comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 25 Setembre 2018 a les 20:50

El president del Consell de l'Audiovisual de Catalunya, Roger Loppacher, ha tornat a demanar que s'actualitzi la llei catalana a la nova Directiva europea de serveis de comunicació audiovisual, i que ho faci "el més aviat possible" davant la imminent aprovació del nou marc normatiu comunitari.

Per adaptar la llei catalana, Loppacher ha exposat 15 punts clau que al seu parer s'han de tenir en compte a l'hora de dur a terme la modificació:

1. Ampliar l'abast de la regulació, incorporant a la normativa els nous actors que preveu la nova Directiva: les plataformes d'intercanvi de vídeos, les xarxes socials i les plataformes de difusió en directe (live streaming). Garantir la identificació i la rendició de comptes d'aquests nous actors davant l'autoritat reguladora.

2. Preveure mecanismes per garantir la protecció de les persones usuàries, i de manera molt especial dels menors, en els nous serveis (no accés a continguts nocius, il·legals i perjudicials, filtres d'edat, senyalització dels continguts, estandardització dels mecanismes de control parental per a tots els dispositius i plataformes).

3. Establir mesures per fer front als continguts que fomentin el discurs de l'odi, denigrin la integritat humana o facin apologia del terrorisme. Establir mesures per combatre la desinformació i les notícies falses (fake news).

4. Adoptar mesures contra la desigualtat per raó de gènere, el sexisme i els estereotips.

5. Garantir la transparència i la rendició de comptes dels algoritmes de recomanació per tal d'afavorir l'accés a la diversitat de continguts i el pluralisme, i evitar el risc de bombolles informatives (filter bubble).

6. Garantir, en aplicació del que preveu la nova Directiva, l'oferta del 30% d'obres de producció europea, i en especial catalana, en els catàlegs dels serveis audiovisuals sota demanda. Establir mesures per garantir la prominència d'aquests continguts en l'oferta del serveis esmentats.

7. Establir mesures per garantir la presència prominent dels continguts en llengua catalana, definits, com preveu la nova Directiva, com a continguts d'interès general, en els nous serveis audiovisuals.

8. Adaptar les missions i la prestació del servei públic audiovisual al nou entorn digital i garantir-ne un finançament adequat, tot reafirmant-ne la importància i la contribució a la societat (en termes de pluralisme, credibilitat, foment de la llengua i la cultura catalanes, foment de la indústria, etc.). Establir mecanismes de transparència i rendició de comptes del servei públic, com ara el value for money i el public value test.

9. Reforçar les mesures encaminades al foment de la producció audiovisual i explorar noves formes d'explotació dels drets de les obres audiovisual per tal d'incentivar-ne la competitivitat i la internacionalització.

10. Revisar la normativa aplicable a la publicitat. Preveure la flexibilització que inclou la nova Directiva pel que fa als mitjans audiovisuals tradicionals i establir les noves formes de publicitat en els nous actors. Garantir-ne la identificació com a comunicació comercial. Establir mesures especials en la publicitat d'aliments i begudes alcohòliques amb sal, sucres, greixos, greixos saturats o àcids grassos trans, que no s'ajusten a les directrius nutricionals nacionals o internacionals.

11. Reafirmar la importància de l'educació en comunicació, entesa com una responsabilitat compartida pels diversos actors implicats (regulador, govern, escola, professorat, mitjans públics i privats, noves plataformes, professionals de la informació, etc.). Fomentar l'esperit crític de la ciutadania, i en especial dels menors, envers els continguts que consumeixen i dotar-la de les eines necessàries perquè s'autoprotegeixi.

12. Preveure mesures per reforçar els mitjans locals i de proximitat, importants per tal com apropen la informació a la ciutadania i com a elements de cohesió social i territorial, en el nou entorn digital. Explorar mecanismes de col·laboració publicoprivada per tal fomentar la presència de continguts de servei públic, i en llengua catalana, en el nou entorn audiovisual digital.

13. Preveure eines efectives de regulació per combatre les emissores que emeten sense llicència.

14. Promoure nous mètodes de regulació adaptats al nou escenari audiovisual digital. Afavorir la coregulació amb els nous actors mitjançant l'adopció de codis de conducta i la senyalització dels continguts. Desenvolupar una regulació participativa, fomentant, entre d'altres, les consultes públiques.

15. Reforçar les capacitats dels organismes reguladors i dotar-los de les eines suficients per tal que puguin vetllar de manera eficaç pels drets de les persones usuàries en el nou entorn. Afavorir la col·laboració entre autoritats de regulació.

El president del CAC entén que, amb una actualització ràpida de la llei, Catalunya continuaria sent pionera en l'adaptació de la normativa audiovisual a la nova realitat del sector i en la defensa dels drets de les persones usuàries, i molt especialment dels menors, en aquest nou entorn digital.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Arxivada la denúncia de la Fundació Franco contra 'El intermedio'

La Fiscalia de Madrid ha arxivat les diligències obertes per la denúncia de la Fundació [...]

TV3 i la Filmoteca produeixen una docusèrie sobre la història del cinema català

El 7 de gener TV3 estrenarà la docusèrie La gran il·lusió. Relat intermitent del cinema [...]

El Consell de la Informació insta a no simultaniejar periodisme i publicitat

El Consell de la Informació de Catalunya ha reiterat de nou "la importància de no [...]

El 'boom de la publicitat' protagonitza una exposició al Museu del Disseny

El Museu del Disseny de Barcelona ha programat l'exposició El boom de la publicitat. Reclams [...]

L'Institut Barcelona Esports licita la gestió del web i les xarxes socials

L'Institut Barcelona Esports ha obert el procés de licitació per adjudicar els serveis de [...]

Josep Vilar deixa el consell de govern de la CCMA

Nova vacant al consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. El [...]

La plantilla d'À Punt configura el seu primer comitè d'empresa

La plantilla de la Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, l'empresa que gestiona À Punt [...]

El Periódico crea una xarxa d'expertes per assolir la paritat en els articles d'opinió

El diari El Periódico ha posat en marxa una xarxa d'expertes amb l'objectiu de millorar la [...]

Una jornada aborda l'assetjament a les dones periodistes a les xarxes

El Museu del Disseny de Barcelona acull aquest dimarts, a les 18 h, la jornada #assetjament [...]

'La Marató' bat rècords amb una recaptació de 10.715.430 euros

La 27a edició de La Marató de TV3 va acomiadar la transmissió a la 1.45 h de la matinada amb [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.