per la sororitat entre dones i entre mitjans independents, que les manté vives.

Tona Gusi explica com La Independent viu en xarxa amb agències feministes de diversos països, amb les quals pacten temes centrals. Malgrat la manca de recursos i el treball exclusivament voluntari, ha aconseguit superar ja set anys d'existència i els deu milions de visites, amb una mitjana de lectores majoritàriament joves i amb un equip de redacció de periodistes de més edat.

Quan va néixer La Independent les periodistes feministes estaven esgotades reivindicant en els mitjans generalistes la introducció d'un tractament no masclista de les notícies, elaborant manuals d'estil i lluitant per la visibilitat de les dones.

Joana G. Grenzner, col·laboradora de Pikara Magazine, comunicadora i membre de l'Observatori Origen, entre altres coses va situar com a central en el periodisme feminista que aquest tingui en la seva base una representació equilibrada i no segregadora dels diferents subjectes que composen la societat, des d'una visió interseccional. Cal recollir i analitzar la informació des de la diversitat de procedència, edat, salut, socioeconòmica, etc. I això suposa que no només els continguts s'elaborin des de l'anàlisi interseccional, sinó que l'equip de periodistes i les fonts d'informació han de ser també significatives d'aquestes subjectivitats, cercant les actores de la realitat més enllà de les veus que són normativament autoritzades.

Com afegeix Tona Gusi, la xarxa entre comunicadores és important també per poder enfortir el discurs, els mitjans i les formes de fer del periodisme feminista.

En el debat entre la trentena d'assistents s'observa que als mitjans presents en l'acte la secció d'esports, per diverses raons, no es manté o no es prioritza. És precisament una secció que es tracta de forma parcial i masculinitzada als mitjans generalistes, i que a més facilita arribar a més públics.

Laia Altarriba, finalment, planteja una pregunta que s'estan fent a la Jornada: si la perspectiva feminista és veritablement transversal, cal també una secció de feminismes? Les intervencions valoren que cal visibilitzar de forma clara els feminismes, i una secció ho permet, però que a la vegada si ha de ser transversal, els continguts d'aquesta no poden ser notícies o opinions que han d'estar arreu del diari. Es proposa que sigui una secció referencial, potser de 'veus' que aprofundeixin més del que permeten els altres espais del diari, o de 'metafeminismes'.

També es demana a la directora del diari que no oblidin, malgrat ser generalistes, estendre el llenguatge no sexista a tot el diari. No és necessari utilitzar el femení genèric, que a vegades pot ser pesat, però sí que és indispensable el llenguatge no sexista.

I per acabar, recollim la veu d'una de les assistents que comenta que si volem que la gent esculli la Jornada cal que tingui alguna diferència fonamental respecte a altres mitjans com eldiario.es: aprofitem el boom dels feminismes i expandim la deformació feminista de la notícia.

 

Betlem Cañizar, consultora social. Article publicat a l'agència de notícies amb visió de gènere La Independent.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Secuoya aconsegueix finançament per créixer

El grup Secuoya ha tancat un acord de finançament per valor de 100 milions d'euros amb el [...]

El nou Zoom Marques se centra en els 'influencers'

La seu de Foment del Treball a Barcelona acull aquest dimecres, de 9.15 a 12 h, una nova [...]

SER Catalunya distingeix tres nous projectes radiofònics d'estudiants

El jurat de la quarta edició dels Premis IdeaRàdio han guardonat els projectes La palestra, [...]

Convocat el 2n premi de recerca de models de negoci per a mitjans de proximitat

L'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), en col·laboració amb la Xarxa [...]

Els beneficis d'Atresmedia cauen un 26% el primer trimestre

Atresmedia ha iniciat el 2018 amb beneficis, tot i que han disminuït respecte a l'exercici [...]

CAC i CST produiran continguts per detectar conductes de risc dels menors davant les pantalles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el Consorci Sanitari de Terrassa han signat un [...]

Sindicats i direcció d'El Periódico acorden 135 baixes

El comitè d'empresa d'El Periódico i la direcció del Grupo Zeta han tancat un acord per a [...]

À Punt estrena Consell de la Ciutadania

El passat dilluns es va constituir el Consell de la Ciutadania d'À Punt Mèdia, l'òrgan [...]

TV3HD abandona el MUX de Godó i es trasllada al de la CCMA

El canal TV3HD s'ha incorporat al múltiplex de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals [...]

El CAC convoca els premis a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 30a edició dels [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.