comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 13 Febrer 2017 a les 12:03

Fa unes poques setmanes, un directiu d'una plataforma de VOD afirmava, més o menys literalment, que "igual que la televisió havia estat la mort de la ràdio, les plataformes de vídeo a internet faran desaparèixer la TV". Que Santa Llúcia li conservi la vista! Sense entrar a debatre la segona afirmació, la primera és ben lluny de ser certa. La ràdio no només continua sent un mitjà de referència per a totes les edats, sinó que ha trobat en les noves plataformes digitals un potent aliat per fidelitzar els seus oients i per estendre's més enllà de les ones hertzianes. Avui que la ràdio celebra el seu dia mundial, no ha de sorprendre ningú que moltes emissores ho plantegin com una gran jornada de celebració, compartida amb la seva múltiple i variada audiència. Una íntima interconnexió entre mitjà i ciutadania que dóna tot el sentit al lema que la UNESCO n'ha decidit per al 2017: "la ràdio ets tu".

La vitalitat de la ràdio a Catalunya és un dels millors exemples de com sumant pressupostos suficients amb talent i una estratègia adequada, l'oferta mediàtica en català pot ser guanyadora. Guanyadora en qualsevol de les seves propostes, tant a la ràdio generalista com a la radiofórmula; passant per emissores especialitzades, des de la música clàssica als informatius 24 h. La llarga tradició de la ràdio al nostre país –només dos anys després que s'iniciessin les emissions de la BBC i un any més tard que a Alemanya– ha tingut continuïtat des de la dècada dels 80 amb unes programacions que han sabut combinar rigor, proximitat amb la societat i permanent renovació de propostes i de llenguatges.

No cal aquí recordar el ja llarg historial de bons resultats dels EGM, però sí assenyalar alguns exemples de l'èxit en la continua evolució en la connexió i interactivitat entre audiència i emissores. Una evolució que va començar amb les participacions de públic als estudis, amb les primeres connexions en directe des del carrer, i que continuà amb l'entrada de les trucades telefòniques dels oients a l'estudi, i que ara és possible per moltes i diverses vies online.

Un d'aquests exemples és l'esforç per oferir unes aplicacions als mòbils (les app) cada cop més versàtils i que aporten molt de valor afegit a l'estricta experiència radiofònica en directe: streamings, eines de participació, recomanacions de continguts emesos, subscripcions a podcasts... Al nostre país, totes les principals emissores en disposen d'una amb bones prestacions, però cal destacar la recent renovació de la de Catalunya Ràdio, que esdevindrà una plataforma òptima per a la difusió de la programació exclusiva online que la ràdio nacional està tot just preparant.

L'altre exemple seria la seva presència a les xarxes socials. Amb centenars de milers de seguidors a les dues principals xarxes, s'evidencia clarament com a les ràdios generalistes Twitter és la xarxa preferida –com ho demostren les grans xifres de RAC1 i Catalunya Ràdio i les dels comptes específics dels seus programes més emblemàtics– mentre que a la radiofórmula és Facebook la xarxa referent per construir, consolidar i fer créixer una comunitat d'oients que comparteixen quelcom més que uns gustos musicals. Els més de 557.000 seguidors de la pàgina de Flaix FM així testimonia l'encert d'aquesta aposta per Facebook.

Sí, la ràdio en tota la seva extensió crea poderoses xarxes de relacions entre persones. Com afirma la directora general de la UNESCO, Irina Bokona, amb motiu d'aquest dia mundial, "la ràdio pot seguir impulsant els drets humans, la igualtat de gènere, el diàleg i la pau". Per molts anys! 

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El Jornalet celebra 5 anys amb una festa occitana a Barcelona

El diari digital Jornalet, gaseta occitana d'informacions, celebra el seu cinquè aniversari. [...]

Convocat el 34è premi Francisco Cerecedo de periodisme

L'Associació de Periodistes Europeus ha obert la convocatòria de la 34a edició del Premi de [...]

Manuel Campo Vidal rep el premi de periodisme Camilo José Cela

La Fundación Independiente ha distingit Manuel Campo Vidal amb la 20a edició del Premi de [...]

Lavinia reforça els serveis audiovisuals amb Marc Grañena

El grup Lavinia potència Lavinia Services, l'àrea de negoci enfocada als serveis [...]

La UdG acull la 27a conferència de la Societat Catalana de Comunicació

La Universitat de Girona acull aquest divendres la 27a edició de la conferència anual de la [...]

Prisa negocia la venda de Media Capital amb Altice

El grup Prisa necessita desfer-se d'actius per reduir el seu deute amb els bancs. Amb [...]

El PEN Català i el Col·legi de Periodistes col·laboraran en l'organització d'activitats i formació

La presidenta del PEN Català, Carme Arenas, i la degana del Col·legi de Periodistes de [...]

Teyco es fa enrere en la demanda contra Crític

L'empresa Teyco, propietat de la família Sumarroca, ha desistit en la seva demanda contra el [...]

Flaix FM celebra 25 anys amb una exposició que mira al futur

El Palau Robert de Barcelona acull fins al 19 d'octubre l'exposició interactiva Flaix 2042, [...]

'La Riera' s'acomiada amb la seva temporada menys vista

La sèrie de sobretaula de TV3, La Riera, es va acomiadar diumenge amb un capítol que va [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.