comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Daniel Condeminas i Tejel | Actualitzat el 13 Desembre 2017 a les 09:31

Les desgràcies mai venen soles. La persecució inquisitorial de la Junta Electoral als informatius de TV3 i Catalunya Ràdio d'aquests dies ha glaçat definitivament els somriures confiats de molts professionals d'aquests mitjans que es pensaven que el 155 els havia deixat de banda. I en podrien venir d'altres.

Si aquesta repressió en forma de censura durarà "només" fins el 21D –si els resultats electorals són els que cal esperar– hi ha un risc intern que podria tenir unes conseqüències letals per al futur de la CCMA: els números pressupostaris del 2018.

És prou coneguda la multimilionària reclamació del Ministeri d'Hisenda a la CCMA de l'IVA de les aportacions de la Generalitat als seus pressupostos. Més de 167 milions d'euros, que se sumen als 80 ja reclamats d'anteriors exercicis. Fins aquí, parlem d'una molt seriosa amenaça que té una indubtable voluntat política d'anorreament d'uns mitjans i del seu doble servei públic: al conjunt de la ciutadania directament, i l'ecosistema comunicatiu i de les indústries audiovisuals del país en tota la seva extensió; ja sigui per la via de ser-ne el principal pilar mediàtic en llengua catalana, ja sigui pel seu paper de motor d'inversions en producció i de plataforma de difusió d'aquests continguts arreu.

El problema gros i immediat és com es pensa afrontar aquesta amenaça, si plantejant batalla i mantenint les inversions previstes, tot esperant que el nou Govern que surti de les eleccions sigui un que defensi la casa amb totes les conseqüències, que permeti acordar conjuntament què fer i quins diners posar sobre la taula; o s'actua com voldria el Govern espanyol i els seus aliats, i es fan uns comptes amb els números dels darrers anys, restant un grapat de desenes de milions a compte d'aquesta reclamació. Si es pren el segon camí, es passaria de l'amenaça externa a un gravíssim problema intern que podria ser irreparable.

Dit d'una altra manera: el dilema és si es pensa actuar estratègicament en les properes setmanes, o el consell govern de la CCMA aplica el calendari habitual marcat per la normativa, i acaba aprovant uns pressupost que contemplin –reconeguin– aquest "deute" amb el Ministeri de Montoro i, per tant, retalla uns pressupostos molt tocats a la baixa des de fa anys. El problema de veritat no seria una evident disminució del total de diners disponibles, sinó que aquesta importantíssima reducció només pot sortir d'una banda: de les partides de continguts –coproduccions i altres– i d'inversions, ja que el capítol de retribucions salarials i despeses corrents ja no es pot tocar.

Per tant, estaríem parlant d'una autèntica clatellada als ja escassos recursos financers per poder oferir, juntament amb la producció interna, una oferta televisiva i radiofònica atractiva per a la ciutadania. Un daltabaix econòmic que impediria poder programar unes graelles de TV3 i Catalunya Ràdio –i les seves plataformes digitals– per a la propera temporada 2018-2019 necessàriament competitives. I de retruc, s'afectaria dramàticament bona part del sector de la producció audiovisual independent del país. Si sumem tot plegat, parlem d'un sector estratègic, tan econòmica i culturalment, com fonamental per a la qualitat democràtica d'un país i per a la seva mateixa definició interna i exterior.

I què pot passar? De moment els senyals són dolents, ja que els procediments d'encàrrec de nous continguts estan aturats. I produir un programa de qualitat necessita el seu temps... i els seus recursos.

Si fa un parell d'anys llargs vaig definir de "tret al peu" la intenció de la presidència de la Corpo de traspassar el Departament Comercial de TV3 al Grupo Godó, ara ens podríem trobar amb un autèntic tret al cap. I com en aquella ocasió, feliçment resolta, cal impedir-ho. Ens hi juguem molt. Massa i tot.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i CST produiran continguts per detectar conductes de risc dels menors davant les pantalles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el Consorci Sanitari de Terrassa han signat un [...]

Sindicats i direcció d'El Periódico acorden 135 baixes

El comitè d'empresa d'El Periódico i la direcció del Grupo Zeta han tancat un acord per a [...]

À Punt estrena Consell de la Ciutadania

El passat dilluns es va constituir el Consell de la Ciutadania d'À Punt Mèdia, l'òrgan [...]

TV3HD abandona el MUX de Godó i es trasllada al de la CCMA

El canal TV3HD s'ha incorporat al múltiplex de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals [...]

El CAC convoca els premis a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 30a edició dels [...]

La URV i Repsol renoven la Càtedra d'Excel·lència en Comunicació

La Universitat Rovira i Virgili i Repsol han renovat el conveni de col·laboració que ambdues [...]

OJD llança un servei per auditar les campanyes de publicitat exterior digital

L'empresa auditora Introl ha posat en marxa el servei de certificació de campanyes [...]

infoLibre s'apropa als beneficis

L'editora d'infoLibre va reduint les pèrdues any rere any. El 2017 ha tancat amb un resultat [...]

Los 40 recupera el lideratge de la ràdio musical

Los 40 torna a ser l'emissora musical més escoltada a Catalunya, trencant gairebé tres anys [...]

Rècords de RAC1 i 'El matí de Catalunya Ràdio' a l'EGM

La primera onada de 2018 de l'Estudi General de Mitjans certifica el bon moment de la ràdio [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.