comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 28 Setembre 2017 a les 10:53

Aquest mes de setembre he pogut viure novament l'experiència del mercat anual de la producció audiovisual francesa, adreçat a les distribuïdores, operadores de serveis audiovisuals en línia i televisions de tot el món. Un Le Rendez-Vous de TV France International, amb seu a Biarritz, que creix en cada edició en nombre d' assistents i expositors, gràcies a una organització impecable i a una oferta indubtablement atractiva. Un mercat internacional que esdevé una de les principals eines que han permès que els nostres veïns del nord siguin ja el tercer territori exportador de tot el món, i el primer de llengua no anglesa, amb una facturació total que l'any passat ja s'acostava als 350 milions d'euros (sense comptar el negoci estrictament cinematogràfic).

I com ho han aconseguit? Per què els documentals, series de ficció i d'animació franceses triomfen internacionalment? Doncs gràcies a un molt ben dissenyat cercle virtuós de suma de talent i recursos financers. Recursos i suports institucionals que es posen en funcionament des de molt abans de l'inici del procés productiu fins a les seves vendes o coproduccions internacionals. En saben, s'hi posen i se'n surten molt bé.

I aquí? Perquè de talent en tenim. Aquí continuem formant part d'un Estat que no creu en el sector de la comunicació audiovisual. Amb una diferència només d'un 40% entre la població francesa i l'espanyola, la institució gala que dona suport al conjunt de la indústria audiovisual (des dels videojocs al cinema, passant per la televisió) té un pressupost anual de prop de 700 milions d'euros; mentre que el seu homònim amb seu a Madrid, l'ICAA, se situa –sumant-ho tot– per sota dels 70. Ens entenem, oi?

No només és bo, sinó imprescindible per a molts milers de professionals i empresaris catalans posar fi a les traves que tenen, tenim, pel fet de formar encara part d'un Estat espanyol que menysprea la cultura catalana i les seves empreses. Com deixem de patir un Estat que ha bloquejat absurdament un impost –la taxa audiovisual catalana– que aportava uns 20 milions de d'euros anuals en favor d'un sector comunicacional i industrial estratègic? Com poder-nos plantejar què farem amb els 400 milions d'euros que aconsegueixen de Catalunya les TV privades espanyoles, via publicitat vinculada a l'audiència (als quals cal sumar-hi els milions facturats pels serveis de VOD o SVOD de les operadores d'internet) i que tenen un baixíssim, baixíssim, retorn al nostre país en forma de coproduccions o contractacions de serveis a empreses catalanes?

Ser un país normal també convé als professionals i al conjunt del sector de la indústria audiovisual. Sens dubte. Diumenge 1 d'octubre hem de fer "allò" i guanyar-nos-ho. Fem-ho.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

L'APE crea un premi de periodisme econòmic

L'Associació de Periodistes Europeus ha posat en marxa el Premi de Periodisme Econòmic Carlos [...]

El Govern balear crea una borsa de treball per a periodistes

La Direcció General de Funció Pública i Administracions Públiques de les Illes Balears ha [...]

El CAC obre un espai web sobre la tramitació de la legislació europea sobre l'audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert un apartat al seu web que permet seguir la [...]

Es gesta el magazín digital de periodisme en profunditat La Mira

La Mira és nou projecte de periodisme en profunditat que preveu la seva sortida al setembre. [...]

Mor el periodista Antoni Traveria

La matinada d'aquest dimecres ha mort Antoni Traveria als 61 anys a causa d'una llarga [...]

Germán García reforça el negoci internacional de Lavinia

Lavinia ha incorporat Germán García com a responsable comercial del negoci de broadcast [...]

Línia Sants compleix 15 anys com a referent informatiu de Sants-Montjuïc

El periòdic Línia Sants celebra aquest mes de maig 15 anys com a referent informatiu de [...]

RTVE obre convocatòria per a la coproducció de sèries d'animació infantils

La corporació RTVE ha obert la convocatòria de 2018 per a la presentació de projectes de [...]

Masllorens aborda la crisi de l'audiovisual al Fòrum de la Comunicació del CAC

El proper dimecres 30 de maig el Fòrum de la Comunicació del Consell de l'Audiovisual de [...]

RSF reclama acabar amb el bloqueig a la reforma de RTVE

Les veus contraries al bloqueig del PP a la renovació de la presidència i el consell [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.