Per construir una democràcia de qualitat és imprescindible gaudir d’una pluralitat de mitjans d’informació lliures i solvents que estiguin al servei de les persones i les seves institucions.

L’AMIC aquest 2017 ha fet 20 anys i durant els pròxims anys ens volem aventurar a construir un gran projecte al servei de les empreses editores de mitjans de proximitat geogràfica i especialitzades del nostre país.

En la nostra tercera dècada, l’AMIC vol esdevenir una “plataforma d’innovació empresarial” del sector, que contribueixi a potenciar la indústria dels mitjans d’informació i comunicació del nostre àmbit territorial. Per una raó fonamental, perquè tal com vam imaginar i escriure els editors fundadors en els nostres Estatuts, tot just ara fa 20 anys, volem un país amb una veritable pluralitat de mitjans que, des de la seva solvència econòmica i qualitat de la informació, contribueixin a millorar la qualitat democràtica de la nostra societat i estiguin al servei de les persones i les seves institucions.

Des de l’associació volem actuar com una veritable patronal del sector de mitjans d’informació i comunicació que s’ha marcat tres grans eixos d’actuació prioritaris:

  • Contribuir a millorar la qualitat dels mitjans. Des de l’AMIC oferim als editors associats cada cop més l’accés a eines que faciliten el treball a les redaccions dels mitjans, com és el Banc de Continguts Digital, un Banc d’Imatges Internacional o facilitar l’accés a l’Agència Catalana de Notícies (ACN), entre d’altres.
  • Promoure el rigor empresarial entre els associats. Un bon exemple és l’acord amb OJD el qual ha fet possible que, dels 210 mitjans en llengua catalana auditats per OJD/PGD/OJDInteractiva, més de 170 siguin membres de l’AMIC. A cap altre indret de l’Estat hi ha tants mitjans auditats i que siguin en llengua catalana ho fa encara més rellevant. Aquesta aposta pel rigor impulsada per l’associació es va estenent cap a mitjans de les Illes Balears i el País Valencià.
  • Enfocament cap a la utilitat. Encarem els nostres esforços i recursos al servei dels editors per fomentar la seva professionalització. Des de l’AMIC treballem per esdevenir una veritable central de vendes de publicitat i de generació de nous models d’ingressos per als mitjans. En aquest sentit, en pocs anys hem multiplicat per cinc la nostra capacitat de generar publicitat per als mitjans associats.

A més a més de l’increment d’ingressos per als associats, des de l’associació aquest any hem impulsat un sistema d’avançament del cobrament de la publicitat que permetrà treballar amb una major tranquil·litat financera, alleugerint els problemes de liquiditat que generen les demores de pagament de la publicitat i d’altres ingressos.

De fet, des del vintè aniversari, quan mirem cap al futur, veiem que en una dècada el mapa de mitjans d’informació del nostre territori canviarà molt, ja que s’està produint una revolució tecnològica que modifica ràpidament les formes d’informar-se de la ciutadania. Canvis i revolucions que des de l’AMIC veiem que poden esdevenir per als nostres mitjans associats oportunitats si ho enfoquem bé i les afrontem i conjuntament.

Si realment volem que aquests riscos siguin oportunitats tangibles per als editors, tenim clar que des de l’AMIC ens hem de marcar alguns nous reptes: ajudar els editors de mitjans a experimentar perquè puguin adaptar-se als canvis que venen i poder diversificar la seva oferta de canals informatius; contribuir a fer-los créixer en ingressos i reforçar el lideratge en el seu territori geogràfic o temàtic; i afavorir la creació d’una comunitat de lectors fidels que acompanyin el mitjà.

En aquest sentit, des de fa uns mesos ens hem incorporat a PIMEC per reforçar la nostra vocació professional i poder compartir i aprendre d’experiències de millora empresarial impulsades en altres sectors.

L’AMIC en la seva tercera dècada vol ser una plataforma d’innovació empresarial del sector, amb la voluntat de contribuir a potenciar la indústria dels mitjans d’informació i comunicació del nostre país. Durant els pròxims anys volem contribuir a crear ecosistemes de col·laboració al voltant de la innovació en el sector del periodisme de proximitat; volem ajudar a fer de les microempreses de mitjans, petites empreses, i de les petites empreses, mitjanes, per fer possible que tinguin un major potencial per informar millor als seus lectors.

Ramon Grau. President de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació (AMIC).

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram