comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació | Actualitzat el 06 Juliol 2017 a les 10:23

Des de molts àmbits de la cultura (cineastes, creadores plàstiques, visuals i audiovisuals, periodistes, escriptores, gestores culturals...) s'està demanant un canvi substantiu en les polítiques que emparin allò que es recull en les lleis d'igualtat. Curt i ras, es demana un canvi en els processos de tria i visibilitat dels projectes que incrementin la presència i capacitat d'incidència de les professionals en cada un dels àmbits a què estan vinculades.

A l'altre costat apareixen algunes resistències que posen en dubte l'arbitrarietat i injustícia de molts dels desequilibris, tot considerant que el mercat s'autoregula sol i que la igualtat efectiva, pel que fa a la representació de les professionals, caurà com una fruita madura.
És evident l'empenta de les professionals de tots els àmbits. Una empenta sostinguda per una formació excel·lent, per una presència capil·lar a tots els espais professionals, però també per una falta de reconeixement a escala de competències, salarial i d'oportunitats per impulsar projectes propis que acaba per impedir la consolidació dels trajectes professionals de moltes.

Cal corregir aquesta situació amb els mitjans que les mateixes professionals i molts altres sectors i persones demanen: quotes, punts i plans estratègics, eines que puguin revertir la situació, però cal també un canvi d'òptica per part dels relats que els mitjans de comunicació fan d'aquesta reivindicació i de retruc d'aquesta situació.

Assistim a una "nova fornada" de creadores cada un o dos anys que ens fan sentir esperances, però la recurrència a aquestes frases fan que deixem de posar el focus en les que, passada la "novetat", acaben vivint el fred informatiu sobre els seus projectes i sobre les dificultats que tenen per tirar-los endavant.

Preguntem-nos davant de cada nova fornada què ha sigut de les anteriors, quines facilitats han tingut i quin ha estat el seu "després", i veurem que les frases amb què se saluden les "noves novetats" molt sovint acaben jugant un paper de silenciador davant les dificultats que impedeixen la normalitat professional de les nostres creadores.

Sembla que ara s'estan posant sobre la taula propostes perquè aquesta discriminació pugui revertir i en aquests moments el relat mediàtic hi té un paper clau, si més no, de contribuir a la visibilitat de les nostres productores, escriptores, directores, creadores de les arts visuals, comentaristes i analistes..., que lluiten per treballar cada dia en projectes que, gràcies a elles, són en aquests moments més diversos i plurals. Per això, haurien d'estar acompanyades sempre i no només el primer cop que salten a "escena".

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

L'ICUB i el CPC preservaran la memòria del periodisme

L'Institut de Cultura de Barcelona, mitjançant l'Arxiu Històric, i el Col·legi de Periodistes [...]

Netflix es garanteix l'adquisició preferent del catàleg d'Atresmedia

Netflix i Atresmedia han arribat a un acord pel qual la plataforma over-the-top es garanteix [...]

BSM licita el disseny de campanyes, revista i produccions audiovisuals

Barcelona de Serveis Municipals ha obert el procés de licitació per als serveis de disseny de [...]

El bàsquet català premia Sonia de Alba, Ernest Macià, Luis Mendiola i Garcia Surrallés

La Fundació del Bàsquet Català ha donat a conèixer els guanyadors de la quarta edició dels [...]

El Mapa de la Censura de Mèdia.cat acumula 118 incidències el 2018

Durant la primera meitat de l'any, el Mapa de la Censura de l'observatori Mèdia.cat ha [...]

Antonio Virgili, nou president de la FORTA

El director general de la Radiotelevisió del Principat d'Astúries (RTPA), Antonio Virgili [...]

Andreu Casero guanya el 2n Premi de recerca en models de negoci per a mitjans de proximitat

El projecte Nous formats per al periodisme de proximitat a les xarxes socials d'Andreu Casero [...]

Esplugues licita la inserció publicitària als mitjans

L'Ajuntament d'Esplugues de Llobregat ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei [...]

Abertis ven el 29,9% de Cellnex per 1.489 milions

Tal com estava previst, Abertis ha venut la seva participació a Cellnex Telecom (el 29,9% de [...]

Atresmedia col·loca 171 milions en bons de deute

Atresmedia ha col·leocat una emissió de bons valorada en 200 milions de dòlars (171 milions [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.