comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació | Actualitzat el 17 Octubre 2016 a les 11:59

Trobar camins per aconseguir que la qualitat sigui el distintiu pel que fa a les informacions referides als drets de les dones segueix sent una assignatura pendent, que sembla resistir-se a ser aprovada.

Darrerament hem viscut exemples d’aquestes males pràctiques que sobretot s’han esplaiat en temes tant punyents com són els assassinats masclistes i les agressions sexuals, tot decantant els tractaments cap a l’espectacularització i renunciant, de facto, a la sensibilització i prevenció que haurien de buscar construir.

L’interès morbós en mostrar el dolor dels familiars, com va succeir en la informació sobre la dona assassinada a Esplugues de Llobregat el 15 de setembre; la reconstrucció dels escenaris en què s’han produït els fets i la delectació en plantejar la pregunta sobre què és el que va fer la nena per provocar l’agressió en el cas de l’institut de Mallorca; l’interès en buscar les incongruències en les declaracions de la noia violada en el seguiment del judici pel cas dels Sanfermines; són pràctiques que tenen relació amb unes pautes informatives que no paren compte en el conjunt de recomanacions que organismes oficials, entitats i plataformes han elaborat per tal d’encarar la informació de forma respectuosa i útil.

Útil vol dir que sigui una informació posicionada de forma inqüestionable respecte al que són els fets en si mateixos, sense cap mena de dubte ni matís: un delicte. Tot respectant la presumpció d’innocència dels qui estan sota sospita, cal trencar la tendència que fa que el que en termes jurídics es coneix com a càrrega de la prova segueixi, mediàticament parlant, a la teulada de les dones que han viscut situacions d’agressió o violència.

D’altra part, l’absència de radicalitat expositiva respecte als fets provoca indirectament la seva minimització i un minorament en la percepció de gravetat dels esdeveniments. Per tant, el menysteniment de la paraula de les dones que denuncien i la reiterada espectacularització de les violències masclistes minen la percepció de delicte dels fets i, de facto, provoquen una tolerància inadmissible.

Mentre es perd el temps informatiu amb recreacions visuals dels successos, amb l’intent de capturar el dolor dels familiars, amb preguntes adreçades a fonts o testimonis que no tenen cap formació o autoritat per opinar sobre els fets, amb la rèplica d’imatges d’altres moments o situacions similars, es perden, alhora, oportunitats de fer informació que permeti construir la desitjada tolerància zero.

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i CST produiran continguts per detectar conductes de risc dels menors davant les pantalles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el Consorci Sanitari de Terrassa han signat un [...]

Sindicats i direcció d'El Periódico acorden 135 baixes

El comitè d'empresa d'El Periódico i la direcció del Grupo Zeta han tancat un acord per a [...]

À Punt estrena Consell de la Ciutadania

El passat dilluns es va constituir el Consell de la Ciutadania d'À Punt Mèdia, l'òrgan [...]

TV3HD abandona el MUX de Godó i es trasllada al de la CCMA

El canal TV3HD s'ha incorporat al múltiplex de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals [...]

El CAC convoca els premis a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 30a edició dels [...]

La URV i Repsol renoven la Càtedra d'Excel·lència en Comunicació

La Universitat Rovira i Virgili i Repsol han renovat el conveni de col·laboració que ambdues [...]

OJD llança un servei per auditar les campanyes de publicitat exterior digital

L'empresa auditora Introl ha posat en marxa el servei de certificació de campanyes [...]

infoLibre s'apropa als beneficis

L'editora d'infoLibre va reduint les pèrdues any rere any. El 2017 ha tancat amb un resultat [...]

Los 40 recupera el lideratge de la ràdio musical

Los 40 torna a ser l'emissora musical més escoltada a Catalunya, trencant gairebé tres anys [...]

Rècords de RAC1 i 'El matí de Catalunya Ràdio' a l'EGM

La primera onada de 2018 de l'Estudi General de Mitjans certifica el bon moment de la ràdio [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.