comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Albert Pérez Novell | Actualitzat el 17 Març 2017 a les 12:03

Umberto Eco va dir: "El drama d'internet és que ha promogut al ximple del poble com a portador de la veritat". I jo afegeixo: el sistema educatiu ha creat un receptor molt hàbil amb artefactes TIC, però que no s'assabenta de res.

Abans, en el model industrial de producció de continguts, les capçaleres informatives, encara que només fos per conservar el seu prestigi, procuraven mantenir un cert nivell de veritat en els seus continguts. Tornant a Eco: "No estic segur que internet hagi millorat el periodisme, perquè és més fàcil trobar mentides a internet que en una agència com Reuters".

El fenomen de la desinformació a internet radica en què en aquest mitjà una informació falsa o de baixa qualitat té la mateixa capacitat de fer-se viral que un fet autèntic i informatiu.

Estem assistint a la ruptura del contracte implícit existent entre emissors professionals de la indústria dels mèdia i el públic, fonamentat en una certa ètica sobre la veritat. Encara que, com diu Russell, la visió de la veritat ha d'estar en algun grau contaminada pel dubte; només la idea de veritat ens permet parlar amb sensatesa d'errors i de crítica racional, la discussió a la recerca d'errors per eliminar-los i acostar-nos més a la veritat. La veritat, així, és una idea reguladora, necessària, que inclou el dubte, però no la incredibilitat permanent en què ens hem instal·lat.

El tsunami postindustrial de continguts a què estem sotmesos, vehiculats a través de múltiples canals i plataformes, lluny de promoure una sana comunicació subverteix, no només la veritat, sinó la versemblança de molts dels missatges que circulen. Impregnant a tot el teixit social d'incertesa, i pregnant, per tant, als mèdia clàssics.

Qualsevol comunica i qualsevol menteix amb total impunitat, des del meu cunyat fins a Trump. I el que és pitjor, les joves generacions no descodifiquen gens bé aquests continguts. Un estudi realitzat per experts en psicologia cognitiva de la Universitat de Waterloo, al Canadà, explica que tres de cada quatre joves d'entre 12 i 15 anys, i cinc de cada sis d'entre 8 i 11 anys, no sap distingir entre anuncis de Google i resultats orgànics en una recerca.

Els qui anomenem "nadius digitals", persones que van créixer amb internet i els smartphones, dominen la tecnologia millor que les generacions anteriors, però no semblen assabentar-se molt dels continguts i no tenen criteris per discernir la seva fiabilitat.

La mentida s'ha instaurat com a moneda de canvi en tots els fòrums, per aquest motiu en determinats cercles hipster, cool o simplement beneits es parla de què estem en l'era de la "postveritat", i altres més directes parlen de "mentida news", concepte que, no només és aplicable a les que circulen per internet de procedència desconeguda, sinó a moltes que generen els periodistes en general, i molt principalment, els que treballen per a determinats cercles de poder.

La veritat ha perdut el seu valor d'ús i la mentida ha incrementat el seu valor de canvi, el que afecta directament la llibertat, ja que introdueix la desconfiança i la inseguretat en un aspecte transcendent com és la circulació lliure i segura de la informació.

A aquesta efusió de la falsedat, s'ajunta la inflació de continguts de baixa qualitat, el que coadjuva a empitjorar l'escenari i això no només afecta l'univers noticiable, sinó que incideix en la producció editorial i la qualitat. L'autoedició s'està imposant sense el filtre dels editors professionals. Molta gent fa realitat la dita, d'origen àrab: a la vida cal plantar un arbre, tenir un fill i escriure un llibre, encara que això últim s'ho podrien estalviar.

Albert Pérez Novell. Director de Globalbook.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Neix el digital de proximitat Gavarres 365

Dimarts es va posar en marxa Gavarres 365, una plataforma informativa multimèdia guanyadora [...]

La investigació d'El Periódico sobre el 'cas Maristes' guanya el 5è Premi Josep Maria Planes

La sèrie de reportatges que va destapar els casos de pederàstia a diferents escoles [...]

Els 28ens premis Pica d'Estats guardonen treballs de l'Ara, La 2 i Segre

La Diputació de Lleida va lliurar dissabte passat la 28a edició del Premi Pica d'Estats de [...]

Els treballadors d'estudis d'IB3 inicien un calendari d'aturades

Els treballadors del servei d'explotació de platós i exteriors d'IB3, subcontractats a través [...]

UPF.Ràdio celebra el 10è aniversari

UPF.Ràdio, la primera emissora universitària de l'Estat que va emetre en podcast, fa deu [...]

La Mesa per a la Diversitat premia els programes 'Latituds' i 'Món possible'

La novena edició dels Premis per a la Diversitat en l'Audiovisual han guardonat en la [...]

El Comidista fa el salt a la televisió de la mà de laSexta

laSexta prepara la versió televisiva del portal gastronòmic El Comidista, dirigit per Mikel [...]

Les associacions de periodistes valencians i alacantins lamenten que la CVMC les bandegi

La Unió de Periodistes Valencians i l'Associació de la Premsa d'Alacant han mostrat la seva [...]

El Temps es renova

El setmanari El Temps s'ha renovat tant en paper com al web. La transformació no és només [...]

elMón s'expandeix al Vallès Oriental

La política d'expansió territorial del digital elMón continua. Després d'abastar bona part [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.