comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Carmina Crusafon | Actualitzat el 02 Agost 2017 a les 08:16

La premsa de proximitat ha viscut grans canvis en els darrers cinc anys. Dos factors han estat determinants: la transformació tecnològica i la crisi econòmica. La primera ha suposat l'ampliació dels canals de distribució i ha permès el naixement de noves capçaleres digitals. La crisi econòmica ha impactat en el model de negoci tradicional i en el mercat publicitari. Les noves circumstàncies han obligat els mitjans a buscar noves vies d'ingressos i ampliar els seus continguts i serveis per donar resposta a les necessitats dels lectors.

En aquest escenari digital, els mercats més avançats (el dels Estats Units i la Gran Bretanya) ens indiquen que és necessari revisar el model de negoci com a primer pas per garantir el present i el futur més proper. La clau està en passar d'un model dual, principalment amb dues vies d'ingressos (les vendes pel producte i la publicitat), a un de diversificat, on s'amplien les vies de generar nous ingressos a través de nous serveis i noves activitats, a banda de les tradicionals. Aquests mercats anglosaxons ja les estan ampliant (alguns estudis n'han identificat més de 50) i d'aquesta manera van obtenint bons resultats.

Un exemple interessant a casa nostra és el de l'Associació de Mitjans d'Informació i Comunicació (AMIC), que enguany celebra el seu 20è aniversari. Si analitzem el balanç de les seves dades, s'observa una sèrie de fets que coincideixen amb les tendències internacionals. D'una banda, ha incrementat el nombre d'associats, integrant més de 290 capçaleres, tant en paper com digitals. Un fidel reflex del nou escenari mediàtic, on ambdues categories conviuen i quasi estan equiparades. De l'altra, el model d'ingressos de la pròpia associació s'ha diversificat i les vies privades s'han ampliat i representen avui més del 50 per cent del total, i s'ha produït una redistribució de la resta (ingressos per quotes, subvencions i d'altres). Com a resultat, el model actual de l'AMIC s'encamina cap als estàndards dels mercats més avançats.

L'èxit del negoci en l'escenari digital no respon a una única fórmula, sinó que la clau està en una sèrie d'elements que són necessaris incorporar al negoci de cada mitjà. La combinació d'aquests dependrà de les circumstàncies de cada mitjà (mida, mercat geogràfic, tipologia dels lectors, serveis, etc.). Però entre tots en destaca un de principal: la diversificació de les vies d'ingressos. Aquest és el primer pas per garantir la bona direcció en el negoci del periodisme de proximitat.

Carmina Crusafon, professora de Periodisme de la Universitat Autònoma de Barcelona.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Fernando Belzunce, nou director editorial de diaris regionals de Vocento

El periodista Fernando Belzunce ha estat nomenat director editorial de mitjans regionals i [...]

Fernando Garea vol que la presidència d'Efe s'esculli per via parlamentària

El president de l'Agència Efe, Fernando Garea, ha reclamat que la presidència del mitjà sigui [...]

La UPV recorda que el dret a la informació no ha d'estar supeditat a un contracte de treball

La Unió de Periodistes Valencians ha criticat la sentència que condemnava tres protaurins per [...]

Josep Capella presideix l'editora de Revista Cambrils

El periodista Josep Capella i Matas, corresponsal de TV3 a París, és el president de [...]

Lydia del Canto i Tomás Mayoral, nous directors de Levante-EMV i d'Información

Prensa Ibérica Media ha confiat les direccions de Levante-EMV i Información a Lydia del Canto [...]

Condemnen tres protaurins per agredir una fotoperiodista a Petrés

El Jutjat Penal número 3 de València ha condemnat tres protaurins –Vicente Joaquín Galindo, [...]

Neix Ràdio Catalunya-Itàlia a Roma

L'11 de setembre va començar a emetre Ràdio Catalunya-Itàlia, un projecte radiofònic digital [...]

Prorrogat el termini del 6è concurs de guions transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han prorrogat fins al [...]

L'Ajuntament de Barcelona licita la producció d'espots i productes audiovisuals

L'Ajuntament de Barcelona ha obert el procés de licitació per a l'adjudicació de la [...]

Neix el magazín digital La Mira

Aquest dimecres s'ha posat en marxa La Mira, un magazín digital de periodisme en profunditat [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.