comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació | Actualitzat el 06 Juliol 2017 a les 10:23

Des de molts àmbits de la cultura (cineastes, creadores plàstiques, visuals i audiovisuals, periodistes, escriptores, gestores culturals...) s'està demanant un canvi substantiu en les polítiques que emparin allò que es recull en les lleis d'igualtat. Curt i ras, es demana un canvi en els processos de tria i visibilitat dels projectes que incrementin la presència i capacitat d'incidència de les professionals en cada un dels àmbits a què estan vinculades.

A l'altre costat apareixen algunes resistències que posen en dubte l'arbitrarietat i injustícia de molts dels desequilibris, tot considerant que el mercat s'autoregula sol i que la igualtat efectiva, pel que fa a la representació de les professionals, caurà com una fruita madura.
És evident l'empenta de les professionals de tots els àmbits. Una empenta sostinguda per una formació excel·lent, per una presència capil·lar a tots els espais professionals, però també per una falta de reconeixement a escala de competències, salarial i d'oportunitats per impulsar projectes propis que acaba per impedir la consolidació dels trajectes professionals de moltes.

Cal corregir aquesta situació amb els mitjans que les mateixes professionals i molts altres sectors i persones demanen: quotes, punts i plans estratègics, eines que puguin revertir la situació, però cal també un canvi d'òptica per part dels relats que els mitjans de comunicació fan d'aquesta reivindicació i de retruc d'aquesta situació.

Assistim a una "nova fornada" de creadores cada un o dos anys que ens fan sentir esperances, però la recurrència a aquestes frases fan que deixem de posar el focus en les que, passada la "novetat", acaben vivint el fred informatiu sobre els seus projectes i sobre les dificultats que tenen per tirar-los endavant.

Preguntem-nos davant de cada nova fornada què ha sigut de les anteriors, quines facilitats han tingut i quin ha estat el seu "després", i veurem que les frases amb què se saluden les "noves novetats" molt sovint acaben jugant un paper de silenciador davant les dificultats que impedeixen la normalitat professional de les nostres creadores.

Sembla que ara s'estan posant sobre la taula propostes perquè aquesta discriminació pugui revertir i en aquests moments el relat mediàtic hi té un paper clau, si més no, de contribuir a la visibilitat de les nostres productores, escriptores, directores, creadores de les arts visuals, comentaristes i analistes..., que lluiten per treballar cada dia en projectes que, gràcies a elles, són en aquests moments més diversos i plurals. Per això, haurien d'estar acompanyades sempre i no només el primer cop que salten a "escena".

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornen les vagues a TV3, ara per recuperar les 35 h setmanals

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, va [...]

Convocats els 30ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha obert la convocatòria de la 30a edició [...]

Malarrassa redueix la periodicitat a quinzenal

El periòdic gratuït Malarrassa de Terrassa aquest octubre ha passat d'una periodicitat [...]

Prisa i Vocento s'alien en la venda de publicitat programàtica

Els grups Prisa i Vocento han arribat a un acord per crear una plataforma conjunta de venda [...]

Prensa Ibérica ultima el llançament de Neomotor

El proper 26 d'octubre es posarà en marxa Neomotor, un nou mitjà multimèdia de Prensa Ibérica [...]

Entra en vigor la nova instrucció sobre la presència de llengua i cultura catalanes a TV i ràdios

La modificació de la Instrucció general sobre la presència de la llengua i la cultura [...]

La Generalitat treu a licitació la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei de [...]

Els beneficis d'Imagina van créixer un 10,3% el 2017

Imagina Media Audiovisual (matriu de Mediapro) va tancar el 2017 amb un benefici net de [...]

El festival Zoom premia Mercedes Milà, Laura Rosel i 'Polònia'

El Festival Internacional de Ficció Televisiva i Formats Zoom d'Igualada ha començat a [...]

Torrelles de Llobregat licita la gestió integral del butlletí municipal

L'Ajuntament de Torrelles de Llobregat ha obert el procés de licitació per adjudicar els [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.