El vespre de dimecres passat, 12 d’octubre, una llevantada va provocar el caos a diverses poblacions del Maresme. A 2/4 de 8 del vespre, Catalunya Informació es va desconnectar de l’antena conjunta amb Catalunya Ràdio, que en aquell moment i fins a les 8 del vespre oferia informació esportiva. Per Catalunya Informació, doncs, es va fer en directe una primera entrevista amb el responsable de Protecció Civil que tenia dades de la llevantada –aleshores només es tenia constància d’una desena de sortides dels bombers– i, a continuació, es va oferir informació de servei de trànsit i méteo. 

En només 20 minuts, mentre a l’emissora els serveis informatius es començaven a activar per les notícies i trucades que arribaven des de la mateixa comarca, aquella primera dada de Protecció Civil de deu sortides va passar a 200. Catalunya Informació en va informar puntualment fins a les 9 del vespre. Entre les 8 i les 9 del vespre, Catalunya Ràdio emetia el programa d’Albert Puig Delicatessen, enregistrat. De fet, la programació de l’emissora generalista, un dia festiu com dimecres, anava enregistrada de les 8 del vespre a les 11 de la nit. La direcció de l’emissora, en coordinació amb els serveis informatius –aquell dia comandats per Joan Trias–, que anaven rebent noves dades que indicaven que l’emergència era rellevant al Maresme, va decidir “aixecar” la programació enregistrada, de tal manera que a les 9 del vespre Catalunya Ràdio va començar un programa especial conduït per Kílian Sebrià, acompanyat a l’estudi de Maria Núria Revetlle, amb la participació dels periodistes Manel LabordaSergi RocaTeresa SalasNúria OriolCarles PruneraAlbert Manyà, amb els tècnics de so Ricard Portal i Oriol FidalgoImma Matas i Susanna Ortega a la producció, i Júlia Aparicio al control central.

Ja en directe, i sacrificats els programes enregistrats 4 gats d’El suplement de Catalunya Ràdio i Spin doctors, el programa especial va donar veu als oients afectats de la comarca, va donar entrada a Francesc Mauri, que va donar en primícia una dada rellevant –les precipitacions suposaven el rècord històric de la comarca–, i Cèlia Quintana, que amb una precisió suïssa indicava les incidències a la xarxa viària.

En situacions d’emergència com les viscudes aquell vespre al Maresme, méteo i trànsit són informacions vitals per donar a la ciutadania elements que l’ajudin a prendre decisions i evitar afectacions o tragèdies. La ràdio és un mitjà de comunicació que, en situacions excepcionals com aquesta, reforça enormement la seva utilitat i el compromís de servei públic. Mentre els pàrquings i domicilis dels municipis més castigats per la pluja “amazònica” –en expressió de Francesc Mauri– s’anaven inundant, alguns clients es quedaven sense subministrament elèctric. No funcionava la televisió, i una part dels afectats tenien el transistor i el mòbil per informar-se. És per això que, des del primer moment, l’aplicació mòbil de Catalunya Ràdio va alertar de l’inici del programa especial, poc abans de les 9, i al llarg del vespre anava destacant les informacions més importants.

La feina de Ferran Auberni i del conjunt de la redacció amb les xarxes socials va ser molt útil, per anar compartint informació de servei i fomentant la participació dels oients-usuaris, que aportaven vídeos i fotografies de la catàstrofe. Un repàs del timeline del Twitter de l’emissora i dels comptes de Catalunya Informació, així com d’alguns professionals de la casa, serveix per comprovar el vertigen informatiu, i com una llevantada que a quarts de 8 podia semblar fins i tot habitual s’anava convertint en un comportament meteorològic excepcional amb un resultat tràgic. Catalunya Ràdio va ser el primer mitjà a donar la notícia que un veí de la comarca havia perdut la vida, víctima de la rierada a Vilassar de Mar, poc abans de les 10 del vespre. Encara no hi havia confirmació oficial, però Catalunya Ràdio tenia al peu del canó, en el terreny, una periodista dels serveis informatius, Marta Bellés, que anava entrant en directe a l’antena i anava compartint fotografies i noves dades a Twitter. En situacions d’emergència com aquesta, Twitter no només serveix per comunicar als seguidors propis i als dels comptes que fan retuit, sinó que a la redacció s’usa com una via de comunicació directa amb el professional que és in situ en unes condicions de treball sovint heroiques. 

L’alcalde de Vilassar de Mar, Damià del Clot, i el conseller d’Interior, Jordi Jané, van entrar en directe per Catalunya Ràdio i Catalunya Informació (ja en emissió conjunta) responent a les preguntes de Kílian Sebrià i Maria Núria Revetlle, poc després de les 11 de la nit. Interior havia confirmat oficialment la mort d’un veí al final de la riera de Cabrils, a Vilassar de Mar. L’alcalde va explicar l’excepcionalitat de la jornada i va poder utilitzar –en el millor sentit de l’expressió– la ràdio pública del país, que es mostrava àgil en la reacció, compromesa amb el servei públic i pròxima pels testimonis que anava recollint i per la contribució en directe i des del lloc del rescat de la víctima per part de Marta Bellés, una professional de la casa que aquell matí havia estat de guàrdia a l’emissora però que al vespre va decidir anar a Vilassar de Mar per iniciativa pròpia. 

Quan les últimes setmanes i mesos diem que #CatRàdioEsMou ens referim a això. A una voluntat interna col·lectiva de tornar a ser el que Catalunya Ràdio havia estat, i tornar-ho a ser pel moviment –sent físicament al territori– i per la capacitat de tornar a connectar amb les inquietuds i necessitats de l’audiència. Dimecres va ser, com ho havia estat en altres ocasions com les nevades –feina que va ser premiada amb un Ondas–, una demostració que #CatRàdioEsMou i que l’agilitat per “aixecar” programació i disposar de tots els canals possibles –antena, web, app i xarxes socials– apropa l’emissora a la ciutadania. 

El programa especial es va allargar fins a 2/4 de 12 de la nit, de tal manera que també es va suprimir la primera mitja hora del programa esportiu El club de la mitjanit, que s’emet conjuntament per Catalunya Ràdio i Esport3. Francesc Garriga va donar la benvinguda als oients de ràdio a 2/4 de 12. S’acabava un desplegament especial de tres hores i mitja. La direcció va felicitar la majoria de treballadors que dimecres van respondre i ho van fer excel·lentment. “Moltes gràcies. Un missatge molt encoratjador i il·lusionant per aquesta feina que tant ens agrada i per la vocació de servei públic!”, responia un dels periodistes implicats.

Saül Gordillo. Director de Catalunya Ràdio. 

Article publicat al blog En sintonia.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram