comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Redacció | Actualitzat el 08 Octubre 2018 a les 19:58

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha constatat de nou que la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals segueix complint amb les missions de servei públic que li assigna la llei. Així ho determina l'informe de control corresponent a 2017, que ha estat aprovat amb cinc vots a favor (Roger Loppacher, Yvonne Griley, Salvador Alsius, Carme Figueras i Eva Parera) i un en contra (Daniel Sirera).

La qüestió que va concentrar més atenció als informatius de la CCMA durant l'any passat van ser les relacions entre Catalunya i l'Estat espanyol (marcades per la celebració de l'1-O, l'aplicació de l'article 155, els processos judicials i les mobilitzacions ciutadanes, entre d'altres) amb un 22,6% sobre el total del temps notícia a TV3 i el 25,1% a Catalunya Ràdio. El 2016, aquest ítem va quedar en quart lloc en ambdós mitjans amb un 4,3% i un 5,7% del temps, respectivament.

Per la seva part, la crònica política d'àmbit internacional va ser el segon tema amb més temps de notícia el 2017 (l'any abans va ser el primer) amb un 15,7% a TV3 (4,6 punts menys que l'any anterior) i un 13% a Catalunya Ràdio (5,4).

Pluralisme polític

El treball del CAC constata que la presència d'agrupacions de partit i institucionals retrocedeix lleugerament respecte al 2016. Així, els actors polítics van representar el 47,7% del temps de paraula als teleinformatius diaris de TV3 (4,7) i el 55% als de Catalunya Ràdio (2,1). Pel que fa a les agrupacions polítiques, a TV3 les de partit superen les de govern (55,4% davant el 44,6%), mentre que a Catalunya Ràdio totes dues obtenen un 50%.

L'informe mostra que els mitjans de la CCMA van donar veu a un ampli ventall d'agrupacions polítiques (58 a TV3 i 45 a Catalunya Ràdio). El Govern de Catalunya és l'agrupació que va tenir més temps de paraula als informatius (18,7% a TV3 i 21,6% a Catalunya Ràdio), seguit del Govern espanyol (15,4% i 17,2%, respectivament).

Quant als partits amb més temps de paraula en els informatius de 2017, a TV3 van ser PDeCAT (10,8%), PSC-PSOE (9,7%), PP (8%), Ciutadans (7,6%), ERC (6%), CUP (4%), Catalunya en Comú + IU (3,8%) i Podem (3,2%). Per la seva part, a Catalunya Ràdio van ser PSC-PSOE (9,1%), PDeCAT (9%), PP (7,7%), ERC (6,3%), Ciutadans (5,8%), CUP (4,6%), Catalunya en Comú + IU (3,7%) i Podem (2%).

Presència de dones

El CAC assenyala que la presència de dones en els informatius de la CCMA es manté "reduïda" malgrat reconèixer la "tendència positiva" dels darrers anys. En concret, a TV3 les dones van protagonitzar el 31,5% dels inserts (2,3 punts més que el 2016) i a Catalunya Ràdio el 27,8% (+1). Aquests percentatges pugen lleugerament en les intervencions de les dones en entrevistes i debats: un 35,2% a TVC (+2,2) i un 28,7% a Catalunya Ràdio (sense dades de 2016).

Pel que fa a la representació, les dones continuen apareixent a la informació més com a actors ocasionals i relacionades amb àmbits temàtics com societat, sanitat i educació. Igualment, la proporció de les intervencions protagonitzades per dones associades a l'esfera privada és gairebé el doble que en els homes en tots els mitjans i formats analitzats.

Diversitat social

L'informe del CAC indica que els mitjans de la CCMA van introduir continguts que reflecteixen la diversitat de la societat catalana i la presència de col·lectius específics i de diferents circumstàncies personals o socials. Amb tot, constata que les persones immigrades van tenir una presència reduïda en els informatius: el 5,2% del temps de paraula a TV3 i el 2,5% a Catalunya Ràdio.

Pel que fa a la diversitat religiosa, es van emetre programes d'accés social de diferents confessions i es van retransmetre cerimònies religioses. A més, arran dels atemptats de Barcelona i de Cambrils, els mitjans de la CCMA van incidir especialment en l'islam, desvinculant aquesta religió dels atacs.

Per altra banda, el CAC destaca que diversos programes de televisió i ràdio van fer atenció en la visibilització de la diversitat afectivosexual i de la transidentitat.

Finalment, les persones grans van suposar el 14,3% dels inserts d'actors socials en els teleinformatius de TV3 i el 9,7% dels personatges en els espais de ficció.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Arxivada la denúncia de la Fundació Franco contra 'El intermedio'

La Fiscalia de Madrid ha arxivat les diligències obertes per la denúncia de la Fundació [...]

TV3 i la Filmoteca produeixen una docusèrie sobre la història del cinema català

El 7 de gener TV3 estrenarà la docusèrie La gran il·lusió. Relat intermitent del cinema [...]

El Consell de la Informació insta a no simultaniejar periodisme i publicitat

El Consell de la Informació de Catalunya ha reiterat de nou "la importància de no [...]

El 'boom de la publicitat' protagonitza una exposició al Museu del Disseny

El Museu del Disseny de Barcelona ha programat l'exposició El boom de la publicitat. Reclams [...]

L'Institut Barcelona Esports licita la gestió del web i les xarxes socials

L'Institut Barcelona Esports ha obert el procés de licitació per adjudicar els serveis de [...]

Josep Vilar deixa el consell de govern de la CCMA

Nova vacant al consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals. El [...]

La plantilla d'À Punt configura el seu primer comitè d'empresa

La plantilla de la Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, l'empresa que gestiona À Punt [...]

El Periódico crea una xarxa d'expertes per assolir la paritat en els articles d'opinió

El diari El Periódico ha posat en marxa una xarxa d'expertes amb l'objectiu de millorar la [...]

Una jornada aborda l'assetjament a les dones periodistes a les xarxes

El Museu del Disseny de Barcelona acull aquest dimarts, a les 18 h, la jornada #assetjament [...]

'La Marató' bat rècords amb una recaptació de 10.715.430 euros

La 27a edició de La Marató de TV3 va acomiadar la transmissió a la 1.45 h de la matinada amb [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.