comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

David Centol | Actualitzat el 21 Juliol 2017 a les 08:20

Hem d'agrair al Sr. Trump que hagi animat els nostres esmorzars quotidians revitalitzant les (oblidades) seccions d'internacional. Perquè els seus meravellosos tuits han estat el millor aliat que ha tingut mai la premsa de paper, la veritat i el valor professional dels periodistes. La postveritat és un terme que fa uns mesos no existia i els fets alternatius un eufemisme de qui exposa la mentida, amb impunitat i sense matisos. Gràcies a Trump hem vist spoilers millorats de House of Cards, una magnífica sèrie malauradament desfasada per la presidència real d'un goril·la de cabaret, feixista i groller però encantador per a milions d'estatunidencs que el van votar i que (encara) no se’n penedeixen. La seva lluita personal contra la premsa "dolenta i mentidera" permet fer funcionar les rotatives dels EUA a tot gas, doblant torns de nit com no s'havia vist des de feia temps.

Si en el context internacional veiem la força de la premsa tradicional en contraposició als tuits, en el nostre petit però fort, convuls però esperançat, país mediterrani acabem de veure la força d'una entrevista en l'impuls de l'agenda política: El Punt Avui marca un gol èpic amb la seva entrevista al conseller Baiget i ens recorda que la influència no està renyida amb la difusió. Certament, no es pot dir que la circulació dels diaris millori, perquè segueix empitjorant, però es manté intacta la tradicional capacitat d'influència del periodisme rigorós.

Sí, els lideratges i les redaccions no es poden mantenir només amb les estructures digitals i, malgrat que la migració sembla inexorable, el format paper conserva una posició singular, tot i ser minoritària. No cal ser més gran, sinó més influent. Un full de ruta que –sempre– passa pel periodisme, en qualsevol dels seus formats. I la immediatesa digital, útil però nerviosa, també hi juga i hi jugarà el seu paper, com a complement, precisament, del paper. El problema és quan ens quedem només amb els tuits nus, pelats, freds i sense més substància que els limitats caràcters que permet l'aplicació vírica. Trump, pioner, ja ens ha advertit de quin món ens podem trobar si no en revertim la dosi. Periodistes: anem per feina!

David Centol, editor de Comunicació 21.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornem el 31 d'agost

Amb motiu de les vacances d'estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

La ràdio: un model d'èxit dels mitjans en català que va a més

En les dinàmiques de les audiències dels mitjans sempre destaca el fet que qui va primer [...]

Fake news, algoritmes i bombolles informatives centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 44 de Quaderns del CAC [...]

La CNMC adverteix els magazins d'Atresmedia i Mediaset pel tractament del 'cas Gabriel'

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha requerit a Atresmedia i Mediaset perquè [...]

Convocat el 12è premi Paco Rabal de periodisme cultural

La Fundació AISGE (Artistes Intèrprets, Societat de Gestió) ha posat en marxa la 12a edició [...]

Rosa Mª Mateo recupera Fran Llorente com a director de projectes i estratègia de RTVE

L'administradora única provisional de RTVE, Rosa María Mateo, ha incorporat a la cúpula [...]

L'ICEC convoca cinc línies de subvencions per al foment de l'audiovisual

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria de cinc línies de [...]

El CAC denega la modificació accionarial d'Olot TV

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denegat l'autorització per a la modificació de [...]

De la ràdio per a tothom a la ràdio personal: el podcast

Si el vídeo viu profunds canvis pel que fa als hàbits de consum, que de mica en mica va [...]

La CCMA licita la creació de produccions audiovisuals de màrqueting

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha obert el procés de licitació del servei de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.