linianoubarris
barcelona Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Albert Ribas, Barcelona | Actualitzat el 23 Febrer 2017 a les 10:01

Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)

La contaminació de l’aire és una realitat indubtable a Barcelona. De fet, la preocupació sobre aquesta qüestió va en augment i recentment la Comissió Europea ha advertit Espanya, i quatre Estats membres més, que han de lluitar amb més contundència contra l’alta contaminació que afecten algunes zones el seu territori. Una d’aquestes àrees és, efectivament, Barcelona.

L’avís europeu és clar i directe. Si en dos mesos no es rebaixen els nivells d’emissió de diòxid de nitrogen (NO 2), que a Barcelona se sobrepassen regularment, l’expedient obert passarà al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que podria acabar imposant una multa.

I d’on vénen la majoria d’emissions d’NO 2 que causen l’alta contaminació que afecta la ciutat? La resposta és clara: del trànsit rodat. Estem davant, segons Brussel·les, d’un “risc sanitari greu” que necessita que es prenguin “mesures per garantir una bona qualitat de l’aire i protegir la salut pública”. A més, cal afegir que el problema no es limita al diòxid de nitrogen, sinó que la Comissió Europea ha obert un segon expedient a Espanya per l’emissió de PM10, una altra partícula contaminant que a Barcelona de vegades també sobrepassa els límits recomanats.

LES XIFRES
L’estudi ‘La qualitat de l’aire a l’Estat espanyol durant el 2015’ d’Ecologistes en Acció mostra com en molts punts de la ciutat se superen els índexs de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i en alguns, fins i tot, els límits legals marcats per Europa.

Pel que fa a les partícules de diòxid de nitrogen, el límit legal i el recomanat per l’OMS és el mateix i estableix que no es pot sobrepassar una mitjana anual de 40 µg/m³ d’aquestes partícules. Això, però, no es compleix a les estacions de mesura de la Ciutadella (42), el Poblenou (45), Gràcia-Sant Gervasi (54) i l’Eixample (56). Pel que fa a les partícules menors PM10 i PM 2,5, tot i que no se sobrepassen els límits legals, no es compleixen a gairebé cap lloc de la ciutat les recomanacions de l’OMS, tant pel que fa als valors diaris com a la mitjana anual.

Aquesta situació té conseqüències directes en la salut dels ciutadans. Un estudi recent d’ISGlobal estima que cada any moren 659 persones per respirar l’aire de Barcelona. Segons explica a aquesta publicació Bénédicte Jacquemin, investigadora d’aquest centre impulsat per l'Obra Social “la Caixa”, i de l’INSERM, “hi ha dos tipus d’efectes sobre la salut per la contaminació atmosfèrica: aguts i crònics”. Els primers “es donen quan hi ha un pic de pol·lució: augmenten les hospitalitzacions, la mortalitat, les malalties respiratòries, els infarts i ictus, a més de disminuir la capacitat de concentració dels infants”. Els efectes crònics, diu, “són la mortalitat i malalties cardiovasculars a llarg termini, l’asma en adults i nens, càncer de pulmó, problemes de fertilitat i disminució del desenvolupament cognitiu”.

RESPOSTA DE L’AJUNTAMENT
Després de l’ultimàtum europeu, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va assegurar que l’Ajuntament “ja s’ha posat les piles” en la lluita contra la contaminació. Sanz, però, va demanar més implicació a la Generalitat i a l’Estat, a qui va demanar que “posin tots els recursos necessaris i ens ajudin amb accions concretes, projectes, recursos i competències”.

De fet, l’Ajuntament va anunciar fa uns mesos que a partir del 2020 prohibirà la circulació als cotxes més contaminants. “Tenim un problema estructural i necessitem solucions estructurals”, va remarcar Sanz durant l’anunci de la mesura.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

El petit comerç de Nou Barris és a la cua en inversió municipal

L’Ajuntament va invertir l’any passat 467.000 euros per a projectes d’impuls al comerç de [...]

La Monta afronta un mes clau de cara a la salvació

L’abril serà el mes clau per determinar el futur esportiu de la Monta. Després de cloure el [...]

Vendrell: "Potser no tot el comerç pot subsistir, cal innovar"

Vendrell ens rep en un moment significatiu i clau per al futur de l’entitat que presideix. [...]

Premien els aparadors de tres botigues de Nou Barris

Tres botigues de Nou Barris van rebre el passat 15 de febrer un premi pels seus aparadors de [...]

Sandor Martín lluitarà per arribar al cim de la boxa europea

La gran incògnita ja està resolta. Sandor Martín ja sap contra qui s’haurà de veure les cares [...]

Un llibre contra els estereotips sobre els botiguers immigrants

Un sastre pakistanès. Una llibretera veneçolana. Un fruiter xinès. Una carnissera marroquina. [...]

La Monta guanya el primer partit del 2017 contra el Palamós

La Monta torna a somriure. Després de viure una de les pitjors ratxes dels darrers temps amb [...]

Els botiguers, esperonats per les bones previsions de Nadal

Per al petit comerç, Nadal és la revàlida que mostra si s’està remant en la bona direcció o [...]

La Monta de Toni Escudero tanca l’any en sisena posició

27 punts en 19 jornades. La Monta de Toni Escudero ha tancat la primera volta (i l’any [...]

Martín acaba el 2016 en la 13a posició del rànquing mundial

Tres combats, tres victòries. Sandor Martín ha tancat l’any 2016 de la millor manera [...]

La Fira de Nadal i Reis de l’Eix Nou Barris arrenca amb bon peu

La Fira de Nadal i Reis de l’Eix Nou Barris ha començat, com cada any, de manera molt [...]

Els botiguers, esperonats per les bones previsions de Nadal

Per al petit comerç, Nadal és la revàlida que mostra si s’està remant en la bona direcció o [...]