comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 27 Octubre 2016 a les 09:37

El recent anunci del grup Mediaset de no participar en l’obligada ampliació de capital de 8tv per fer front a les seves pèrdues econòmiques, és un avís de primer ordre que el mercat televisiu a Catalunya té unes limitacions que, ara per ara, només permeten poder tenir un únic grup audiovisual potent propi. Un d’únic i no pas un de públic i un altre de privat, com alguns van pronosticar fa una dècada llarga. Un grup que, amb una estratègia guanyadora i uns recursos suficients, en liderés les audiències. Els mateixos intents fracassats de 8tv a l’hora de programar continguts propis amb l’estil de Telecinco, demostren com no hi ha espai per a dues ofertes competitives davant del que ens arriba de fora cada dia.

El lideratge d’audiències mantingut per TV3, tot i el descens continuat d’aquests darrers anys, amaga una crua realitat. Perquè el que acaba comptant més en un tema tan crucial com és l’accés a les grans campanyes publicitàries, és l’audiència que pot oferir tot un grup televisiu a partir de la suma de les seves cadenes. I aquí és on Mediaset o Atresmedia guanyen de llarg a la CCMA a Catalunya, amb unes diferències de share d’uns deu punts o, per dir-ho més gràficament, cadascun dels grups privats espanyols tenen unes dues terceres parts més d’audiència que el total de canals de la Corpo.

I el cas és que el mercat televisiu català no és pas petit. El duopoli televisiu privat espanyol fa un gran negoci del seu lideratge a tot l’actual Estat espanyol, quedant-se més del 85% del pastís publicitari. Més de 1.800 milions d’euros que, si calculem que al voltant d’un 20% correspon a la part catalana –per població i renda–, voldria dir que hi ha uns 360 milions d’euros que ens marxen de les mans. Prop de 400 milions dels quals només una petita part ens acaba retornant al nostre sector audiovisual a partir dels programes i els films emesos per aquestes televisions realitzats per productores catalanes.

Per això, és un error estratègic quedar-nos limitats amb el discurs genèric del servei públic televisiu, complementat ara amb el del digital first. Podria servir per a altres països i realitats, però no per a la nostra. El català només té una gran televisió al darrere –amb tot el respecte per a l’important paper de la resta– i aquesta hauria de liderar, obligadament, les audiències al nostre país. No hi ha alternativa. És un objectiu lingüístic i cultural, sí, però també de solidesa de l’espai nacional de comunicació i les nostres indústries culturals, i per tant de país. Un objectiu de primer ordre.

No és pas suficient que s’aposti pels continguts digitals per ser presents a totes les pantalles, plataformes i xarxes socials amb ofertes específiques. Perquè no és que això sigui necessari, sinó que avui és imprescindible. El lideratge no és assolible des de la primacia absoluta dels continguts informatius, sinó amb una potent combinació de programes d’entreteniment (siguin de producció interna, coproducció, producció associada... o aliena) on de forma destacada l’oferta de ficció en sigui una oferta guanyadora. Merlí no pot ser un fenomen tan exitós com aïllat, ja que l’atracció de les sèries de ficció és un factor determinant del share de les cadenes i dels consums audiovisuals a la xarxa, juntament amb els grans esdeveniments esportius en directe. I va a més. Aquí i arreu.

Fa uns mesos vaig analitzar la delicada situació de l’oferta televisiva en català adreçada a les noves generacions, indicant la importància de destinar-hi molts més recursos i talent com a inversió de present i de futur. És magnífica la festa anual dels Súpers, però caldria guanyar la batalla de l’audiència infantil i juvenil els 365 dies de l’any i, pels motius que vaig exposar-hi, això ara no és possible.

Moltes coses han canviat des del naixement de TV3, començant pel fet que va iniciar les emissions amb una ciutadania que només tenia a disposició els dos canals de RTVE. Però en aquells moments TV3 sortí a escena amb l’objectiu clarament definit d’assolir grans audiències i poder esdevenir líder a Catalunya. Al costat d’uns TN inspirats en les grans cadenes internacionals, la sèrie Dallas va disparar el share de la cadena. Back to basics?

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

'La Marató' recapta 7.215.676 euros

La 26a edició de La Marató de TV3, dedicada a les malalties infeccioses, va acomiadar la [...]

puntCAT inicia nova etapa amb Carles Salvadó com a president

Després d'uns mesos de provisionalitat, la Fundació puntCAT endega una nova etapa sota la [...]

Antonio Ruiz serà el nou director general de Discovery Iberia

Discovery Communications ha designat Antonio Ruiz com a nou director general per a Espanya i [...]

Un estudi analitza l'impacte de les revistes mèdiques als diaris

Un estudi analitza el ressò mediàtic que tenen les quatre principals revistes mèdiques en la [...]

La renovació de la presidència i el consell de RTVE no serà per concurs

La modificació de la Llei de RTVE aprovada al setembre preveia que es pogués renovar la [...]

Michael Robinson guanya el Premi Vázquez Montalbán de periodisme esportiu

El comunicador i exfutbolista Michael Robinson ha estat distingit amb la 12a edició del Premi [...]

Rebuig a l'intent de control polític dels mitjans amb l'excusa de les 'fake news'

Diverses organitzacions i mitjans estatals han impulsat un manifest en defensa de la [...]

Terribas respon a la Junta Electoral recitant 'Cyrano de Bergerac'

Mònica Terribas ha recorregut a Cyrano de Bergerac per respondre als expedients sancionadors [...]

Els informatius de TV3 i Catalunya Ràdio guanyen el Premi Muriel Casals de Comunicació

Les redaccions dels serveis informatius de TV3 i Catalunya Ràdio han estat distingides amb la [...]

La Junta Electoral obre expedient a Catalunya Ràdio pels editorials de Terribas

La Junta Electoral Central ha ordenat a la de Barcelona que obri sengles expedients [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.