Linia Nord ed. Baix Llobregat
nord Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Quim Miró, Martorell | Actualitzat el 31 Octubre 2016 a les 09:55

Martorell i Berichó van estretament lligats des de mitjans del segle passat. Cal Simó va ser l’empresa de referència de la zona nord del Baix Llobregat dedicada a la distribució de licors, vins i caves. Guillem, un dels néts de la quarta generació, ha impulsat la marca Berichó, amb dos nous productes: un vermut i un bitter.

Martorell ha vist com en plena Festa del Roser, la que recorda el passat vinícola, ha recuperat una marca molt identitària: Berichó. Quin ha estat el camí fins a tenir el producte al mercat?
Després de treballar durant una colla d’anys per a empreses alienes de distribució de vins i caves, el meu gran objectiu va ser dedicar-me a recuperar el que havia sigut antigament Cal Simó, el que s’havia fet a casa, però econòmicament era inviable imaginar-se una empresa com la que va convertir el meu avi Guillermo. Per tant, la missió era recuperar les marques que havíem tingut a casa a través de l’empresa de distribució.

Tres fets van marcar el desenllaç definitiu per posar al mercat Berichó: una fotografia d’un tranvia de l’època de Barcelona, una proposta empresarial i trobar la recepta de l’antic bitter.
Sí, exacte. Un dia un home se’m va apropar i em va ensenyar una fotografia d’un tranvia d’època de Barcelona amb un anunci d’un bitter Berichó que es feia a casa. Gràcies a la mare i a la tieta vam trobar la recepta de l’antic bitter i, finalment, l’empresa Bardinet, de Gelida, va ser capdal per desencallar definitivament el projecte i crear dos productes Berichó: bitter i vermut adaptats als nous temps. Recuperar Berichó és mantenir viu el llegat de l’avi Guillermo.

Cal Simó és originari de Barcelona fins que l’avi Guillermo aposta per ubicar-se a Martorell.
L’any 1929, l’avi decideix agafar el relleu del seu pare al capdavant del negoci dedicat a comercialitzar el vi a granel i veu com la infraestructura que disposava a Barcelona se li queda petita. Aleshores va veure que Martorell tenia dos factors per a créixer: disposava de vinya, podia comprar-la i era un poble molt ben comunicat i era clau per fer un pas endavant en el negoci.

El nom de la marca Berichó té una història humana al darrere.
Sí, i l’he descoberta fa poc temps i és molt curiosa. Quan encara eren a Barcelona, un dels treballadors de l’època era encarregat de magatzem i originari de Tarragona. Sempre s’adreçava al meu avi dient-li ‘per això, per això’... Aquella frase sonava com ‘perichó’ i el meu avi va decidir anar al registre i patentar la marca. Amb la sorpresa que allà va haver de canviar la primera lletra de la paraula.

Cal Simó va ser una empresa de referència arreu del país. Però una empresa que va posar Martorell al mapa, també.
Això és el que em diu la gent, sobretot molts dels qui van treballar-hi i que s’emocionen quan t’ho expliquen. A Cal Simó hi van arribar a treballar més de vuitanta persones, amb prop d’una vintena de camions que repartien els productes. L’avi va morir l’any 1989 i Cal Simó va tancar quatre anys més tard. Que encara es recordi l’avi i el negoci de casa m’omple d’orgull.

Per què en Guillermo Simó va ser un referent del món del vi arreu del país?
Principalment perquè va ser un pioner embotellant, per primer cop, el vi a granel i en diferents formats pensant en el seu consum, quan fins aleshores només es venia en garrafes. Va crear l’ampolla de 250cl que es va fer servir durant molts anys als principals hospitals de Catalunya. També va ser pioner en el disseny de les etiquetes de les ampolles de vi i que algun col·leccionista encara conserva.

El teu avi va apostar per exportar vi del Priorat quan era una comarca desconeguda per a la majoria del país.
Sí, a finals dels anys cinquanta va comprar un celler a Bellmunt del Priorat amb la intenció de transformar el vi a granel en un producte de més qualitat. El vi d’aquell celler tenia el nom d’Adfines, l’antiga nomenclatura de Martorell en l’època dels romans. En aquell moment, per anar al Priorat van titllar-lo de boig... [Somriu]. Veient què significa ara la DO Montsant i el seu entorn per al món del vi a Catalunya, es demostra el talent i la capacitat d’innovar que tenia l’avi.

Durant molts anys el vi de Cal Simó va ser el del Corte Inglés.
Sí, i també té una anècdota. L’aleshores director de compres del Corte Inglés va anar a trobar l’avi després de provar un vi rosat Berichó en un restaurant de l’autopista. Durant molts anys, aquell vi va ser el que es servia als restaurants del Corte Inglés.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Nou Martorell es prepara per a la seva vuitena Fira Medieval

Mil anys enrere, Martorell era una vila important i clau en alguns dels episodis més [...]

El CB Martorell completa un any històric pujant a LEB Plata

El bàsquet a Martorell ha fet història aquesta temporada amb un triplet de títols que s’ha [...]

El comerç i el turisme busquen punts en comú

Aprofitar les oportunitats. El Consorci de Turisme del Baix Llobregat va mantenir una reunió [...]

El CB Martorell jugarà la fase d’ascens a LEB Plata

El primer equip del Club Bàsquet Martorell ho té tot de cara per proclamar-se campió del grup [...]

Lidl escull Martorell per fer-hi el seu centre més gran d’Europa

Martorell continua sent un destí atractiu per a les grans empreses. La darrera que ha [...]

El CB Martorell somia a jugar la fase d’ascens a LEB Plata

Amb els deures fets, el primer equip del Club Bàsquet Martorell no en té prou amb la [...]

Les Bòbiles de Martorell es podran visitar virtualment

A mitjans de mes, un equip de l’agència Capture va visitar el Mercat de les Bòbiles per fer [...]

El Club Natació Martorell es manté líder invicte tot el curs

A finals del mes de maig, una fatídica tanda de penals a L’Hospitalet va impedir que l’equip [...]

Rebaixes esperançadores després d’un bon Nadal

Amb els torrons ja més que digerits, els comerciants catalans estan immersos en unes rebaixes [...]

La Portals situa Collbató al mapa del BTT català

Recórrer l’entorn del massís de Montserrat és el principal reclam de La Portals, una de les [...]

El Club Futbol Martorell flirteja amb la permanència a Segona

El primer equip del Club Futbol Martorell continua adaptant-se a la nova categoria, Segona [...]

Els botiguers, esperonats per les bones previsions de Nadal

Per al petit comerç, Nadal és la revàlida que mostra si s’està remant en la bona direcció o [...]