linianoubarris
barcelona Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Albert Ribas, Barcelona | Actualitzat el 23 Febrer 2017 a les 10:01

Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)

La contaminació de l’aire és una realitat indubtable a Barcelona. De fet, la preocupació sobre aquesta qüestió va en augment i recentment la Comissió Europea ha advertit Espanya, i quatre Estats membres més, que han de lluitar amb més contundència contra l’alta contaminació que afecten algunes zones el seu territori. Una d’aquestes àrees és, efectivament, Barcelona.

L’avís europeu és clar i directe. Si en dos mesos no es rebaixen els nivells d’emissió de diòxid de nitrogen (NO 2), que a Barcelona se sobrepassen regularment, l’expedient obert passarà al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que podria acabar imposant una multa.

I d’on vénen la majoria d’emissions d’NO 2 que causen l’alta contaminació que afecta la ciutat? La resposta és clara: del trànsit rodat. Estem davant, segons Brussel·les, d’un “risc sanitari greu” que necessita que es prenguin “mesures per garantir una bona qualitat de l’aire i protegir la salut pública”. A més, cal afegir que el problema no es limita al diòxid de nitrogen, sinó que la Comissió Europea ha obert un segon expedient a Espanya per l’emissió de PM10, una altra partícula contaminant que a Barcelona de vegades també sobrepassa els límits recomanats.

LES XIFRES
L’estudi ‘La qualitat de l’aire a l’Estat espanyol durant el 2015’ d’Ecologistes en Acció mostra com en molts punts de la ciutat se superen els índexs de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i en alguns, fins i tot, els límits legals marcats per Europa.

Pel que fa a les partícules de diòxid de nitrogen, el límit legal i el recomanat per l’OMS és el mateix i estableix que no es pot sobrepassar una mitjana anual de 40 µg/m³ d’aquestes partícules. Això, però, no es compleix a les estacions de mesura de la Ciutadella (42), el Poblenou (45), Gràcia-Sant Gervasi (54) i l’Eixample (56). Pel que fa a les partícules menors PM10 i PM 2,5, tot i que no se sobrepassen els límits legals, no es compleixen a gairebé cap lloc de la ciutat les recomanacions de l’OMS, tant pel que fa als valors diaris com a la mitjana anual.

Aquesta situació té conseqüències directes en la salut dels ciutadans. Un estudi recent d’ISGlobal estima que cada any moren 659 persones per respirar l’aire de Barcelona. Segons explica a aquesta publicació Bénédicte Jacquemin, investigadora d’aquest centre impulsat per l'Obra Social “la Caixa”, i de l’INSERM, “hi ha dos tipus d’efectes sobre la salut per la contaminació atmosfèrica: aguts i crònics”. Els primers “es donen quan hi ha un pic de pol·lució: augmenten les hospitalitzacions, la mortalitat, les malalties respiratòries, els infarts i ictus, a més de disminuir la capacitat de concentració dels infants”. Els efectes crònics, diu, “són la mortalitat i malalties cardiovasculars a llarg termini, l’asma en adults i nens, càncer de pulmó, problemes de fertilitat i disminució del desenvolupament cognitiu”.

RESPOSTA DE L’AJUNTAMENT
Després de l’ultimàtum europeu, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va assegurar que l’Ajuntament “ja s’ha posat les piles” en la lluita contra la contaminació. Sanz, però, va demanar més implicació a la Generalitat i a l’Estat, a qui va demanar que “posin tots els recursos necessaris i ens ajudin amb accions concretes, projectes, recursos i competències”.

De fet, l’Ajuntament va anunciar fa uns mesos que a partir del 2020 prohibirà la circulació als cotxes més contaminants. “Tenim un problema estructural i necessitem solucions estructurals”, va remarcar Sanz durant l’anunci de la mesura.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

La Monta comença el camí de tornada cap a Tercera

El camí de tornada cap a la Tercera divisió ja ha començat per a la Monta. Els de la [...]

Òpera de Verdi per impulsar el comerç de proximitat

La plaça Major de Nou Barris va ser l’escenari el passat dia 21 de juliol a la nit d’una [...]

La incertesa legal difumina la campanya de rebaixes

Les rebaixes, aquella pràctica comercial que vam importar dels Estats Units pels volts dels [...]

L’òpera es converteix en aliada dels botiguers

L’Ajuntament vol impulsar el comerç de proximitat del districte a través de la cultura. En [...]

Martín, convençut que el 30 de setembre serà campió d’Europa

“El dia 30 de setembre hi haurà un nou campió d’Europa”. Així de segur es mostra Sandor [...]

Revolució a la Monta per poder tornar a Tercera

La Monta vol que el seu pas per Primera catalana sigui fugaç i, per aconseguir-ho, en les [...]

El Comerç es Mou de l’Eix Nou Barris durarà dos dies

En el marc del programa de sortides comercials al carrer, El Comerç es Mou, l’Eix Nou Barris [...]

La Monta certifica el seu descens a Primera Catalana

El passat diumenge 28 es van confirmar els pitjors presagis: la Monta perd la categoria i la [...]

L’Eix Nou Barris farà Festa Major amb una Mostra de Comerç

La Festa Major del Districte ja és aquí i l’Eix Nou Barris ja prepara la seva tradicional [...]

RETAILcat proposa que es facin rebaixes quatre cops a l’any

L’associació de comerciants RETAILcat –que engloba la Fundació Barcelona Comerç, Barcelona [...]

La Monta fa fora Escudero quan només queden tres jornades

El mes de març havia estat força bo per als interessos de la Monta, però les tres derrotes [...]

El petit comerç de Nou Barris és a la cua en inversió municipal

L’Ajuntament va invertir l’any passat 467.000 euros per a projectes d’impuls al comerç de [...]

EL + LLEGIT

 

HEMEROTECA

L'Hemeroteca de
linianoubarris
Agost 2017
Dl Dm Dc Dj Dv Ds Dm
31 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3