comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Arnau Nadeu | Actualitzat el 26 Juliol 2017 a les 09:05

El diccionari diu que una cosa s'està morint quan està acabant el seu curs, quan està arribant a la seva fi. Però el que no recull el diccionari és que, en l'eternament complicat gremi periodístic, parlar de mort no sempre és ben bé això. De fet, són molts els que, des de fa temps, n'anuncien una que s'entossudeix a no arribar: la del paper. Un suport que sembla haver entrat al món de Màtrix. Mentre alguns ja l'han sentenciat, altres que aspiren a fer un nou diari als Països Catalans –sí, nou, ho han llegit bé– s'hi encomanen com a garantia de prestigi.

Parlo de Jornada, els impulsors del qual expliquen que volen treure un diari en paper i digital, multiplataforma, perquè "a dia d'avui el que encara dona referencialitat i pot fer marcar agenda és el paper". I diuen "encara" perquè creuen que, ara per ara, al digital aquesta "referencialitat" no hi és. Qui continua tenint capacitat d'impactar i d'influir és la premsa impresa. Ells volen arribar a qui llegeix el diari al bar i tenen clar el suport que necessiten.

Valgui aquest apunt d'estricta actualitat com un exemple més de l'estranya mort del paper. Estranya perquè, quan una cosa suposadament està arribant a la seva fi, és realment sorprenent que un grup de gent hi vulgui apostar com a pilar del seu nou projecte. S'han begut l'enteniment? No ho crec. Més aviat fa l'efecte que ho han estudiat bé i que tenen clares les raons d'aquesta decisió. De fet, Mark Thompson, president de The New York Times, deia fa poc que "als diaris de paper els queden deu anys de vida com a mínim", afegint que tampoc el sorprendria que "arribessin a ser vint". També ha perdut el món de vista el president del diari per excel·lència? Repeteixo: no ho crec.

El que crec és que ningú sap quan –ni si– s'acabaran els diaris de paper. Ningú. En canvi, el que sí que sabem els que tenim el privilegi d'escriure-hi cada dia és la credibilitat i la força que segueixen tenint, potser fins i tot in crescendo, en una època de postveritats i fake news que es propaguen fàcilment en el món digital. Els lectors continuen confiant en el que llegeixen a les pàgines impreses d'un diari. Els transmeten més confiança que un link que els arriba a través d'un tuit. I això és el gran tresor del paper.

Zygmunt Bauman, traspassat enguany, parlava d'una societat líquida en un món inestable i mancat de valors duradors. Modestament, crec que el present i el futur del paper passen per seguir aportant una mica de sòlid –mai millor dit– en aquest entorn vacil·lant. No cal pretendre salvar el món ni ser els garants de la democràcia. Amb fer bon periodisme –que avui ja és dir molt–, n'hi ha prou.

Arnau Nadeu, director editorial de la xarxa de periòdics de proximitat Línia.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i Col·legi insten els mitjans a seguir les recomanacions sobre la cobertura d'atemptats

Arran de l'atemptat a Barcelona i Cambrils, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el [...]

Tornem el 31 d’agost

Amb motiu de les vacances d’estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

Educació en comunicació: l'assignatura pendent

"Resulta inconcebible que en la cultura de la imatge i de les narratives audiovisuals [...]

Consens parlamentari per modificar la governança de la CCMA i el CAC

Tots els grups parlamentaris han acordat de manera unànime tornar al consens a l'hora [...]

La difusió dels diaris en paper es redueix un 9,65%

La pèrdua de difusió dels diaris impresos persisteix. El 2016, a Catalunya, les Illes Balears [...]

À Punt cerca continguts audiovisuals d’entreteniment, culturals i divulgatius

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, la mercantil encarregada del funcionament d'À [...]

IB3 integra les redaccions d'esports de ràdio i televisió

La direcció d'IB3 ha decidit apostar per la convergència de mitjans i el model [...]

La diversitat en les indústries culturals centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 43 de Quaderns del CAC, que [...]

betevé treu a concurs un programa sobre persones amb discapacitat

betevé ha obert una convocatòria per escollir un projecte audiovisual sobre persones amb [...]

En marxa el 5è concurs de guió de projectes transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han posat en marxa la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.