liniasantmarti
barcelona Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Albert Ribas, Barcelona | Actualitzat el 01 Març 2017 a les 10:42

Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)Una imatge de la ciutat durant un episodi alt de contaminació. Foto: Alfons Puertas (Observatori Fabra)

La contaminació de l’aire és una realitat indubtable a Barcelona. De fet, la preocupació sobre aquesta qüestió va en augment i recentment la Comissió Europea ha advertit Espanya, i quatre Estats membres més, que han de lluitar amb més contundència contra l’alta contaminació que afecten algunes zones el seu territori. Una d’aquestes àrees és, efectivament, Barcelona.

L’avís europeu és clar i directe. Si en dos mesos no es rebaixen els nivells d’emissió de diòxid de nitrogen (NO 2), que a Barcelona se sobrepassen regularment, l’expedient obert passarà al Tribunal de Justícia de la Unió Europea, que podria acabar imposant una multa.

I d’on vénen la majoria d’emissions d’NO 2 que causen l’alta contaminació que afecta la ciutat? La resposta és clara: del trànsit rodat. Estem davant, segons Brussel·les, d’un “risc sanitari greu” que necessita que es prenguin “mesures per garantir una bona qualitat de l’aire i protegir la salut pública”. A més, cal afegir que el problema no es limita al diòxid de nitrogen, sinó que la Comissió Europea ha obert un segon expedient a Espanya per l’emissió de PM10, una altra partícula contaminant que a Barcelona de vegades també sobrepassa els límits recomanats.

LES XIFRES
L’estudi ‘La qualitat de l’aire a l’Estat espanyol durant el 2015’ d’Ecologistes en Acció mostra com en molts punts de la ciutat se superen els índexs de contaminació recomanats per l’Organització Mundial de la Salut (OMS) i en alguns, fins i tot, els límits legals marcats per Europa.

Pel que fa a les partícules de diòxid de nitrogen, el límit legal i el recomanat per l’OMS és el mateix i estableix que no es pot sobrepassar una mitjana anual de 40 µg/m³ d’aquestes partícules. Això, però, no es compleix a les estacions de mesura de la Ciutadella (42), el Poblenou (45), Gràcia-Sant Gervasi (54) i l’Eixample (56). Pel que fa a les partícules menors PM10 i PM 2,5, tot i que no se sobrepassen els límits legals, no es compleixen a gairebé cap lloc de la ciutat les recomanacions de l’OMS, tant pel que fa als valors diaris com a la mitjana anual.

Aquesta situació té conseqüències directes en la salut dels ciutadans. Un estudi recent d’ISGlobal estima que cada any moren 659 persones per respirar l’aire de Barcelona. Segons explica a aquesta publicació Bénédicte Jacquemin, investigadora d’aquest centre impulsat per l'Obra Social “la Caixa”, i de l’INSERM, “hi ha dos tipus d’efectes sobre la salut per la contaminació atmosfèrica: aguts i crònics”. Els primers “es donen quan hi ha un pic de pol·lució: augmenten les hospitalitzacions, la mortalitat, les malalties respiratòries, els infarts i ictus, a més de disminuir la capacitat de concentració dels infants”. Els efectes crònics, diu, “són la mortalitat i malalties cardiovasculars a llarg termini, l’asma en adults i nens, càncer de pulmó, problemes de fertilitat i disminució del desenvolupament cognitiu”.

RESPOSTA DE L’AJUNTAMENT
Després de l’ultimàtum europeu, la tinent d’alcaldia d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat, Janet Sanz, va assegurar que l’Ajuntament “ja s’ha posat les piles” en la lluita contra la contaminació. Sanz, però, va demanar més implicació a la Generalitat i a l’Estat, a qui va demanar que “posin tots els recursos necessaris i ens ajudin amb accions concretes, projectes, recursos i competències”.

De fet, l’Ajuntament va anunciar fa uns mesos que a partir del 2020 prohibirà la circulació als cotxes més contaminants. “Tenim un problema estructural i necessitem solucions estructurals”, va remarcar Sanz durant l’anunci de la mesura.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

L’Eix Clot regala punts de llibre per celebrar Sant Jordi

L’Eix Clot està regalant punts de llibre entre els seus clients per celebrar Sant Jordi. Ho [...]

El Júpiter no pot fallar més si vol tenir opcions de salvar-se

L’aturada per Setmana Santa ja queda enrere i, per tant, el Júpiter ja no es pot permetre ni [...]

L’Handbol Sant Martí visita la pista de la UE Sarrià de Ter

Segon contra tercer. El retorn de la Primera estatal masculina després de l’aturada per les [...]

La reducció de terrasses a la rambla del Poblenou, en marxa

L’Ajuntament està posant fil a l’agulla amb la nova ordenança singular de terrasses de la [...]

El Júpiter perd contra el Terrassa i es complica la permanència

La permanència torna a complicar-se. El Júpiter va perdre diumenge passat contra el Terrassa [...]

L’Eix Clot ultima els detalls per al seu ‘The Calçot Festival’

El Fossar del parc del Clot es convertirà aquest diumenge en l’escenari de The Calçot [...]

Bekele i Chesum guanyen la 39a edició de la Marató

Un matí per recordar. El kenià Kipkemoi Chesum i l’etíop Helen Bekele es van proclamar [...]

El Sant Martí Adrianenc derrota el Granollers

Nou cop d’autoritat sobre la taula. El Sant Martí Adrianenc va presentar la seva candidatura [...]

Ja és oficial: l’ampliació de Diagonal Mar tirarà endavant

Ja és oficial. L’ampliació del centre comercial Diagonal Mar tirarà endavant. El darrer Ple [...]

Vendrell: "Potser no tot el comerç pot subsistir, cal innovar"

Vendrell ens rep en un moment significatiu i clau per al futur de l’entitat que presideix. [...]

Una escletxa legal per frenar l’ampliació de Diagonal Mar?

El temps s’acaba. A finals d’any el govern municipal va suspendre l’aprovació definitiva del [...]

El Júpiter perd a Sant Feliu i és el cuer de la Tercera divisió

El Júpiter ha tocat fons. Després de la derrota de dissabte passat contra el Santfeliuenc [...]

EL + LLEGIT

 

HEMEROTECA