comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 28 Setembre 2017 a les 10:53

Aquest mes de setembre he pogut viure novament l'experiència del mercat anual de la producció audiovisual francesa, adreçat a les distribuïdores, operadores de serveis audiovisuals en línia i televisions de tot el món. Un Le Rendez-Vous de TV France International, amb seu a Biarritz, que creix en cada edició en nombre d' assistents i expositors, gràcies a una organització impecable i a una oferta indubtablement atractiva. Un mercat internacional que esdevé una de les principals eines que han permès que els nostres veïns del nord siguin ja el tercer territori exportador de tot el món, i el primer de llengua no anglesa, amb una facturació total que l'any passat ja s'acostava als 350 milions d'euros (sense comptar el negoci estrictament cinematogràfic).

I com ho han aconseguit? Per què els documentals, series de ficció i d'animació franceses triomfen internacionalment? Doncs gràcies a un molt ben dissenyat cercle virtuós de suma de talent i recursos financers. Recursos i suports institucionals que es posen en funcionament des de molt abans de l'inici del procés productiu fins a les seves vendes o coproduccions internacionals. En saben, s'hi posen i se'n surten molt bé.

I aquí? Perquè de talent en tenim. Aquí continuem formant part d'un Estat que no creu en el sector de la comunicació audiovisual. Amb una diferència només d'un 40% entre la població francesa i l'espanyola, la institució gala que dona suport al conjunt de la indústria audiovisual (des dels videojocs al cinema, passant per la televisió) té un pressupost anual de prop de 700 milions d'euros; mentre que el seu homònim amb seu a Madrid, l'ICAA, se situa –sumant-ho tot– per sota dels 70. Ens entenem, oi?

No només és bo, sinó imprescindible per a molts milers de professionals i empresaris catalans posar fi a les traves que tenen, tenim, pel fet de formar encara part d'un Estat espanyol que menysprea la cultura catalana i les seves empreses. Com deixem de patir un Estat que ha bloquejat absurdament un impost –la taxa audiovisual catalana– que aportava uns 20 milions de d'euros anuals en favor d'un sector comunicacional i industrial estratègic? Com poder-nos plantejar què farem amb els 400 milions d'euros que aconsegueixen de Catalunya les TV privades espanyoles, via publicitat vinculada a l'audiència (als quals cal sumar-hi els milions facturats pels serveis de VOD o SVOD de les operadores d'internet) i que tenen un baixíssim, baixíssim, retorn al nostre país en forma de coproduccions o contractacions de serveis a empreses catalanes?

Ser un país normal també convé als professionals i al conjunt del sector de la indústria audiovisual. Sens dubte. Diumenge 1 d'octubre hem de fer "allò" i guanyar-nos-ho. Fem-ho.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornem el 31 d'agost

Amb motiu de les vacances d'estiu, el servei de notícies de Comunicació 21 romandrà inactiu [...]

La ràdio: un model d'èxit dels mitjans en català que va a més

En les dinàmiques de les audiències dels mitjans sempre destaca el fet que qui va primer [...]

Fake news, algoritmes i bombolles informatives centren el nou Quaderns del CAC

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha publicat el número 44 de Quaderns del CAC [...]

La CNMC adverteix els magazins d'Atresmedia i Mediaset pel tractament del 'cas Gabriel'

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha requerit a Atresmedia i Mediaset perquè [...]

Convocat el 12è premi Paco Rabal de periodisme cultural

La Fundació AISGE (Artistes Intèrprets, Societat de Gestió) ha posat en marxa la 12a edició [...]

Rosa Mª Mateo recupera Fran Llorente com a director de projectes i estratègia de RTVE

L'administradora única provisional de RTVE, Rosa María Mateo, ha incorporat a la cúpula [...]

L'ICEC convoca cinc línies de subvencions per al foment de l'audiovisual

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria de cinc línies de [...]

El CAC denega la modificació accionarial d'Olot TV

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha denegat l'autorització per a la modificació de [...]

De la ràdio per a tothom a la ràdio personal: el podcast

Si el vídeo viu profunds canvis pel que fa als hàbits de consum, que de mica en mica va [...]

La CCMA licita la creació de produccions audiovisuals de màrqueting

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals ha obert el procés de licitació del servei de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.