comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Pro-Docs | Actualitzat el 02 Novembre 2017 a les 10:13

En Joan Salvat s'ha vist obligat a deixar la direcció del programa Sense ficció per decisions alienes al seu desig, un programa que ell mateix i el seu equip havien creat fa vuit anys, i que s'ha convertit en uns dels programes emblemàtics de la cadena. En Salvat posa fi a la seva trajectòria al capdavant del Sense ficció. Una trajectòria profundament creativa i amb una passió per la no-ficció sense prejudicis, amb ètica periodística, i amb un esperit obert a tot tipus d'històries, tant de dins com de fora de Catalunya.

Ja com a director durant quasi 25 anys del 30 minuts, en Joan, amb l'ajuda imprescindible de les productores i productors del seu equip, havia demostrat la creativitat instintiva i poc convencional, reconeixent i impulsant els talents d'un equip excepcional. Dos exemples d'entre molts serien: Balseros, nascut com a reportatge televisiu de Carles Bosch i Josep Maria Domènech per al programa, i amb la col·laboració d'una productora externa, que es va transformar (i com sempre, això no passa sense moltes complicacions i superant molts obstacles) en una pel·lícula documental nominada als Oscars; Els nens perduts de franquisme de Montse Armengou i Ricard Belis també demostrava com la passió i la creativitat desbordava els límits d'un programa que havia de lluitar a vegades amb les idees més restrictives de "serveis informatius".

Arrencar i consolidar el Sense ficció no deu haver estat gens fàcil, quasi bé semblava un salt al buit, després de l'èxit i el prestigi ja assolit pel 30 minuts. Un programa de documentals que aspirava a fer produccions properes, obrir una finestra per a les coproduccions catalanes, i oferir a l'audiència catalana el millor dels documentals internacionals. Més de 200 programes després, amb 80 coproduccions i una trentena de produccions properes, en Joan deixa el programa Sense ficció a dalt de tot, igual com va deixar el 30 minuts. És un programa quasi bé únic en el panorama de la televisió pública europea actual, un programa setmanal en el primer canal de la televisió pública catalana i en prime time, amb documentals eclèctics, que registra unes audiències que moltes vegades superen la mitjana de la cadena.

Per a les productores catalanes de documentals, el Sense ficció ha estat –amb les coproduccions, i especialment abans de les retallades dels pressupostos– un aliat important per a l'acceptació de noves idees i la creació de projectes d'èxit nacional i internacional. En Joan ha seguit amb el seu esperit obert, curiositat enorme, i ambició discreta però fèrria, i ha connectat programes de qualitat, humans i intel·lectuals, amb audiències grans. Els últims anys sembla que han crescut els obstacles per tot arreu. Mai és fàcil per a un productor, des de fora, entendre els problemes d'un director de programa, què pot o no pot entrar en el seu projecte. I no tots els productors tindran la mateixa valoració d'aquestes negociacions. Però és indiscutible l'enorme impacte d'en Joan Salvat en fer popular, viable, i creativament viu, el gènere documental a Catalunya.

Els productors, com a homenatge al seu llegat, seguirem explicant històries de no-ficció per l'audiència que esperem segueixi fidel a aquestes històries que en Joan Salvat a través del Sense ficció ha posat a les seves pantalles durant tots aquests anys.

Moltes gràcies, Joan!

Pro-Docs, Associació de Productors de Documentals de Catalunya.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La castellanització del sistema comunicatiu valencià

La secular política de minorització que pateix el català al País Valencià des de l'any 1707 [...]

Patrícia Plaja i Marc Homedes guanyen el Premi Blanquerna de comunicació

La cap de comunicació dels Mossos d'Esquadra, Patrícia Plaja, i el cap de comunicació de la [...]

L'Eurocambra estudiarà la 'manipulació' informativa a TVE

La Comissió de Peticions del Parlament Europeu ha admès a tràmit la sol·licitud del Consell [...]

À Punt treu a licitació el doblatge de llargmetratges i minisèries

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació ha posat en marxa una nova tongada de processos [...]

El periodisme gironí lliura els 9ens Premis Carles Rahola

L'Auditori de Girona va acollir aquest dijous al vespre el lliurament de la novena edició [...]

El sector TIC català premia La Vanguardia

La 23a Nit de les Telecomunicacions i la Informàtica celebrada dijous va distingir La [...]

Competència investiga les condicions que Atresmedia i Mediaset imposen als anunciants

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha incoat sengles expedients sancionadors [...]

La Xarxa licita la contractació d'una plataforma de vídeo sota demanda i en directe

La Xarxa Audiovisual Local ha obert el procés de licitació per a la contractació dels serveis [...]

El CAC denuncia 19 continguts d'internet que inciten a la violència masclista

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denunciat davant el fiscal especial de delictes [...]

Els professionals de TVE documenten 50 nous casos de males pràctiques

Un informe del Consell d'Informatius de TVE corresponent al quart trimestre de 2017 documenta [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

ICUB districte cultural
Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.