Linia Nord ed. Baix Llobregat
nord Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Quim Miró, Baix Llobregat Nord | Actualitzat el 27 Març 2017 a les 10:15

L’aeri que recorre el trajecte entre Olesa i Esparreguera no circula des de fa cinc anys. Foto: FGCL’aeri que recorre el trajecte entre Olesa i Esparreguera no circula des de fa cinc anys. Foto: FGC

Fa més de cinc anys que Ferrocarrils de la Generalitat (FGC) va tancar l’aeri que unia Olesa i Esparreguera, en plena crisi econòmica. Les expectatives en l’ús d’aquest servei inaugurat l’any 2005 no es van complir i el poc ús per part dels usuaris va provocar el seu tancament.

La infraestructura de l’aeri continua intacta i les cabines es troben aturades. Ara són els ajuntaments qui reclamen a FGC, propietària del servei, que es decideixi: o reobrir-lo o desmantellar-lo. De fet, l’alcalde d’Esparreguera, Eduard Rivas, demana a FGC “que el reobrin o, si el tanquen definitivament, que el desmantellin. Avui sembla més un monument de l’època de vaques grasses que qualsevol altra cosa”. Per la seva banda, l’alcaldessa d’Olesa, Pilar Puimedon considera que “no va funcionar perquè el servei d’FGC no estava coordinat amb el servei de l’aeri i els usuaris s’havien d’esperar entre un transport i l'altre”, i afegeix que “tampoc va triomfar perquè la freqüència de pas era baixa i perquè la durada del trajecte fins a Barcelona per als usuaris era igual que la de principis del segle passat”.

A L’EXPECTATIVA
Des d’FGC no tenen pressa per decidir si reobren el servei, tot i que manté els plans de reprendre’l, sense posar-hi data. El president de la companyia, Enric Ticó, assegura que “quan es produeixi el desitjat creixement urbanístic, el tornarem a obrir. Per això, hi fem el corresponent manteniment”. Sigui com sigui, els ajuntaments continuen a l’espera que FGC els enviï un nou pla de viabilitat.

Els ciutadans de tots dos municipis confien en la represa del servei, entre ells Puimedon: “No som partidaris de desmantellar la infraestructura perquè la inversió ja està feta”.

Per la seva banda, la majoria de passatgers que van utilitzar el servei consideren que hi va haver tres errors clars durant la posada en marxa: la freqüència de pas –de 20 minuts a les hores punta–, la descoordinació entre els horaris de l’aeri i els trens de FGC a l’estació d’Olesa i, també, la llunyania de l’estació d’Esparreguera respecte el casc antic.

 

Un transport únic que no
va assolir les expectatives

L’any 2005, Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) va posar en marxa l’aeri d’Olesa de Montserrat a Esparreguera. L’empresa preveia que al voltant de 250.000 usuaris farien servir l’aeri cada any, però aquesta xifra mai es va assolir. L’1 de gener de 2012 va tancar temporalment i cinc anys després continua sense servei.

El seu trajecte, d’un quilòmetre de recorregut, tenia una durada de 4 minuts i traslladava un màxim de 15 persones en cada viatge. La capacitat màxima en una hora era de 180 persones. L’aeri, de 92 metres de desnivell, va ser el primer funicular aeri no turístic que es construïa a tot Catalunya. De fet, és una extensió del Metro del Baix Llobregat. La seva construcció, segons s’explica en la memòria, “respon a la demanda dels usuaris de les dues poblacions”.

Segons dades de FGC, l’aeri va registrar l’any 2009 un total de 98.859 viatgers, molt menys de la meitat de les previsions fetes un cop es va posar en marxa. L’estructura de l’aeri va tenir un cost de prop de 10 milions d’euros.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

La incertesa legal difumina la campanya de rebaixes

Les rebaixes, aquella pràctica comercial que vam importar dels Estats Units pels volts dels [...]

El CH Sanes torna a jugar contra el Barça a la Supercopa

L’inici del curs per al CH Sant Esteve Sesrovires serà el mateix que la temporada passada. [...]

Més de 100 parades a la Fira Medieval de Martorell

La rambla de les Bòbiles va ser l’escenari el passat cap de setmana del 10 i 11 de juny de la [...]

El CB Martorell decidirà abans del dia 30 si juga a LEB Plata

El Club Bàsquet Martorell busca el finançament necessari per poder jugar la pròxima temporada [...]

Nou Martorell es prepara per a la seva vuitena Fira Medieval

Mil anys enrere, Martorell era una vila important i clau en alguns dels episodis més [...]

El CB Martorell completa un any històric pujant a LEB Plata

El bàsquet a Martorell ha fet història aquesta temporada amb un triplet de títols que s’ha [...]

El comerç i el turisme busquen punts en comú

Aprofitar les oportunitats. El Consorci de Turisme del Baix Llobregat va mantenir una reunió [...]

El CB Martorell jugarà la fase d’ascens a LEB Plata

El primer equip del Club Bàsquet Martorell ho té tot de cara per proclamar-se campió del grup [...]

Lidl escull Martorell per fer-hi el seu centre més gran d’Europa

Martorell continua sent un destí atractiu per a les grans empreses. La darrera que ha [...]

El CB Martorell somia a jugar la fase d’ascens a LEB Plata

Amb els deures fets, el primer equip del Club Bàsquet Martorell no en té prou amb la [...]

Les Bòbiles de Martorell es podran visitar virtualment

A mitjans de mes, un equip de l’agència Capture va visitar el Mercat de les Bòbiles per fer [...]

El Club Natació Martorell es manté líder invicte tot el curs

A finals del mes de maig, una fatídica tanda de penals a L’Hospitalet va impedir que l’equip [...]