comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Laia Altarriba Piguillem | Actualitzat el 03 Agost 2017 a les 08:28

Abans que acabi el 2017 un nou diari en paper i digital irromprà als quioscos i a les xarxes. La Jornada és el projecte que estem impulsant un grup de periodistes des de fa mesos i que té com a principal diferència respecte a la resta de capçaleres que serà de base cooperativa.

I una de les principals feines que tenim les persones que estem darrere d'aquesta iniciativa és respondre perquès. I és que voler fer néixer un nou mitjà en paper en plena era digital genera una allau de preguntes carregades d'intriga però també d'il·lusió i ganes d'ajudar a fer-lo possible.

Per què un nou diari?

Perquè no hi ha cap gran mitjà generalista en llengua catalana que sigui de base popular. L'oferta informativa a la primera divisió (televisió, ràdio i diaris) està monopolitzada per mitjans públics o per mitjans privats en mans de grans empresaris (que massa sovint tenen els grans bancs al darrere). Estem orfes de diaris que no estiguin condicionats pels interessos d'uns pocs poderosos, sinó que siguin cooperatius i responguin a una base àmplia, diversa i popular.

Per què en paper?

Perquè, tot i la davallada en les vendes, el diari en paper continua tenint una capacitat de prestigi, de referencialitat i de marcar agenda que encara no han aconseguit els mitjans digitals. I perquè, a través de biblioteques, bars, centres públics i altres espais col·lectius, el paper permet arribar a grans parts de la població a qui els mitjans crítics els costa d'accedir.

Per què ara?

Perquè encara hi ha partida a jugar per la premsa en paper. I perquè alhora els darrers anys s'ha demostrat la potencialitat i maduresa que poden tenir projectes nascuts de base popular. El moviment cooperatiu ha crescut i s'ha diversificat; projectes comunicatius crítics s'han professionalitzat i van guanyant qualitat; s'ha eixamplat la consciència que vivim en un sistema injust i generador de patiment i exclusió, però que alhora l'organització popular té una enorme capacitat de transformació i de generació d'esperança. I tot plegat conforma una xarxa que està ajudant a fer possible aquest projecte.

Per què d'esquerres?

Perquè estem compromesos a fer un periodisme rigorós i que alhora sigui honest. I aquesta honestedat passa per ser clars i transparents a l'hora de treballar, però també comporta explicar clarament que ens mirem el món des de les esquerres, des del feminisme, i alhora sense lligams amb interessos corporatius i amb un compromís vigilant dels grans poders.

Si encara us han quedat perquès, en trobareu les respostes a la web que ja hem posat en marxa (www.diarijornada.coop). I també hi trobareu la manera de contribuir a fer possible aquesta il·lusió col·lectiva per tal de poder llegir la Jornada als quioscos i a les xarxes a finals de la tardor.

Laia Altarriba Piguillem, directora de la Jornada.

 

Columna publicada en el núm. 5 de la revista Comunicació 21 (estiu 2017).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i Col·legi insten els mitjans a seguir les recomanacions sobre la cobertura d'atemptats

Arran de l'atemptat a Barcelona i Cambrils, el Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el [...]

Tornem el 31 d’agost

Amb motiu de les vacances d’estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

Educació en comunicació: l'assignatura pendent

"Resulta inconcebible que en la cultura de la imatge i de les narratives audiovisuals [...]

Consens parlamentari per modificar la governança de la CCMA i el CAC

Tots els grups parlamentaris han acordat de manera unànime tornar al consens a l'hora [...]

La difusió dels diaris en paper es redueix un 9,65%

La pèrdua de difusió dels diaris impresos persisteix. El 2016, a Catalunya, les Illes Balears [...]

À Punt cerca continguts audiovisuals d’entreteniment, culturals i divulgatius

La Societat Anònima de Mitjans de Comunicació, la mercantil encarregada del funcionament d'À [...]

IB3 integra les redaccions d'esports de ràdio i televisió

La direcció d'IB3 ha decidit apostar per la convergència de mitjans i el model [...]

La diversitat en les indústries culturals centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 43 de Quaderns del CAC, que [...]

betevé treu a concurs un programa sobre persones amb discapacitat

betevé ha obert una convocatòria per escollir un projecte audiovisual sobre persones amb [...]

En marxa el 5è concurs de guió de projectes transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han posat en marxa la [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.