comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 13 Febrer 2017 a les 12:03

Fa unes poques setmanes, un directiu d'una plataforma de VOD afirmava, més o menys literalment, que "igual que la televisió havia estat la mort de la ràdio, les plataformes de vídeo a internet faran desaparèixer la TV". Que Santa Llúcia li conservi la vista! Sense entrar a debatre la segona afirmació, la primera és ben lluny de ser certa. La ràdio no només continua sent un mitjà de referència per a totes les edats, sinó que ha trobat en les noves plataformes digitals un potent aliat per fidelitzar els seus oients i per estendre's més enllà de les ones hertzianes. Avui que la ràdio celebra el seu dia mundial, no ha de sorprendre ningú que moltes emissores ho plantegin com una gran jornada de celebració, compartida amb la seva múltiple i variada audiència. Una íntima interconnexió entre mitjà i ciutadania que dóna tot el sentit al lema que la UNESCO n'ha decidit per al 2017: "la ràdio ets tu".

La vitalitat de la ràdio a Catalunya és un dels millors exemples de com sumant pressupostos suficients amb talent i una estratègia adequada, l'oferta mediàtica en català pot ser guanyadora. Guanyadora en qualsevol de les seves propostes, tant a la ràdio generalista com a la radiofórmula; passant per emissores especialitzades, des de la música clàssica als informatius 24 h. La llarga tradició de la ràdio al nostre país –només dos anys després que s'iniciessin les emissions de la BBC i un any més tard que a Alemanya– ha tingut continuïtat des de la dècada dels 80 amb unes programacions que han sabut combinar rigor, proximitat amb la societat i permanent renovació de propostes i de llenguatges.

No cal aquí recordar el ja llarg historial de bons resultats dels EGM, però sí assenyalar alguns exemples de l'èxit en la continua evolució en la connexió i interactivitat entre audiència i emissores. Una evolució que va començar amb les participacions de públic als estudis, amb les primeres connexions en directe des del carrer, i que continuà amb l'entrada de les trucades telefòniques dels oients a l'estudi, i que ara és possible per moltes i diverses vies online.

Un d'aquests exemples és l'esforç per oferir unes aplicacions als mòbils (les app) cada cop més versàtils i que aporten molt de valor afegit a l'estricta experiència radiofònica en directe: streamings, eines de participació, recomanacions de continguts emesos, subscripcions a podcasts... Al nostre país, totes les principals emissores en disposen d'una amb bones prestacions, però cal destacar la recent renovació de la de Catalunya Ràdio, que esdevindrà una plataforma òptima per a la difusió de la programació exclusiva online que la ràdio nacional està tot just preparant.

L'altre exemple seria la seva presència a les xarxes socials. Amb centenars de milers de seguidors a les dues principals xarxes, s'evidencia clarament com a les ràdios generalistes Twitter és la xarxa preferida –com ho demostren les grans xifres de RAC1 i Catalunya Ràdio i les dels comptes específics dels seus programes més emblemàtics– mentre que a la radiofórmula és Facebook la xarxa referent per construir, consolidar i fer créixer una comunitat d'oients que comparteixen quelcom més que uns gustos musicals. Els més de 557.000 seguidors de la pàgina de Flaix FM així testimonia l'encert d'aquesta aposta per Facebook.

Sí, la ràdio en tota la seva extensió crea poderoses xarxes de relacions entre persones. Com afirma la directora general de la UNESCO, Irina Bokona, amb motiu d'aquest dia mundial, "la ràdio pot seguir impulsant els drets humans, la igualtat de gènere, el diàleg i la pau". Per molts anys! 

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Sanchis vol donar més agilitat al 'mamut' de TV3

En les primeres declaracions com a nou director de TV3, Vicent Sanchis ja va apuntar que un [...]

La residència Faber ofereix una estada a professionals per desenvolupar projectes periodístics

La residència interdisciplinària Faber d'Olot ha obert una convocatòria per realitzar una [...]

El Servei Meteorològic de Catalunya premia la tasca d''El Temps' de TV3

El Servei Meteorològic de Catalunya ha guardonat Televisió de Catalunya "en reconeixement a [...]

L'auge dels videojocs protagonitza les jornades tecnològiques del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya organitza el proper dimarts la novena sessió de les [...]

Heraldo negocia la compra de Lainformación.com

El grup Henneo, el nou nom que el grup Heraldo va adoptar al setembre, negocia la compra del [...]

Acció Cultural reclama la reciprocitat de TV i ràdios en llengua pròpia

Amb motiu de la diada del 25 d'abril, Acció Cultural del País Valencià ha decidit recuperar [...]

Prisa es proposa créixer en el sector dels mitjans quan vengui Santillana

El grup Prisa no es planteja "en cap cas" realitzar més desinversions un cop culmini el [...]

L'ICEC convoca subvencions a produccions audiovisuals per a TV

L'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha obert la convocatòria de dues línies [...]

TVE Catalunya i Ràdio 4 col·laboren en un programa de música en directe

RTVE estrena Músics, un programa de música en directe elaborat conjuntament per TVE Catalunya [...]

Minoria Absoluta estrena una plataforma de continguts per a les xarxes

El consum de vídeos curts a les xarxes segueix creixent, especialment entre el públic més [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.