comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 28 Febrer 2017 a les 12:39

La notícia de l'elecció d'Empar Marco com a directora de la CVMC –la nova RTVV– és una molt bona notícia per dos fets bàsics: pel seu perfil professional, que aquí no cal recordar, i per ser un pas fonamental per posar fi al llarg i negre parèntesi de desaparició de les emissions de la televisió pública al País Valencià.

Més enllà que la represa de les emissions de Canal 9 servirà, de retruc, per completar la xarxa de reciprocitat en les emissions televisives entre els territoris catalanoparlants de sota dels Pirineus, aquesta obre la porta a (re)pensar col·laboracions estratègiques entre les tres televisions públiques –quatre si es pot comptar amb Andorra TV– tot assumint el gran diferencial pressupostari entre la CCMA i les altres dues, situades entre els 55 i els 32 milions d'euros, tot comptant els seus respectius serveis radiofònics.

I és també una oportunitat per plantejar coproduccions que reforcin els vincles entre les empreses de producció independent catalanes, valencianes i illenques de la mà de les respectives televisions públiques. Durant molts anys, una absurda obsessió de les direccions de RTVV impedia que es poguessin fer telefilms o minisèries amb TV3, ja que la llengua de la versió original havia de ser l'espanyol... i no pas el valencià/català. Una estúpida política contra la unitat lingüística com la que impulsà l'altre Govern del PP, el de de les Illes, quan impedí l'ús ben normal dels doblatges de pel·lícules i sèries al català a IB3, sota la falsa excusa que ja es doblarien algun dia en versions "balears"... cosa que significà que s'emetessin totes en la versió en castellà durant anys i panys.

Una aliança estratègica com aquesta –apuntada al Llibre blanc de l'audiovisual de Catalunya i anteriorment pel president de la CCMA, Brauli Duart– afavoriria projectes compartits que comptarien ja d'entrada amb una economia d'escala superior a la de qualsevol de les tres televisions per separat. En aquest cas, sumar podria dir multiplicar.

Juntament amb el seu paper compartit de productors de continguts, ja siguin de ficció, entreteniment o informatius, les tres corporacions audiovisuals tenen altres reptes en què les sinergies poden ser altament positives, tot respectant la independència de cadascuna: la difusió dels seus continguts a la xarxa, per posar-lo a disposició de tothom, a tot arreu i en qualsevol pantalla connectada; i també esdevenir una potent plataforma de promoció, de comercialització de les nostres produccions audiovisuals i de captació de futurs coproductors a nivell internacional. No oblidem que un dels elements que ajuda molt en la comercialització exterior d'un documental –per exemple– és que compti amb el compromís d'emissió per part d'una televisió d'un altre territori. Les televisions poden ser unes grans ambaixadores de la producció audiovisual dels seus respectius països, com fan magníficament bé els francesos o britànics.

Abans que això es posi sobre la taula, ja s'han fet unes primeres passes, com la coproducció entre TV3 i IB3 del futur concurs "No perdis el compàs". Ens caldria anar més enrere per trobar altres bons exemples similars, com va ser l'emissió per TV3 de la sèrie de Canal9 "Autoindefinits", o la col·laboració tecnològica de TV3 en l'arxiu digital dels continguts audiovisuals d'IB3 i la seva gestió des dels serveis informatius.

I si aquesta és una finestra d'oportunitat per al nostre espai nacional de comunicació, que hauríem de saber aprofitar al màxim, n'hi ha qui, des del món de la comunicació, volen tancar-nos altres finestres. De fet, una de ben grossa i que afecta tothom. Però d'això en parlarem al proper article.

Daniel Condeminas i Tejel. Consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Sanchis vol donar més agilitat al 'mamut' de TV3

En les primeres declaracions com a nou director de TV3, Vicent Sanchis ja va apuntar que un [...]

La residència Faber ofereix una estada a professionals per desenvolupar projectes periodístics

La residència interdisciplinària Faber d'Olot ha obert una convocatòria per realitzar una [...]

El Servei Meteorològic de Catalunya premia la tasca d''El Temps' de TV3

El Servei Meteorològic de Catalunya ha guardonat Televisió de Catalunya "en reconeixement a [...]

L'auge dels videojocs protagonitza les jornades tecnològiques del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya organitza el proper dimarts la novena sessió de les [...]

Heraldo negocia la compra de Lainformación.com

El grup Henneo, el nou nom que el grup Heraldo va adoptar al setembre, negocia la compra del [...]

Acció Cultural reclama la reciprocitat de TV i ràdios en llengua pròpia

Amb motiu de la diada del 25 d'abril, Acció Cultural del País Valencià ha decidit recuperar [...]

Prisa es proposa créixer en el sector dels mitjans quan vengui Santillana

El grup Prisa no es planteja "en cap cas" realitzar més desinversions un cop culmini el [...]

L'ICEC convoca subvencions a produccions audiovisuals per a TV

L'Institut Català de les Empreses Culturals (ICEC) ha obert la convocatòria de dues línies [...]

TVE Catalunya i Ràdio 4 col·laboren en un programa de música en directe

RTVE estrena Músics, un programa de música en directe elaborat conjuntament per TVE Catalunya [...]

Minoria Absoluta estrena una plataforma de continguts per a les xarxes

El consum de vídeos curts a les xarxes segueix creixent, especialment entre el públic més [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.