El món de la comunicació audiovisual, tant el de les seves empreses públiques o privades com dels seus òrgans reguladors, viuen en un estat permanent de canvis i adaptacions a un escenari de contínua evolució tecnològica. Una revolució dins el sector que impacta de ple en els hàbits de consum, i per tant en les fonts d’ingressos d’aquest multimilionari negoci mundial. Fonts d’ingressos que van des de la publicitat a tota la tipologia de sistemes de pagament o subscripció de continguts existents i que depenen de si et veuen poc o molt. Pocs van pensar, quan es va començar a generalitzar l’ús dels mòbils per poder fer trucades sense les limitacions de les línies fixes, que aparells similars acabarien en pocs anys sent les pantalles de “televisió” de la gent més jove.

Això fa que qui té responsabilitats al capdavant del sector hagi de prendre decisions de gran transcendència i molts cops ràpides, abans no sigui massa tard. Fer només les coses raonablement bé ja no serveix per mantenir una bona posició dins el sector. Ni als EUA, ni a la Gran Bretanya… ni a Catalunya.

Enmig de la polèmica sobre el nomenament del nou director de TV3, m’ha semblat oportú assenyalar un parell de decisions seves tan raonables com estranyes en aquella casa: retirar de la graella programes que no funcionen per molt que tinguessis la temporada acordada.

Ni Bogeria a la pastisseria ni Tot o res han resultat programes adequats per a un primer canal de TVC que ha de lluitar dia a dia per l’audiència. De retruc, canviar l’horari, amb els retocs que calgui, de Divendres per transformar-lo en el programa d’accés als TN vespre podria complicar les darreres setmanes d’un 8 al dia que deixarà de ser aviat un dels escassos programes que diferencien 8TV d’un simple canal “fons d’armari” de Mediaset España.

Certament, aquestes decisions no són gens fàcils quan tens un pressupost sota mínims i no pots fer segons quins contractes amb les productores, però per això tenen un especial mèrit. Com també ho té que Catalunya Ràdio hagi decidit el retorn a l’FM de l’emissora iCat.cat. Una bona i gran notícia.

I posats a prendre decisions estratègiques, un dia d’aquests –proper si pot ser– seria bo decidir invertir els recursos necessaris, i la reordenació de canals oportuna, per fer del Super3 l’opció líder per als nostres nenes i nens, en qualsevol de les pantalles que utilitzin. Així, potser, els personatges de les seves sèries deixarien de ser quasi invisibles als aparadors de les pastisseries quan s’apropa Pasqua.

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram