liniagracia
barcelona Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Albert Ribas, Barcelona | Actualitzat el 23 Febrer 2017 a les 10:01

Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)

La contaminació de l’aire és una realitat indubtable a Barcelona. De fet, la preocupació sobre aquesta qüestió va en augment i recentment la Comissió Europea ha advertit Espanya, i quatre Estats membres més, que han de lluitar amb més contundència contra l’alta contaminació que afecten algunes zones el seu territori. Una d’aquestes àrees és, efectivament, Barcelona.

L’avís europeu és clar i directe. Si en dos mesos no es rebaixen els nivells d’emissió de diòxid de nitrogen (NO 2), que a Barcelona se sobrepassen regularment, l’expedient obert passarà al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que podria acabar imposant una multa.

I d’on vénen la majoria d’emissions d’NO 2 que causen l’alta contaminació que afecta la ciutat? La resposta és clara: del trànsit rodat. Estem davant, segons Brussel·les, d’un “risc sanitari greu” que necessita que es prenguin “mesures per garantir una bona qualitat de l’aire i protegir la salut pública”. A més, cal afegir que el problema no es limita al diòxid de nitrogen, sinó que la Comissió Europea ha obert un segon expedient a Espanya per l’emissió de PM10, una altra partícula contaminant que a Barcelona de vegades també sobrepassa els límits recomanats.

LES XIFRES
L’estudi ‘La qualitat de l’aire a l’Estat espanyol durant el 2015’ d’Ecologistes en Acció mostra com en molts punts de la ciutat se superen els índexs de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i en alguns, fins i tot, els límits legals marcats per Europa.

Pel que fa a les partícules de diòxid de nitrogen, el límit legal i el recomanat per l’OMS és el mateix i estableix que no es pot sobrepassar una mitjana anual de 40 µg/m³ d’aquestes partícules. Això, però, no es compleix a les estacions de mesura de la Ciutadella (42), el Poblenou (45), Gràcia-Sant Gervasi (54) i l’Eixample (56). Pel que fa a les partícules menors PM10 i PM 2,5, tot i que no se sobrepassen els límits legals, no es compleixen a gairebé cap lloc de la ciutat les recomanacions de l’OMS, tant pel que fa als valors diaris com a la mitjana anual.

Aquesta situació té conseqüències directes en la salut dels ciutadans. Un estudi recent d’ISGlobal estima que cada any moren 659 persones per respirar l’aire de Barcelona. Segons explica a aquesta publicació Bénédicte Jacquemin, investigadora d’aquest centre impulsat per l'Obra Social “la Caixa”, i de l’INSERM, “hi ha dos tipus d’efectes sobre la salut per la contaminació atmosfèrica: aguts i crònics”. Els primers “es donen quan hi ha un pic de pol·lució: augmenten les hospitalitzacions, la mortalitat, les malalties respiratòries, els infarts i ictus, a més de disminuir la capacitat de concentració dels infants”. Els efectes crònics, diu, “són la mortalitat i malalties cardiovasculars a llarg termini, l’asma en adults i nens, càncer de pulmó, problemes de fertilitat i disminució del desenvolupament cognitiu”.

RESPOSTA DE L’AJUNTAMENT
Després de l’ultimàtum europeu, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va assegurar que l’Ajuntament “ja s’ha posat les piles” en la lluita contra la contaminació. Sanz, però, va demanar més implicació a la Generalitat i a l’Estat, a qui va demanar que “posin tots els recursos necessaris i ens ajudin amb accions concretes, projectes, recursos i competències”.

De fet, l’Ajuntament va anunciar fa uns mesos que a partir del 2020 prohibirà la circulació als cotxes més contaminants. “Tenim un problema estructural i necessitem solucions estructurals”, va remarcar Sanz durant l’anunci de la mesura.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Una manifestació veïnal escalfa el serial de l’Abaceria

Gràcia on vas? no defalleix i segueix mostrant-se bel·ligerant amb el projecte de reforma de [...]

Futbol i comerç de la mà dels botiguers de Travessera

La Unió de Botiguers Travessera i Casc Antic organitza, conjuntament amb l’Europa i BCN [...]

L’Europa es fa fort a casa i apallissa el Figueres

L’equip i l’afició es mereixien un matí com el que van viure diumenge passat. L’Europa va [...]

Audie Norris visitarà els joves jugadors del Vedruna

Un mite del bàsquet visita el districte. L’exjugador del Barça i dels Portland Trail Blazers [...]

El Districte vol reforçar el petit comerç i fomentar que s’associï

Aprofitant les “sinergies” que ha generat el naixement de la Federació Gràcia Comerç, segons [...]

L’Europa derrota el Castelldefels i es fa fort a casa

Tres punts vitals a la butxaca. L’Europa va saber patir però va poder tirar endavant el [...]

Vendrell: "Potser no tot el comerç pot subsistir, cal innovar"

Vendrell ens rep en un moment significatiu i clau per al futur de l’entitat que presideix. [...]

Resignació a l’Abaceria pel retard de la carpa provisional

Els paradistes de l’Abaceria s’han resignat al darrer endarreriment en el procés de reforma [...]

No gestionar l’Àliga suposarà “un greu retrocés” per a l’Europa

“Perdre la concessió del Camp de l’Àliga farà que el club retrocedeixi un mínim de 15 anys, [...]

Els botiguers alerten de “lloguers desorbitats” a la Vila

“Malauradament, la botiga tradicional està desapareixent”. Són paraules de Rodrigo Font, [...]

Martínez: "Volem pujar a Segona B amb un equip que tingui jugadors de casa"

L’arquitecte, de 59 anys, es va convertir el passat 29 de gener en el 33è president de la [...]

Presenten el llibre blanc de les terrasses entre crítiques de la FAVB

El debat sobre les terrasses continua generant propostes. Recentment el Gremi de Restauració [...]

EL + LLEGIT

 

HEMEROTECA