comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Arnau Nadeu | Actualitzat el 26 Juliol 2017 a les 09:05

El diccionari diu que una cosa s'està morint quan està acabant el seu curs, quan està arribant a la seva fi. Però el que no recull el diccionari és que, en l'eternament complicat gremi periodístic, parlar de mort no sempre és ben bé això. De fet, són molts els que, des de fa temps, n'anuncien una que s'entossudeix a no arribar: la del paper. Un suport que sembla haver entrat al món de Màtrix. Mentre alguns ja l'han sentenciat, altres que aspiren a fer un nou diari als Països Catalans –sí, nou, ho han llegit bé– s'hi encomanen com a garantia de prestigi.

Parlo de Jornada, els impulsors del qual expliquen que volen treure un diari en paper i digital, multiplataforma, perquè "a dia d'avui el que encara dona referencialitat i pot fer marcar agenda és el paper". I diuen "encara" perquè creuen que, ara per ara, al digital aquesta "referencialitat" no hi és. Qui continua tenint capacitat d'impactar i d'influir és la premsa impresa. Ells volen arribar a qui llegeix el diari al bar i tenen clar el suport que necessiten.

Valgui aquest apunt d'estricta actualitat com un exemple més de l'estranya mort del paper. Estranya perquè, quan una cosa suposadament està arribant a la seva fi, és realment sorprenent que un grup de gent hi vulgui apostar com a pilar del seu nou projecte. S'han begut l'enteniment? No ho crec. Més aviat fa l'efecte que ho han estudiat bé i que tenen clares les raons d'aquesta decisió. De fet, Mark Thompson, president de The New York Times, deia fa poc que "als diaris de paper els queden deu anys de vida com a mínim", afegint que tampoc el sorprendria que "arribessin a ser vint". També ha perdut el món de vista el president del diari per excel·lència? Repeteixo: no ho crec.

El que crec és que ningú sap quan –ni si– s'acabaran els diaris de paper. Ningú. En canvi, el que sí que sabem els que tenim el privilegi d'escriure-hi cada dia és la credibilitat i la força que segueixen tenint, potser fins i tot in crescendo, en una època de postveritats i fake news que es propaguen fàcilment en el món digital. Els lectors continuen confiant en el que llegeixen a les pàgines impreses d'un diari. Els transmeten més confiança que un link que els arriba a través d'un tuit. I això és el gran tresor del paper.

Zygmunt Bauman, traspassat enguany, parlava d'una societat líquida en un món inestable i mancat de valors duradors. Modestament, crec que el present i el futur del paper passen per seguir aportant una mica de sòlid –mai millor dit– en aquest entorn vacil·lant. No cal pretendre salvar el món ni ser els garants de la democràcia. Amb fer bon periodisme –que avui ja és dir molt–, n'hi ha prou.

Arnau Nadeu, director editorial de la xarxa de periòdics de proximitat Línia.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La CCMA licita la gestió i explotació dels seus canals a YouTube

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha obert el procés de licitació per adjudicar [...]

La Setmana del Talent Audiovisual creix

El CCCB acull del 20 al 23 de novembre la segona edició de la Setmana del Talent Audiovisual, [...]

Derqui: "És benvingut que TV3 s'atreveixi a fer una sèrie com 'Si no t'hagués conegut'"

Ens trobem amb l'actor Pablo Derqui als Jardins de Paula Montal, a l'Eixample de Barcelona. [...]

Última Hora celebra 125 anys amb un especial

El diari Última Hora ha culminat la celebració del seu 125è aniversari amb la publicació [...]

L'associació HbbTV premia la campanya del servei a la carta del Super3

L'associació internacional HbbTV ha distingit el servei a la carta per a televisors [...]

L'APIB i el Govern balear impulsen un pla de lectura de premsa entre els joves

La Direcció General de Joventut del Govern de les Illes Balears ha decidit posar en marxa [...]

Rosa María Mateo guanya el 4t premi Margarita Rivière de periodisme

La periodista Rosa María Mateo ha estat distingida amb la quarta edició del Premi Margarita [...]

Neix el digital Tot Barcelona

Aquest dijous s'ha posat en marxa oficialment Tot Barcelona, un nou diari digital impulsat [...]

TV3 estrena una sèrie per a Instagram Live

El proper diumenge a la nit s'estrena PoliAmor, una sèrie de ficció que s'emetrà en directe a [...]

Tarragona licita la gestió de la publicitat institucional als mitjans

L'Ajuntament de Tarragona ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.