comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Arnau Nadeu | Actualitzat el 26 Juliol 2017 a les 09:05

El diccionari diu que una cosa s'està morint quan està acabant el seu curs, quan està arribant a la seva fi. Però el que no recull el diccionari és que, en l'eternament complicat gremi periodístic, parlar de mort no sempre és ben bé això. De fet, són molts els que, des de fa temps, n'anuncien una que s'entossudeix a no arribar: la del paper. Un suport que sembla haver entrat al món de Màtrix. Mentre alguns ja l'han sentenciat, altres que aspiren a fer un nou diari als Països Catalans –sí, nou, ho han llegit bé– s'hi encomanen com a garantia de prestigi.

Parlo de Jornada, els impulsors del qual expliquen que volen treure un diari en paper i digital, multiplataforma, perquè "a dia d'avui el que encara dona referencialitat i pot fer marcar agenda és el paper". I diuen "encara" perquè creuen que, ara per ara, al digital aquesta "referencialitat" no hi és. Qui continua tenint capacitat d'impactar i d'influir és la premsa impresa. Ells volen arribar a qui llegeix el diari al bar i tenen clar el suport que necessiten.

Valgui aquest apunt d'estricta actualitat com un exemple més de l'estranya mort del paper. Estranya perquè, quan una cosa suposadament està arribant a la seva fi, és realment sorprenent que un grup de gent hi vulgui apostar com a pilar del seu nou projecte. S'han begut l'enteniment? No ho crec. Més aviat fa l'efecte que ho han estudiat bé i que tenen clares les raons d'aquesta decisió. De fet, Mark Thompson, president de The New York Times, deia fa poc que "als diaris de paper els queden deu anys de vida com a mínim", afegint que tampoc el sorprendria que "arribessin a ser vint". També ha perdut el món de vista el president del diari per excel·lència? Repeteixo: no ho crec.

El que crec és que ningú sap quan –ni si– s'acabaran els diaris de paper. Ningú. En canvi, el que sí que sabem els que tenim el privilegi d'escriure-hi cada dia és la credibilitat i la força que segueixen tenint, potser fins i tot in crescendo, en una època de postveritats i fake news que es propaguen fàcilment en el món digital. Els lectors continuen confiant en el que llegeixen a les pàgines impreses d'un diari. Els transmeten més confiança que un link que els arriba a través d'un tuit. I això és el gran tresor del paper.

Zygmunt Bauman, traspassat enguany, parlava d'una societat líquida en un món inestable i mancat de valors duradors. Modestament, crec que el present i el futur del paper passen per seguir aportant una mica de sòlid –mai millor dit– en aquest entorn vacil·lant. No cal pretendre salvar el món ni ser els garants de la democràcia. Amb fer bon periodisme –que avui ja és dir molt–, n'hi ha prou.

Arnau Nadeu, director editorial de la xarxa de periòdics de proximitat Línia.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

NacióDigital torna a liderar el rànquing de diaris digitals en català

NacióDigital ha recuperat el primer lloc en la classificació de diaris digitals en català [...]

El Parlament tomba una comissió d'investigació sobre l'espionatge a periodistes

El ple del Parlament ha rebutjat la creació d'una comissió d'investigació sobre el presumpte [...]

Enderrock llança una revista digital per al País Valencià

El Grup Enderrock ha posat en marxa una edició de la revista digital musical EDR específica [...]

Duart deixarà la CCMA per tornar a Interior

El president en funcions de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Brauli Duart, [...]

La revista d'Ana Rosa Quintana tanca després de 17 anys

La revista AR impulsada per Ana Rosa Quintana s'acomiadarà el 15 de juny amb el seu número [...]

Telefónica integrarà els continguts de Netflix

Les plataformes televisives de Telefónica a Europa i l'Amèrica Llatina incorporaran els [...]

L'APE crea un premi de periodisme econòmic

L'Associació de Periodistes Europeus ha posat en marxa el Premi de Periodisme Econòmic Carlos [...]

El Govern balear crea una borsa de treball per a periodistes

La Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques de les Illes Balears ha [...]

El CAC obre un espai web sobre la tramitació de la legislació europea sobre l'audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert un apartat al seu web que permet seguir la [...]

Es gesta el magazín digital de periodisme en profunditat La Mira

La Mira és nou projecte de periodisme en profunditat que preveu la seva sortida al setembre. [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.