comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 13 Juny 2018 a les 19:10

El Parlament, el Consell i la Comissió Europea van consensuar la setmana passada un text comú sobre la revisió de la Directiva de serveis de comunicació audiovisual. Un acord que comporta que el nou text "s'hagi aprovat de facto", en espera de les aprovacions formals per part de les institucions europees, segons explica el Consell de l'Audiovisual de Catalunya.

Davant d'aquesta situació, el president del CAC, Roger Loppacher, considera que caldria adaptar la llei audiovisual catalana al nou marc normatiu europeu (que s'amplia a les plataformes d'intercanvi de vídeos i als continguts audiovisuals de les xarxes socials), així com a la nova realitat social i tecnològica.

La nova Directiva serà formalment adoptada a la tardor, i un cop publicada en el diari oficial, els estats membres tindran 21 mesos per transposar-la a les respectives legislacions.

Per a Loppacher, tant els canvis normatius adoptats en la revisió de la Directiva com els que s'han produït en la darrera dècada quant a la realitat social dels nous hàbits de consum, especialment entre els més joves, aconsellen actualitzar al més aviat possible la llei marc de l'audiovisual català.

Novetats

La nova Directiva amplia el seu àmbit competencial pel que fa als mitjans subjectes a la normativa. Així doncs, es mantenen la televisió tradicional i els serveis de vídeo a la carta, i se n'incorporen de nous, com ara les plataformes d'intercanvi de vídeos.

Això implica que plataformes com YouTube i xarxes socials com Facebook quedin sotmeses a la nova. En canvi, els webs dels diaris no hi estaran inclosos, excepte determinats apartats que mostren vídeos. D'altra banda, l'ús ocasional de vídeos en pàgines web, blogs o portals de notícies estarà fora de l'àmbit competencial de la Directiva.

La nova obligació per a les plataformes d'intercanvi de vídeos serà protegir els menors d'edat dels continguts perjudicials, de manera que s'hi podran establir mesures de restricció. També s'haurà de protegir el públic en general de la incitació a la violència o a l'odi, així com dels continguts delictius, com ara la incitació a cometre actes terroristes, la pornografia infantil, el racisme o la xenofòbia.

Per implementar aquests objectius, la nova Directiva proposa la via de la coregulació, que s'implementaria mitjançant mecanismes com ara els sistemes de denúncia a les plataformes per part dels usuaris, la verificació de l'edat, la qualificació dels continguts per part dels autors i el control parental.

Pel que fa a la promoció de les produccions audiovisuals europees, la televisió tradicional continuarà amb l'obligació d'emetre almenys un 50% de producció europea. La novetat es troba en els serveis de continguts a la carta, com ara Netflix, per als quals la nova Directiva clarifica que com a mínim el 30% del seu catàleg ha de ser de producció europea, a més de tenir una bona visibilitat a l'hora de mostrar ofertes.

Pel que fa a la publicitat, la nova Directiva preveu un equilibri entre la protecció dels consumidors, especialment els menors d'edat, i un sistema més flexible per a les televisions, a les quals permetrà adequar-se a la nova realitat del mercat. En concret, les noves normes preveuen enfortir les restriccions per a emissions comercials adreçades als menors en relació amb menjars i begudes poc saludables. La publicitat de tabac continuarà prohibida, mentre que la de begudes alcohòliques serà més restrictiva pel que fa als menors, per bé que cada Estat membre podrà modular a l'alça les restriccions fins a arribar a la prohibició total.

Finalment, la nova Directiva requereix als estats membres que disposin d'autoritats reguladores de l'audiovisual, les quals hauran de ser independents dels governs respectius o de qualsevol altre poder públic o privat, i hauran d'exercir la seva tasca de forma imparcial i transparent.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornen les vagues a TV3, ara per recuperar les 35 h setmanals

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, va [...]

Convocats els 30ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha obert la convocatòria de la 30a edició [...]

Malarrassa redueix la periodicitat a quinzenal

El periòdic gratuït Malarrassa de Terrassa aquest octubre ha passat d'una periodicitat [...]

Prisa i Vocento s'alien en la venda de publicitat programàtica

Els grups Prisa i Vocento han arribat a un acord per crear una plataforma conjunta de venda [...]

Prensa Ibérica ultima el llançament de Neomotor

El proper 26 d'octubre es posarà en marxa Neomotor, un nou mitjà multimèdia de Prensa Ibérica [...]

Entra en vigor la nova instrucció sobre la presència de llengua i cultura catalanes a TV i ràdios

La modificació de la Instrucció general sobre la presència de la llengua i la cultura [...]

La Generalitat treu a licitació la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei de [...]

Els beneficis d'Imagina van créixer un 10,3% el 2017

Imagina Media Audiovisual (matriu de Mediapro) va tancar el 2017 amb un benefici net de [...]

El festival Zoom premia Mercedes Milà, Laura Rosel i 'Polònia'

El Festival Internacional de Ficció Televisiva i Formats Zoom d'Igualada ha començat a [...]

Torrelles de Llobregat licita la gestió integral del butlletí municipal

L'Ajuntament de Torrelles de Llobregat ha obert el procés de licitació per adjudicar els [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.