comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Carmina Crusafon | Actualitzat el 02 Agost 2017 a les 08:16

La premsa de proximitat ha viscut grans canvis en els darrers cinc anys. Dos factors han estat determinants: la transformació tecnològica i la crisi econòmica. La primera ha suposat l'ampliació dels canals de distribució i ha permès el naixement de noves capçaleres digitals. La crisi econòmica ha impactat en el model de negoci tradicional i en el mercat publicitari. Les noves circumstàncies han obligat els mitjans a buscar noves vies d'ingressos i ampliar els seus continguts i serveis per donar resposta a les necessitats dels lectors.

En aquest escenari digital, els mercats més avançats (el dels Estats Units i la Gran Bretanya) ens indiquen que és necessari revisar el model de negoci com a primer pas per garantir el present i el futur més proper. La clau està en passar d'un model dual, principalment amb dues vies d'ingressos (les vendes pel producte i la publicitat), a un de diversificat, on s'amplien les vies de generar nous ingressos a través de nous serveis i noves activitats, a banda de les tradicionals. Aquests mercats anglosaxons ja les estan ampliant (alguns estudis n'han identificat més de 50) i d'aquesta manera van obtenint bons resultats.

Un exemple interessant a casa nostra és el de l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), que enguany celebra el seu 20è aniversari. Si analitzem el balanç de les seves dades, s'observa una sèrie de fets que coincideixen amb les tendències internacionals. D'una banda, ha incrementat el nombre d'associats, integrant més de 290 capçaleres, tant en paper com digitals. Un fidel reflex del nou escenari mediàtic, on ambdues categories conviuen i quasi estan equiparades. De l'altra, el model d'ingressos de la pròpia associació s'ha diversificat i les vies privades s'han ampliat i representen avui més del 50 per cent del total, i s'ha produït una redistribució de la resta (ingressos per quotes, subvencions i d'altres). Com a resultat, el model actual de l'AMIC s'encamina cap als estàndards dels mercats més avançats.

L'èxit del negoci en l'escenari digital no respon a una única fórmula, sinó que la clau està en una sèrie d'elements que són necessaris incorporar al negoci de cada mitjà. La combinació d'aquests dependrà de les circumstàncies de cada mitjà (mida, mercat geogràfic, tipologia dels lectors, serveis, etc.). Però entre tots en destaca un de principal: la diversificació de les vies d'ingressos. Aquest és el primer pas per garantir la bona direcció en el negoci del periodisme de proximitat.

Carmina Crusafon, professora de Periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Rebuig professional i sindical al pacte per renovar la CCMA

L'acord entre Junts per Catalunya, Esquerra, Ciutadans i PSC per renovar el consell de govern [...]

L'ACICOM organitza una mostra de 'youtubers' valencians

L'Associació Ciutadania i Comunicació organitza aquesta setmana una Mostra de youtubers, amb [...]

Sergio Oslé parlarà de 'nova televisió' al 40è Fòrum de la Comunicació del CAC

El Fòrum de la Comunicació del Consell de l'Audiovisual de Catalunya organitza el proper [...]

Atreseries estrena un concurs sobre sèries per a TV i mòbil

Per celebrar el seu tercer aniversari, Atreseries estrena aquest dilluns El quiz de las [...]

Es posa en marxa la Xarxa de Ràdios Comunitàries de Barcelona

El programa Cultura Viva de l'Ajuntament de Barcelona ha posat en marxa la Xarxa de Ràdios [...]

AulaMèdia obre convocatòria de comunicacions per a les jornades d'educació mediàtica

La revista digital AulaMèdia està preparant una nova edició de les jornades d'educació [...]

El periodisme cultural, a debat

El teatre de la Biblioteca de Catalunya acull dilluns, a les 19 h, la taula rodona El [...]

L'ICEC redistribueix la dotació dels ajuts a la producció d'obres audiovisuals per a TV

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha modificat la distribució de la dotació [...]

Plataforma per la Llengua denuncia El Mundo per acusar-la de 'filoterrorista'

La Plataforma per la Llengua ha decidit emprendre accions judicials contra El Mundo per un [...]

JxCat, ERC, Cs i PSC acorden la renovació de la CCMA

La renovació del consell de govern de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, amb el [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.