comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 26 Setembre 2016 a les 09:35

Fa pocs dies se celebrava a Biarritz Le Rendez Vous de TV France International. Una activitat comercial magníficament organitzada, que cada any convoca televisions, distribuïdors i noves plataformes digitals de tot el món interessades en les noves produccions audiovisuals dels nostres veïns del nord. Amb aquestes i altres accions, les vendes internacionals han assolit xifres rècord, i en els darrers anys les sèries de ficció ja rivalitzen en facturació amb els gèneres de l’animació i els documentals, en els quals França sempre ha estat un referent. Un protagonisme assolit, en part, gràcies a què en els darrers cinc anys les sèries han anat arraconant del prime time francès altres gèneres com els telefilms i, convé subratllar-ho, amb més de 380 milions d’euros invertits l’any passat en produccions de ficció pel conjunt de les grans cadenes gales.

L’èxit de l’inici de la segona temporada de Merlí demostra que Catalunya sap fer sèries de ficció de gran qualitat i molt ben connectades al públic, en una nova demostració que l’aliança público-privada (TV3-producció independent) ha estat, és i serà una fórmula imprescindible per al nostre sector audiovisual i per al mateix espai nacional de comunicació. Però també ens obre la porta a altres reflexions que són urgents de plantejar, de les quals caldria extreure’n decidides actuacions.

Que les series són la punta de llança de la producció destinada a la TV i les noves plataformes audiovisuals és un fet incontestable. Se’n fan més que mai –enguany es calculen unes 450 produïdes només als EUA– i guanyen un protagonisme creixent en el consum de continguts per a les pantalles, especialment en les generacions més joves que ja han saltat fa dies les antigues barreres de les emissions televisives territorials. El negoci de l’audiovisual creix, sí, però es multiplica l’oferta i els canals d’accés, amb unes noves generacions en què la primera pantalla ja no és –o no és sovint– la del menjador. La competència a les produccions nacionals t’arriba directament i des de tot el món.

És un escenari on les grans televisions han de posicionar-se el millor possible amb produccions pròpies, invertint en el R+D+I de la seva futura oferta i mirant encara més a l’exterior per aconseguir quadrar els números d’unes produccions inevitablement costoses. Tot per mantenir la seva presència al duríssim mercat de les audiències.

A França han decidit posar en marxa un gran festival internacional dedicat específicament a les sèries, amb la voluntat d’arribar a ser l’homònim del festival de Canes respecte el cinema. Un gran esdeveniment previst per a l’any vinent on la creació d’un veritable mercat europeu de les sèries i dinamitzar la coproducció internacional seran dos dels seus objectius bàsics, així com propiciar la creació d’un fons europeu destinat específicament al desenvolupament de projectes de sèries. Un fons que complementaria al que ja tenen ells de fa anys –el FAIA– per finançar la innovació en la primera i transcendental etapa de qualsevol producció de ficció: el guió.

Tenim indústria –tocada per molts factors però ben dinàmica–, tenim molt de talent i grans professionals, però el nostre sector audiovisual continua sense passar amb nota en dos factors claus per a la consecució dels recursos suficients per fer-lo créixer i poder fer més competitiva la pròpia oferta televisiva: ser organitzadors d’un gran esdeveniment d’impacte a l’exterior i que les coproduccions internacionals comencin a esdevenir un fet normal. Que per facilitar-ho cal un suport institucional? D’això a França ho han tingut sempre molt clar i per això hi aboquen molts diners. Uns diners que no són cap subvenció a fons perdut, sinó unes inversions que tenen un alt retorn industrial, econòmic i cultural.

No seria mala cosa pensar en estrènyer les relacions amb la indústria audiovisual francesa en projectes comuns... i amb les mateixes organitzacions públiques que li donen suport, que no són ni poques ni petites. Aquest futur festival podria ser una finestra d’oportunitat internacional per al nostre sector, si hi fem alguna cosa estratègicament parlant. A veure si quan algú torna a esmentar el projecte que Catalunya (la del sud dels Pirineus) formi part de la francofonia, s’acaben les “brometes” dels indocumentats de torn i ens hi podem posar seriosament; un cop superat el boicot que ens hi fa l’Estat del qual, encara, en formem part.

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Preacord per a l'equiparació salarial de Catalunya Ràdio amb TV3

La històrica reclamació de la plantilla de Catalunya Ràdio per equiparar-se salarial i [...]

Enderrock llança una revista digital per a les Balears

El Grup Enderrock ha posat en marxa una edició de la revista digital musical EDR específica [...]

Convocat el Premi Ramon Barnils d'investigació, que incorpora una categoria per a mitjans locals

El Grup Barnils ha obert la convocatòria d'una nova edició del Premi Ramon Barnils de [...]

La CVMC dona el vistiplau a una plantilla inicial de 500 treballadors

La Corporació Valenciana de Mitjans de Comunicació comptarà amb una plantilla inicial de 500 [...]

La revista Tiempo es renova pels 35 anys

El setmanari Tiempo de Grupo Zeta celebra el seu 35è aniversari amb la publicació d'un número [...]

Els treballadors d'estudis d'IB3 congelen les aturades

Els treballadors del servei d'explotació de platós i exteriors d'IB3, subcontractats a través [...]

La CCMA proposa crear un canal per internet compartit entre IB3, À. i TV3

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals proposarà a l'Ens Públic de Radiotelevisió de [...]

La patronal de les ràdios privades commemora els 25 anys de la seva creació

L'Associació Catalana de Ràdio (ACR) ha commemorat el seu 25è aniversari al Món Sant Benet, a [...]

eldiario.es encadena quatre anys amb beneficis

L'editora d'eldiario.es ha tancat el 2016 amb un benefici net de 340.030 euros, un increment [...]

APG i SPC donen suport als treballadors de Diari de Vilanova

L'Associació de Periodistes del Garraf i el Sindicat de Periodistes de Catalunya han mostrat [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.