comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 26 Setembre 2016 a les 09:35

Fa pocs dies se celebrava a Biarritz Le Rendez Vous de TV France International. Una activitat comercial magníficament organitzada, que cada any convoca televisions, distribuïdors i noves plataformes digitals de tot el món interessades en les noves produccions audiovisuals dels nostres veïns del nord. Amb aquestes i altres accions, les vendes internacionals han assolit xifres rècord, i en els darrers anys les sèries de ficció ja rivalitzen en facturació amb els gèneres de l’animació i els documentals, en els quals França sempre ha estat un referent. Un protagonisme assolit, en part, gràcies a què en els darrers cinc anys les sèries han anat arraconant del prime time francès altres gèneres com els telefilms i, convé subratllar-ho, amb més de 380 milions d’euros invertits l’any passat en produccions de ficció pel conjunt de les grans cadenes gales.

L’èxit de l’inici de la segona temporada de Merlí demostra que Catalunya sap fer sèries de ficció de gran qualitat i molt ben connectades al públic, en una nova demostració que l’aliança público-privada (TV3-producció independent) ha estat, és i serà una fórmula imprescindible per al nostre sector audiovisual i per al mateix espai nacional de comunicació. Però també ens obre la porta a altres reflexions que són urgents de plantejar, de les quals caldria extreure’n decidides actuacions.

Que les series són la punta de llança de la producció destinada a la TV i les noves plataformes audiovisuals és un fet incontestable. Se’n fan més que mai –enguany es calculen unes 450 produïdes només als EUA– i guanyen un protagonisme creixent en el consum de continguts per a les pantalles, especialment en les generacions més joves que ja han saltat fa dies les antigues barreres de les emissions televisives territorials. El negoci de l’audiovisual creix, sí, però es multiplica l’oferta i els canals d’accés, amb unes noves generacions en què la primera pantalla ja no és –o no és sovint– la del menjador. La competència a les produccions nacionals t’arriba directament i des de tot el món.

És un escenari on les grans televisions han de posicionar-se el millor possible amb produccions pròpies, invertint en el R+D+I de la seva futura oferta i mirant encara més a l’exterior per aconseguir quadrar els números d’unes produccions inevitablement costoses. Tot per mantenir la seva presència al duríssim mercat de les audiències.

A França han decidit posar en marxa un gran festival internacional dedicat específicament a les sèries, amb la voluntat d’arribar a ser l’homònim del festival de Canes respecte el cinema. Un gran esdeveniment previst per a l’any vinent on la creació d’un veritable mercat europeu de les sèries i dinamitzar la coproducció internacional seran dos dels seus objectius bàsics, així com propiciar la creació d’un fons europeu destinat específicament al desenvolupament de projectes de sèries. Un fons que complementaria al que ja tenen ells de fa anys –el FAIA– per finançar la innovació en la primera i transcendental etapa de qualsevol producció de ficció: el guió.

Tenim indústria –tocada per molts factors però ben dinàmica–, tenim molt de talent i grans professionals, però el nostre sector audiovisual continua sense passar amb nota en dos factors claus per a la consecució dels recursos suficients per fer-lo créixer i poder fer més competitiva la pròpia oferta televisiva: ser organitzadors d’un gran esdeveniment d’impacte a l’exterior i que les coproduccions internacionals comencin a esdevenir un fet normal. Que per facilitar-ho cal un suport institucional? D’això a França ho han tingut sempre molt clar i per això hi aboquen molts diners. Uns diners que no són cap subvenció a fons perdut, sinó unes inversions que tenen un alt retorn industrial, econòmic i cultural.

No seria mala cosa pensar en estrènyer les relacions amb la indústria audiovisual francesa en projectes comuns... i amb les mateixes organitzacions públiques que li donen suport, que no són ni poques ni petites. Aquest futur festival podria ser una finestra d’oportunitat internacional per al nostre sector, si hi fem alguna cosa estratègicament parlant. A veure si quan algú torna a esmentar el projecte que Catalunya (la del sud dels Pirineus) formi part de la francofonia, s’acaben les “brometes” dels indocumentats de torn i ens hi podem posar seriosament; un cop superat el boicot que ens hi fa l’Estat del qual, encara, en formem part.

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Sanchis vol donar més agilitat al 'mamut' de TV3

En les primeres declaracions com a nou director de TV3, Vicent Sanchis ja va apuntar que un [...]

La residència Faber ofereix una estada a professionals per desenvolupar projectes periodístics

La residència interdisciplinària Faber d'Olot ha obert una convocatòria per realitzar una [...]

El Servei Meteorològic de Catalunya premia la tasca d''El Temps' de TV3

El Servei Meteorològic de Catalunya ha guardonat Televisió de Catalunya "en reconeixement a [...]

L'auge dels videojocs protagonitza les jornades tecnològiques del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya organitza el proper dimarts la novena sessió de les [...]

Heraldo negocia la compra de Lainformación.com

El grup Henneo, el nou nom que el grup Heraldo va adoptar al setembre, negocia la compra del [...]

Acció Cultural reclama la reciprocitat de TV i ràdios en llengua pròpia

Amb motiu de la diada del 25 d'abril, Acció Cultural del País Valencià ha decidit recuperar [...]

Prisa es proposa créixer en el sector dels mitjans quan vengui Santillana

El grup Prisa no es planteja "en cap cas" realitzar més desinversions un cop culmini el [...]

L'ICEC convoca subvencions a produccions audiovisuals per a TV

L'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha obert la convocatòria de dues línies [...]

TVE Catalunya i Ràdio 4 col·laboren en un programa de música en directe

RTVE estrena Músics, un programa de música en directe elaborat conjuntament per TVE Catalunya [...]

Minoria Absoluta estrena una plataforma de continguts per a les xarxes

El consum de vídeos curts a les xarxes segueix creixent, especialment entre el públic més [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.